Hipno, El Sueño en el Museo del PradoProblemas iconográficos

  1. Carrasco Ferrer, Marta 1
  2. Elvira Barba, Miguel Ángel 2
  1. 1 Universidad Camilo José Cela, Madrid
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Eikón / Imago

ISSN: 2254-8718

Datum der Publikation: 2016

Titel der Ausgabe: Eikón Imago 10

Ausgabe: 5

Nummer: 2

Seiten: 27-38

Art: Artikel

DOI: 10.5209/EIKO.73493 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Eikón / Imago

Zusammenfassung

Hipno, in Latin Somnus, the Dream, is more a personification than a mythical figure, although it intervenes in certain legends. However, here we are interested because it appears in three sculptures of the Prado Museum, and each one of them poses different problems, both iconographic and historical. The present study analyzes separately in order to show how many approaches can be taken before the ideal sculptures of Roman times.  

Bibliographische Referenzen

  • M.A. Elvira Barba, Manual de iconografía clásica, Madrid, 2008, p. 315-316.
  • S. F. Schröder, Catálogo de escultura clásica del Museo del Prado, volumen II: Escultura mitológica, Madrid, 2004, nº 144, p. 231-236. La escultura tiene como número de inventario E89.
  • R. Ricard, Marbres antiques du Musée du Prado, Paris, 1923, %, p. 40-41.
  • E. Tormo y Monzó, Museo del Prado. Catálogo de las esculturas. I: La Sala de las Musas, Nº 89, p. 59-60.
  • A. Blanco y M. Lorente, Catálogo de la escultura. Museo del Prado, Madrid, 1981 (2ª ed.), 89, p. 62-63.
  • P. Zanker, Klassizistische Statuen, 1974, p.
  • J. J. Luna, Las pinturas y esculturas del Real Palacio de Madrid en 1811, Madrid, 1993.
  • Ymbentario y tasación de las estatuas bustos y demás objetos de escultura pertenecientes a S.M. que se hallan en las galerías del Real Museo, en G. Anes, Las Colecciones Reales y la fundación del Museo del Prado, (Madrid), 1996, p. 317, Fol. 25v
  • Comte de Clarac, Musée de sculpture antique et moderne, Paris, 1826-1853, Lám. 666 C; nº 1512 C.
  • E. Hübner, Las colecciones de arte antiguo en Madrid, Madrid, 2008, 39, p. 58-61. Trad. de J. Maier y Th. G. Schattner.
  • Vicens y Gil de Tejada, “Breves apuntes acerca de varias estatuas del Real Museo de Madrid”, El arte en España, IV, 1866
  • M. Á. Elvira Barba, Las esculturas de Cristina de Suecia. Un tesoro de la Corona de España, Madrid, 2011
  • B. Cacciotti, “La collezione del VII Marchese del Carpio tra Roma e Madrid”, Bollettino d’Arte, 86-87, 1994, p. 133-196
  • S. F. Schröder y M. Á. Elvira Barba, “Eutichio Ajello (1711-1793) y su Descripción de la célebre Real Galería de San Ildefonso”, Boletín del Museo del Prado, XXIV, 42, 2006, p. 78- 79.
  • E. Barrón, Museo Nacional de Pintura y Escultura. Catálogo de la escultura, Madrid, 1908, núm. 84, p. 75-76