Después de... una historia de la Transición

  1. Blázquez Carretero, Elena
Revista:
El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

ISSN: 1989-9289

Ano de publicación: 2014

Número: 5

Páxinas: 137-150

Tipo: Artigo

DOI: 10.14516/FDP.2014.005.001.006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

Resumo

Después de... fulfilled an urgent need in its day, being one of the earliest attempts to reflect the reality of the Transition. This double documentary by the Bartolomé siblings was shot in 1979 and 1980, and approaches various sectors of Spanish society, allowing them to express their points of view, and to discuss and explain how they were affected by the changes that took place following the death of Franco. After 23-F, the attempted coup d´état, the documentary was left stranded by the Administration, falling victim to a covert censorship and to a system of unofficial releases. Perhaps because it brought to light the changes affecting the lives of ordinary people and the stories that had been neglected by the media, the distribution of the documentary was hampered by a great deal of delay and uncertainty. Despite all the difficulties involved in its screening, the testimonies contained in this documentary now provide very useful insight into the problems of the era and those that remain to this day.

Referencias bibliográficas

  • Acta del jurado. Semana internacional de cine de Barcelona. Barcelona, 18 de octubre 1981.
  • Bartolomé, Cecilia y José Juan. «Después de…, un espejo que quisieron romper». Guía del Ocio, Madrid, 1 al 7 de junio 1981.
  • Bedoya, Juan G., «Después de…documental sobre la Transición Española, ha sido desposeído de las subvenciones estatales», El País, 7 de mayo 1982, p. 35.
  • Cerdán, Josetxo y Marina DÍAZ, «Las rozaduras del agua se hacen de manera invisible: pequeña cartografía para transitar por el cine de Cecilia Bartolomé» en: Josetxo Cerdán y Marina Díaz (eds.), Cecilia Bartolomé: El encanto de la lógica. Barcelona: La Fàbrica de Cinema Alternatiu. Madrid: Ocho y medio, 2001, pp. 13-23.
  • Crespo, Pedro. «‘Después de…’ de Cecilia y José Bartolomé», ABC, 10 de noviembre 1983, p.72.
  • Delgado, Manuel. «El arte de danzar sobre el abismo. Sobre Lejos de los árboles de Jacinto Esteva (1961-1970) en: Josep Maria Català, ed., Imagen, memoria y fascinación. Notas sobre el documental en España, Consejería de Cultura, Junta de Andalucía, 2001, pp. 221-230.
  • Fernández, Luis, «El retablo de la transición», en: Josetxo Cerdán y Marina Díaz (eds.), Cecilia Bartolomé: El encanto de la lógica. Barcelona: La Fàbrica de Cinema Alternatiu. Madrid: Ocho y medio, 2001, pp. 63-73.
  • Fernández-Santos, Ángel, «‘Después de…’obra ‘maldita’ del cine de la transición, se estrena con tres años de retraso». El País, 3 noviembre 1983, p. 27.
  • Fernández, Alberto, «Paisaje después de la batalla». Contracampo, abril-junio 1982, pp. 13-15.
  • Galán, Diego, «Nuestra reciente historia». El País, 7 noviembre 1983, p. 36.
  • Galindo, Carlos, «Entrevista. Cecilia Bartolomé: Película-testimonio sobre el cambio sociológico español», ABC, 30 de septiembre de 1979, p. 60.
  • Llinás, Francesc y Ferrán Marín, «Los brujos inocentes. Entrevista con Cecilia y José Juan Bartolomé», en: Contracampo, abril-junio 1982, pp. 16-20.
  • Insausti, Mikel, «‘Después de…’ 2ª parte: ‘Atado y bien atado’. El engaño al hombre de a pie», Egin, 25 septiembre 1981, p. 19.
  • Minguet, Joan M., «Tras el después (El cine, la memoria, el compromiso…)», en: Josetxo Cerdán y Marina Díaz (eds.), Cecilia Bartolomé: El encanto de la lógica. Barcelona: La Fàbrica de Cinema Alternatiu. Madrid: Ocho y medio, 2001, pp.73-81.
  • Selva, Marta, «La palabra necesaria. A propósito de Después de... (I y II parte)», en: Josep María Català, Josetxo Cerdán y Casimiro Torreiro (coords.): Imagen, memoria y fascinación. Notas sobre el documental en España, Festival de Cine Español de Málaga/Ocho y medio, Madrid, 2001, pp. 271-276.