Implicaciones de la realizatividad pragmática en la construcción del liderazgo

  1. Cabezas Holgado, Emilio 1
  2. Aiger Vallés, Montserrat 2
  3. Palacín Lois, María 3
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Centro Universitario de la Defensa (Zaragoza)
  3. 3 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Aldizkaria:
Círculo de lingüística aplicada a la comunicación

ISSN: 1576-4737

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakien izenburua: Macrosintaxis y lingüística pragmática

Zenbakia: 71

Orrialdeak: 141-158

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/CLAC.57307 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Círculo de lingüística aplicada a la comunicación

Laburpena

T This study relates the pragmatic aspects of performative speech act with the skills required by the leader to management leadership. Thus, both dimensions are analyzed from a sample of oral communicative interaction in which the performative uses are determined from the "visibility" or "whitewash", with reference conventionalized structures that can alternate with illocution modalized speech act. Such a confrontation provides trends on the linguistic behavior of a leader. The performative speech act relate to interpersonal skills focused leadership in action, while the constative speech act are linked with reflective-evaluative style at a level of intrapersonal interaction.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aiger, M. (2013). Patrones electrodérmicos de la actividad grupal. Tesis doctoral, Universitat de Barcelona, Barcelona. Recuperada de http://www.tdx.cat/handle/10803/134062.
  • Austin, J. L. (1962): How to Do Things with Words, Clarendon, Oxford.
  • Bosque, I. (1993): "Este es un ejemplo de predicación catafórica", Cuadernos de Lingüística del Instituto Universitario Ortega y Gasset I, 27-57.
  • Cabezas Holgado, E. (2014). "Sobre usos de la preposición entre: el sentido realizativo". Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación 58, 3-21.
  • Cabezas Holgado, E. (2015). La preposición I. Madrid, Arco/Libros.
  • Cabezas Holgado, E. (2016). "Expresiones no verbales como enunciados realizativos: construcciones preposicionales y apelaciones enfáticas". Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación 66, 3-22. Recuperada de http://www.ucm.es/info/circulo/no58/cabezas.pdf, http://dx.doi.org/10.5209/rev-CLAC.2014.v58.45468
  • Carlson, G. (1977): Reference to Kinds in English, tesis doctoral, University of Massachusetts, Amherst.
  • Demonte, V y Masullo, P.: "La predicación: los complementos predicativos", en I. Bosque y V. Demonte (eds.), Gramática Descriptiva de la Lengua Española, vol. 2, Madrid, Espasa Calpe, 1999, pp. 2461-2524.
  • Escandell Vidal, M. V. (1996): Introducción a la pragmática, 1a edición, Barcelona, Ariel.
  • Fernández Leborans, M. J.: "La predicación: las oraciones copulativas ", en Ignacio Bosque y Violeta Demonte (eds), Gramática descriptiva de la lengua española, Madrid, Espasa-Calpe, 1999, pp. 2357-2460.
  • Fernández Ramírez, S. (1951) Gramática española. El pronombre, ed. De J. Polo, Madrid, Arco/Libros.
  • Gil, F, y Alcover, C. M.: Introducción a la Psicología de los Grupos, Madrid, Pirámide, pp. 191-222.
  • García, M.: "Liderazgo en los Grupos", en F. Gil y C. M. Alcover (coords.), Introducción a la Psicología de los Grupos, Madrid, Pirámide, pp.281-329.
  • Goleman, G. (2013): Liderazgo. El poder de la inteligencia emocional, Barcelona, Ediciones B., pp. 31-51.
  • Milsark, G. (1974): Existential Sentences in English, Ph.D. dissertation, MIT.
  • Molero, F. y Morales, J. F. (2001): Liderazgo: hecho y ficción. Visiones actuales, Madrid: Alianza.
  • Munné, F. (1985) ¿Dinámica de Grupos o actividad del grupo?, Boletín de Psicología, 9, 29-48.
  • Palacín, M. (2012) Les habilitats necesàries per al conductor de grup". Papers 4.0. Butlletí de les Institucions Educatives de l'Escole Pía de Catalunya, 22. [en línea:www.publicacionsepc.cat/papers40/les-habilitats-necessaries-per-al-conductor-de-grup/]
  • Palacín, M, y Aiger, M. (2014): "Comunicación grupal", en R. Martínez y J. M. Guerra, Aspectos psicosociales de la comunicación, Madrid: Pirámide, pp. 333-347.
  • Palomo, M. T. (2013): Liderazgo y motivación de equipos de trabajo, Madrid, Esic, pp.52-62.
  • Reig Alamillo, A. (2006): "Una clasificación de los verbos realizativos en español", Selected Proceedings of the 8th Hispanic Linguistics Symposium, ed. T L. Face y C. A. Klee, 183-190, Somerville, MA, Cascadilla.
  • Robbins, S. P. y Judge, T. A. (2013): Comportamiento organizacional, México: Pearson, pp.271-479.
  • Rojo, G., y Veiga, A.: (1999): "El tiempo verbal. Los tiempos simples" en I. Bosque y V. Demonte (coord.): Gramática Descriptiva de la Lengua Española, vol. 2, 2867-2934, Madrid, Espasa-Calpe.
  • Sánchez, J. C. (2002): Psicología de los Grupos. Teorías, procesos y aplicaciones, Madrid, McGrawHill, pp. 241-256
  • Strogatz, S. (2003): SYNC: The emerging science of spontaneus order. New York: Hyperionbooks.
  • Searle, J. R. (1969): Speech acts: an essay in the philosophy of language, Cambridge, Reino Unido, Cambridge University Press.
  • Searle, J. R. (1991) [1975]: "Una taxonomía de los actos ilocucionarios", trad. por Luis Manuel Valdés Villanueva. La búsqueda del significado, ed. por Luis Manuel Valdés Villanueva, 453-79, Madrid, Tecnos.
  • Searle, J. R. (2002) [1989]: How performatives work. Consciousness and language, 156-179, Cambridge, Reino Unido, Cambridge University Press.
  • Vicente, R., Cornejo, J. M., y Barbero, F. (2006). La evaluación de la actividad grupal. El análisis de la actividad grupal (AAG) y la aplicación DSCLIMA del sistema SOCIOS. Anuario de Psicología, 37(3), 299-320.
  • Yukl, G. (2010). Liderazgo en las organizaciones. Madrid: Pearson PrenticeHall