El razonamiento inductivo desde los enfoques de dominio general y específico

  1. Bueno Villaverde, Angeles
  2. Pérez Sánchez, Luz
Revista:
EduPsykhé: Revista de psicología y educación

ISSN: 1579-0207

Any de publicació: 2006

Volum: 5

Número: 1

Pàgines: 73-98

Tipus: Article

Altres publicacions en: EduPsykhé: Revista de psicología y educación

Resum

A theoretical revision of the latest pieces of research about Inductive Reasoning has been made in this article. The underlying processes of that reasoning have been explained according to the general domain approach; Mental model theories according to the specific domain approach have been explained; finally, categorization systems, Probabilistic reasoning, Inferential Processing and Causality are explained taking on account both approaches (general and specific).

Referències bibliogràfiques

  • Alonso Tapia, J. (1987). ¿Enseñar a pensar? Perspectivas para la educación compensatoria. Madrid: Centro Nacional de Investigación y Documentación Educativa. MEC.
  • Centro de Investigaciones Psicoeducativas (1986). Programa de Enriquecimiento Instrumental. Siglo Cero, 106, 12-26.
  • Dixon, J.A. y Bangert, A.S. (2002). The Prehistory of Discovery: Precursors of Representational Change in Solving Gear System Problems. Developmental Psychology, 38, 6, 918-933.
  • Feuerstein, R. (1980). Programa de Enriquecimiento Instrumental. Madrid: S. Pío X.
  • Feuerstein, R. (1986). Mediated learning experience. Jerusalem: Hadasan-WizoCanada Research Institute.
  • Gentner, D. (1988). Metaphor as structure mapping: The relational shift. Child development, 58, 47-59.
  • Gentner, D. (2001). Spatial Metaphors in Temporal Reasoning. En M.Gattis (Ed.), Spatial schemas in abstract thought. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Gentner, D. (2002). Psychology of Mental Models. En N.J. Smelser P.B. Bates (Eds.), International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Amsterdam: Elsevier Science.
  • Gentner, D. Bowdle, B.F. Wolff, P. y Boronat, C. (2001). Metaphor is like analogy. En Gentner, D., Holyoak, K.J., y Kokinov, B.N. (Eds.), The analogical mind: Perspectives from cognitive science. Cambridge MA: MIT Press.
  • Holyoak, K.J. y Kyunghee, K. (1987). Surface and structural similarity in analogical transfer. Memory and cognition, 15, 4, 332-340. Http://www.tcd.ie/Psychology/Ruth_Byrne/mental_models/theory.html
  • Johnson-Laird, P. y Byrne, R. (2000). Mental Models Website. The mental model theory of thinking and reasoning.
  • Kurtz, K.J., Gentner, D. y Gunn, V. (1999). Reasoning. En D.E. Rummelhart y B.M. Bly (Eds.), Cognitive Science: Handbook of perception and cognition. San Diego: Academic Press.
  • Law, K., Forbus, K.D., y Gentner, D. (1994). Simulating similarity-based retrieval: A comparison of ARCS and MAC/FAC. Proceedings of the Sixteenth Annual Conference of the Cognitive Science Society, p. 543-548.
  • Markman, A.B. y Gentner, D. (2001). Thinking. Annual Review of Psychology, 52, 223-247.
  • Martín, M. y Valiña, Mª D. (2002). Razonamiento deductivo: una aproximación al estudio de la disyunción. Revista de Psicología General y Aplicada, 55, 2, 225-248.
  • Medin, D.L. y Ross, B.H. (1997). Cognitive Psychology. Forth Worth: Harcourt Brace College Publishers.
  • Pozo, J.I., del Puy, Mª, Domínguez, J., Gómez, M.A. y Postigo, Y. (1999). La solución de problemas. Madrid: Santillana.
  • Prieto, Mª D. (1989). Modificabilidad cognitiva y P.E.I. Madrid: Editorial Bruño.
  • Sastre i Riba, S. (2001). Desarrollo cognitivo diferencial e intervención psicoeducativa. Contextos educativos, 4, 95-117.
  • Sternberg, R, (1996). Cognitive Psychology. Orlando: Harcourt Brace College Publishers.
  • Sternberg, R. (1986). Las capacidades humanas. Un enfoque desde el procesamiento de la información. Barcelona: Labor Universitaria.
  • Vosniadou, S. (1987). Children and Metaphors. Child Development, 3, 58, 870-885.
  • Vosniadou, S. y Ortony, A. (Ed.) (1989). Similarity and analogical reasoning. Cambridge: Cambridge University Press.