Análisis cualitativo sobre situaciones-problemaBases para la evaluación y el entretenimiento de personas con discapacidad intelectual

  1. Cabezas Gómez, Diana
  2. Pérez Sánchez, Luz
  3. Sánchez Burón, Adolfo
Journal:
EduPsykhé: Revista de psicología y educación

ISSN: 1579-0207

Year of publication: 2002

Volume: 1

Issue: 2

Pages: 331-354

Type: Article

More publications in: EduPsykhé: Revista de psicología y educación

Abstract

The progressive integration of people with intellectual disability in the different social contexts implies the necessity of providing them with efficient and helpful strategies to overcome the problems that may arise when socializing. Bearing in mind the present conceptualisation of Mental Retardation and the importance of the adaptative skills, we present the assessment criteria and the training systems of the adaptative behaviour. We also formulate the importance of giving training to this group of people in problem solving strategies from a cognitive perspective. The problematic situations that professionals consider essential to be known and handled by people with intellectual disability are analysed as well. The purpose of this is to provide this group of people with greater autonomy and a higher rate of integration in society. The conclusions prove themselves relevant to develop training programmes related to the different services aimed at people with intellectual disability.

Bibliographic References

  • Bender, M. y Valletutti, P.J. (1981). Programas para la enseñanza del deficiente mental 1: Comportamiento general y hábitos de autocuidado. Barcelona: Fontanella.
  • Bender, M. y Valletutti, P.J. (1982). Programas para la enseñanza del deficiente mental 2: Habilidades motoras. Barcelona: Fontanella.
  • Bender, M. y Valletutti, P.J. (1983a). Programas para la enseñanza del deficiente mental 3: Comunicación y socialización. Barcelona: Fontanella.
  • Bender, M. y Valletutti, P.J. (1983b). Programas para la enseñanza del deficiente mental 4: Prevención de accidentes y ocupación del tiempo libre. Barcelona: Fontanella.
  • Bender, M. y Valletutti, P.J. y Bender, R. (1984). Programas para la enseñanza del deficiente mental 5: Lectura y escritura. Barcelona: Fontanella.
  • Bender, M. y Valletutti, P.J. y Bender, R. (1985). Programas para la enseñanza del deficiente mental 6: Cálculo y sus aplicaciones. Barcelona: Fontanella.
  • Bransford, J.D. y Stein, B.S. (1984). The IDEAL problem solver. Nueva York: Freedman (Trad. Cast. Solución IDEAL de problemas. Madrid: Labor, 1987).
  • Bruininks, R. y Gilman, C. (1993). La observación y el currículo de las destrezas de conducta adaptativa: dos instrumentos de evaluación y ayuda para la intervención. En ICE Universidad de Deusto, Discapacidad y Conducta Adaptativa . Bilbao: Mensajero.
  • Carretero, M. y García Madruga, J.A. (Comp.) (1992). Lecturas de psicología del pensamiento, razonamiento, solución de problemas y desarrollo cognitivo. Madrid: Alianza.
  • Cone, J.D. (1987). Intervention planning using adaptive behavior instruments. The Journal of Special Education, 21, 127-148.
  • Dever, R.B. (1989). A taxonomy of community living skills. Exceptional Children, 55, 395-404.
  • Dolado, R. y Domínguez, J. (1998). Relación entre inteligencia, conducta adaptativa y problemas de conducta en adultos con retraso mental. Siglo Cero, 29, 35-43.
  • Doll, E. (1964). Vineland Scale of Social Maturity. Mineápolis: American Guidance Services.
  • D´Zurilla, T.J. y Goldfriend, M. (1974). Problem-solving and behaviour modification. Journal of Abnormal Psychology, 78, 107-126.
  • D´Zurilla, T.J. y Nezu, A. (1982). Social problem solving in adults. En P.C. Kendall (Ed.), Advances in cognitive-behavioral research and therapy, vol. 1. Nueva York: Academic Press.
  • Greenspan, S. (1981). Defining childhood social competence. A proposed working model. En B.K. Keogh (Ed.), Advances in Special Education. A Research Annual. Socialization influences on exceptionality, vol. 3. Greenwich: JAI Press.
  • Gumpel, T. (1998). Competencia social y entrenamiento en habilidades sociales para personas con retraso mental: una expansión del paradigma conductual. Siglo Cero, 29, 31-37.
  • Hickson, L., Golden, H., Khemka, Y., Urv, T. y Yamusad, S. (1998). A closer look at interpersonal decision-making in adults with and withot mental retardation. American Journal on Mental Retardation, 103, 209-224.
  • Holman, J. y Bruininks, R.H. (1985). Assessing and training adaptive behaviors. En K.C. Lakin y R.H. Bruininks (Eds.), Strategies for achieving community integration of developmentally disabled citizens. Baltimore: Brookes.
  • Jenkinson, J. (1999). Factors affecting decision-making by young adults with intellectual disabilities. American Journal on Mental Retardation,104, 320-329.
  • Lakin y R.H. Bruininks (Eds.), Strategies for achieving community integration of developmentally disabled citizens. Baltimore: Brookes.
  • Leffert, J. y Sipersttein, G. (1996). Assessment of social-cognitive processes in children with mental retardation. American Journal on Mental Retardation, 100, 441-455.
  • Luckasson, R., Shaclock, R.L., Coulter, D.L., Snell, M.E., Polloway, E.A., Spitalnik, D.M., Reiss, S. y Stark, J.A. (1992). Mental retardation. Definition, Classification and Systems on Supports. 9th Edition. Washington: American Association on Mental Retardation (ejemplar en castellano, 2000).
  • Mahoney, M.J. (1981). Ciencia Personal: Una terapia cognitiva del aprendizaje. En A. Ellis y R. Grieger (Eds.), Manual de terapia racional-emotiva. Bilbao: Descleé de Brouwer.
  • Martín, A., Márquez, M.O., Rubio V.J. y Espinosa, M. (1989). Evaluación y registro del comportamiento adaptativo. W.V.U.A.M. Madrid: Mepsa.
  • Mayer, R. (1986). Pensamiento, resolución de problemas y cognición. Buenos Aires: Piados.
  • McGrew, K.S. y Bruininks, R.H. (1990). Defining adaptive and maladaptive behavior within a model of personal competence. School Psychology Review, 19, 53-73.
  • Montero, D. (1993). Inventario para la Planificación de Servicios y Programación Individual (ICAP). Mensajero: Bilbao.
  • Montero, D. (1999). Evaluación de la conducta adaptativa en personas con discapacidades. Adaptación y validación del ICAP. Bilbao: Mensajero.
  • Morreau, L.E. y Bruininks, R.H. (1991). Checklist of Adaptive Living Skills. Manual. Allen: DLM Teaching Resources.
  • Norman, D. (1988). The Psychology of everyday things. Nueva York: Basic Books (Trad. Cast., La psicología de los objetos cotidianos. Madrid: Nerea, 1990).
  • Schalock, R. (1998). La confluencia de la conducta adaptativa y la inteligencia: implicaciones para el campo del retraso mental. Siglo Cero, 29, 5-21.
  • Sigafoos, A.D., Felnstein, C.B., Damond, M. y Reiss, D. (1988). The measurement of behavioural autonomy in adolescence. The autonomous Functioning Checklist. En C.B. Feinstein, A. Esman, J. Looney, G. Orvin, J. Schimel, A. Schwartzberg, A. Sorsky y M. Sugar (Eds.), Adolescent Psychiatry, vol. 15. Chicago: University of Chicago Press.
  • Simon, H. (1978). Information processing theory of Human Problem Solving. En W.K. Estes (Ed.), Handbook for Learning and Cognitive Processes. Nueva Jersey: Erlbaum.
  • Spivack, G. y Shure, M.B. (1972). Means-ends thinking, adjustment and social class among elementary school-aged children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 38, 348-353.
  • Verdugo, M.A. (1996). POT. Programa de Orientación al Trabajo. (Programas Conductuales Alternativos). Salamanca: Amarú.
  • Verdugo, M.A. (1997). PHS. Programa de Habilidades Sociales. (Programas Conductuales Alternativos). Salamanca: Amarú.
  • Verdugo M.A. (1998). Evaluación y tratamiento en el retraso mental. En M.A. Verdugo (Dir.). Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras. Madrid: Siglo XXI.
  • Verdugo, M.A. (2000). PVD. Programa de Habilidades de la Vida Diaria. (Programas Conductuales alternativos). Salamanca: Amarú.
  • Wehmeyer, M., Kelchner, K. y Richards, S. (1996). Principales características de la conducta autodeterminada de las personas con retraso mental. Siglo Cero, 27, 17-24.
  • Wehmeyer, M. (1996). Students self-report measure on self-determination for students with cognitive disabilities. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 31, 282-293.