Tecnotrascendencia como ilusión narcisista

  1. Rodriguez Gonzalez, Mariano 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Journal:
Daimon: revista internacional de filosofía

ISSN: 1130-0507 1989-4651

Year of publication: 2019

Issue: 76

Pages: 67-77

Type: Article

DOI: 10.6018/DAIMON/273521 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

In this paper we get started on sket-ching what perhaps should be called a minimal Nietzschean genealogy of our belief in personal immortality. Then we will try to interpret a very significant Bostrom’s essay, but just by addres-sing the reading to its margins, its lagoons so to say, to that which would somehow extend outside it. Precisely with the intention of showing that what is apparently outside, the issue of immor-tality, could be what ultimately gives meaning to the whole. Finally, we will be helped by two very lucid criticisms of this deviation of posthumanist thought that we might call, no doubt, its crucial deviation. So that we conclude by showing the need for Posthumanism to decidedly assume a critical stance.

Funding information

8 Nick Bostrom, “Why I want to be a Posthuman when I Grow Up”, in Medical Enhancement and Posthumanity, eds. Bert Gordijn and Ruth Chadwick, Springer, 2008, págs. 107-137 (publicado en borrador ya en 2006), y disponible también en la web de Bostrom. En este escrito programático el director del Instituto del Futuro de la Universidad de Oxford defiende sin ambages la deseabilidad, por lo menos para algunos seres humanos, del desarrollo por la vía tecnológica de capacidades que podríamos considerar posthumanas, justamente aquellas imposibles de lograr por medios simplemente “naturales”, sobre todo de aquellas directamente relacionadas con la prolongación de la vida activa y sana que podríamos disfrutar en principio, en primer lugar, pero también con la plena lucidez cognitiva mantenida asimismo “artificialmente”, por así decir, y asimismo las que nos asegurarían una existencia satisfactoria y feliz en el nivel emocional implicado en las relaciones sociales. Las dos últimas se hallarían, como es obvio, estrechamente relacionadas la una con la otra, si bien también tendrían mucho que ver con la primera, que por supuesto es la que aquí nos concierne más directamente.

Funders

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