Propuestas para la investigavción en comunicación audiovisualpublicidad social y creación colectiva en Internet

  1. Fraile Prieto, Teresa
Journal:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Year of publication: 2011

Issue: 12

Pages: 156-172

Type: Article

More publications in: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

Abstract

The information society poses new challenges to researchers. While audiovisual communication has been consolidated as a discipline, cultural studies is an advantageous analytical perspective to approach the new creative practices and consumption of audiovisual media. This article defends the study of audiovisual cultural products produced by the digital society because they are a testimony of the social changes taking place in it. Specifically, it proposes an approach to social advertising and objects of collective creation on the Internet as a means to know the circumstances of our society.

Bibliographic References

  • ADORNO, Theodor: “On popular music”, Studies in Philosophy and Social Science, Institute of Social Research, New York, 1941, IX, pp. 17-48.
  • ALBERICH PASCUAL, J. y Roig Telo, A.: “Creación colectiva audiovisual y cultura colaborativa on-line. Proyectos y estrategias”, Revista Icono14 [en línea], Nº 15., 2010, pp. 85-97. http://www.icono14.net [20/03/2011].
  • ALVARADO, María Cruz: “La publicidad social audiovisual: fines y formas”, Otros fines de la publicidad, Susana de Andrés del Campo (coord..), Comunicación social, 2010, pp. 75-108.
  • ÁLVAREZ MONZONCILLO, José María: “La industria cinematográfica: enfermedades crónicas e incertidumbres ante el mercado digital”, Comunicación y cultura en la era digital. Industrias, mercados y diversidad en España, Gedisa, Madrid, 2002.
  • CASACUBERTA, David: Creación colectiva. En Internet el creador es el público, Gedisa, Barcelona, 2003.
  • CHECA GODOY, Antonio: “La investigación sobre la comunicación audiovisual en una facultad joven (Sevilla, 1989-2009)”, Admira nº1, 2009.
  • CEBRIÁN, Mariano: “Agoniza la televisión tradicional”, Chasqui. Revista latinoamericana de comunicación. Núm. 98, 2007 http://chasqui.comunica.org/content/view/560/142/ [21-02-2011].
  • FOUCAULT, Michael: “¿Qué es el autor?”, Entre filosofía y literatura. (Conferencia Qu’est qu’un auteur?, Bulletin de la Societé Française de Philosophie nº3, febrero de 1969, traducido por Miguel MOREI), Paidos, Barcelona, 1999.
  • LÓPEZ CANO, Rubén: “La vida en copias. Breve cartografía del reciclaje musical digital”, Letra. Imagen. Sonido. Ciudad mediatizada 5, 2010, pp. 171-185.
  • MARZAL FELICI, Javier: “Repensar la fotografía en el marco de la cultura visual contemporánea”, Congreso Internacional AE-IC, Comunicación y Desarrollo en la Era Digital, Málaga 2010 www.ae-ic.org/malaga2010/upload/ok/160.pdf [21-02-2011].
  • TAGG, Philip: “Music, moving image, semiotics and the democratic right to know”, 1999, http://www.tagg.org/ [21-02-2011].