Músicas para persuadirApropiaciones musicales e hibridaciones genéricas en la publicidad audiovisual

  1. Fraile Prieto, Teresa 1
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

Journal:
Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales

ISSN: 1989-600X

Year of publication: 2012

Issue: 10

Pages: 324-337

Type: Article

More publications in: Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales

Abstract

Audiovisual advertising brings together the latest creative and social trends flowing in the media. Thus, contemporary spots are a great example of the current dissolution of boundaries between audiovisual formats. Although music is a constant presence in spots thanks to its emotional effectiveness, today we are witnessing its appropriation of the various uses of music in contemporary audiovisual. This paper examines the advertising typologies where music is located at the narrative center, appropriating other visual phenomena articulated around music

Bibliographic References

  • ALTMAN, Rick (1987): “The American Film Musical”. Bloomington, Indiana University Press.
  • BARSA, Mikel y MONTAÑÉS, Fernando (2006): “Historia iconográfica de la música en la publicidad”. Madrid, Fundación Autor.
  • GARCÍA MARTÍN, Judith (2012): “Nuevos códigos identitarios en la música publicitaria actual: estrategias comerciales”, en FRAILE, Teresa y VIÑUELA, Eduardo (Eds.): La música en el lenguaje audiovisual. Sevilla, Arcibel, pp. 443- 456.
  • GÓMEZ RODRÍGUEZ, José Antonio (2005): “’Lo que no venda, cántelo”. Algunas reflexiones sobre el papel de la música en la publicidad: de los viejos pregones a los spots de televisión”, en OLARTE, Matilde (Ed.): La música en los medios audiovisuales. Salamanca, Plaza Universitaria Ediciones, pp. 225- 265.
  • RODRÍGUEZ, Eduardo (2010): “Música de cine en publicidad española”. Trabajo de Fin de Master inédito presentado en el “Master en Música Hispana” de la universidad de Salamanca.