Desajustes entre el significado y la forma en preguntas encubiertas. El análisis sintáctico desde el significado

  1. Gutiérrez Rodríguez, Edita 1
  2. Pérez Ocón, Pilar 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Journal:
Philologica canariensia

ISSN: 1136-3169

Year of publication: 2019

Issue: 25

Pages: 66-85

Type: Article

More publications in: Philologica canariensia

Abstract

Concealed questions are definite noun phrases that have a propositional meaning, instead of the typical referential use of the phrases headed by the definite article. In this paper we offer first a review of the most important aspects about concealed questions: types, meaning, syntactic behavior, and analysis. Our main objective, however, is to investigate how grammar can be taught in a different way (from meaning to form). We show here why concealed questions are a good instrument for this purpose. We explain, in particular, how these phrases can be used to think about concepts such as compositionality, selection, the difference between grammaticality and acceptability, or to understand the different meaning of a nominal phrase and a sentence. We also propose activities using innovative methods that favor reflection and the scientific study of language.

Bibliographic References

  • BAKER, C. L. 1968. Indirect questions in English. Tesis doctoral. Urbana, IL: University of Illinois.
  • BOSQUE, I. 1982. “Sobre la interrogación indirecta”, Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, 1, pp. 13-34.
  • BOSQUE, I. 1984. “Sobre la sintaxis de las oraciones exclamativas”, Hispanic Linguistics, 1, pp. 283-304.
  • BOSQUE, I. 1989. Las categorías gramaticales. Madrid: Síntesis.
  • BOSQUE, I. 2000. “Objetos que esconden acciones. Una reflexión sobre la sincategorematicidad”, en Cabré, M. T. y Gelpí, C. (eds.), Lèxic, corpus i diccionaris. Cicle de conferències i seminaris 97-98. Barcelona: Institut Universitari de Lingüística Aplicada, Universitat Pompeu Fabra, pp. 15-30.
  • BOSQUE, I. 2017a. “Sobre los verbos de memoria y la interpretación semántica de sus argumentos”, Lingüística, 33(1), pp. 9-32.
  • BOSQUE, I. 2017b. “Spanish exclamatives in perspective: a survey of properties, classes, and current theoretical issues”, en Bosque, I. (ed.), Advances in the analysis of Spanish exclamatives. Columbus, OH: The Ohio State University Press, pp. 1-52.
  • BOSQUE, I. y GALLEGO, Á. J. 2016. “La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática”, Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 54, pp. 63-83.
  • BOSQUE, I. y GUTIÉRREZ-REXACH, J. 2009. Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.
  • BOSQUE, I. y MORENO, J. C. 1990. “Las construcciones con lo y la denotación del neutro”, Lingüística, 2, pp. 4-50.
  • BRUCART, J. M. 1999. “La estructura del SN: las oraciones de relativo”, en Bosque, I. y Demonte V. (dirs.), Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa, pp. 395-522.
  • BRUCART, J. M. 2014. “Nociones básicas de gramática y su aplicación a la enseñanza”. Sesión en el curso Qüestions de gramàtica actual: perspectives i aplicacions, 4 de julio, Barcelona.
  • ESCANDELL, M. V. y LEONETTI, M. 2011. “El estudio de la lengua: comunicación y gramática”, en Ruiz Bikandi, U. (coord.), Lengua castellana y literatura: complementos de formación disciplinar. Barcelona: Graó, pp. 61-80.
  • ESCANDELL-VIDAL, V. y LEONETTI, M. 2011. “On the rigidity of procedural meaning”, en Escandell-Vidal, V., Leonetti M., y Ahern A. (eds.), Procedural meaning. Problems and perspectives. Bingley: Emerald, pp. 81-102.
  • FRANA, I. 2017. Concealed questions. Oxford: Oxford University Press.
  • GRIMSHAW, J. 1979. “Complement selection and the lexicon”. Linguistic Inquiry, 10(2), pp. 279-326.
  • GUTIÉRREZ-REXACH, J. y ANDUEZA, P. 2017. “Embedded exclamatives and the ingredients of grounded belief”, en Bosque, I. (ed.), Advances in the analysis of Spanish exclamatives. Columbus, OH: The Ohio State University Press, pp. 181-210.
  • HARRIS, J., PYLKKÄNEN, L., MCELREE, B., y FRISSON, S. 2008. “The cost of question concealment: eye-tracking and MEG evidence”, Brain and Language, 107, pp. 44-61.
  • HEIM, I. 1979. “Concealed questions”, en Bauerle, R., Egli U., y Stechow, A. (eds.), Semantics from different points of view. Berlín: Springer, pp. 51-60.
  • JACKENDOFF, R. 1997. The architecture of the language faculty. Cambridge, MA: MIT Press.
  • LAUWERS, P. y WILLEMS, D. 2011. “Coercion: definition and challenges, current approaches, and new trends”, Linguistics, 49, pp. 1219-1235.
  • LEONETTI, M. 1999. “El artículo”, en Bosque, I. y Demonte V. (dirs.), Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa, pp. 787-890.
  • LEONETTI, M. 2017. “La importancia de la relación entre forma y contenido”. Comunicación presentada en Jornadas GrOC Madrid, 19-20 de octubre, Madrid.
  • NATHAN, L. 2006. On the interpretation of concealed questions. Tesis doctoral. Cambridge, MA: MIT.
  • PLANN, S. 1982. “Indirect questions in Spanish”, Linguistic Inquiry, 13(2), pp. 297-312.
  • PUSTEJOVSKY, J. 1995. The generative lexicon. Cambridge, MA: MIT Press.
  • RAE-ASALE. 2009. Nueva gramática de la lengua española. [NGLE]. Madrid: Espasa.
  • ROMERO, M. 2006. “On concealed questions”, en Gibson M. y Howell, J. (eds.), Proceedings of semantics and linguistic theory (SALT) XVI, Ithaca, NY: Cornell University, pp. 208-227.
  • TORREGO, E. 1988. “Operadores en las exclamativas con artículo determinado de valor cuantitativo”, Nueva Revista de Filología Hispánica, 36, pp. 109-122.
  • VATRICAN, A. 2006. “Un caso de ‘desaparición’ lingüística: el verbo saber y las preguntas encubiertas”, Revue Babel, 13, pp. 265-286.
  • VATRICAN, A. 2019. “Acerca de las preguntas encubiertas ‘concealed questions’: el dudoso caso de saber en español”. Comunicación presentada en el XLVIII Simposio de la Sociedad Española de Lingüística, 29 de enero - 1 de febrero, Madrid.