Aproximación a los Conceptos de Igualdad y Diversidad en el Nacimiento de los Sistemas Educativos Occidentales

  1. Navarro Martínez, Óscar 1
  2. Sánchez-Verdejo Pérez, Francisco J. 1
  3. González Olivares, Ángel L. 1
  4. Anguita Acero, Juana M. 2
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
Revista Científica Hallazgos21

ISSN: 2528-7915

Year of publication: 2018

Issue Title: REVISTA CIENTÍFICA HALLAZGOS21

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 228-242

Type: Article

More publications in: Revista Científica Hallazgos21

Abstract

The origin of the Liberal State in the late eighteenth century and early nineteenth century was the cause of the birth of Western educational systems. Education acquired great political significance, consolidating as the basis for the development of the states. Principles such as equality, diversity and multiculturalism emerged, which marked the appearance of modern education adapted to the society of the time. The processes of organization, segmentation and graduation, linked to various causes of the new educational system (promotion of science, industrialization and secularization of education) led to the appearance of new models of education, mainly the New, Single, Comprehensive and Polytechnic School. In this contribution we intend to make an approach to how the concepts of equality and diversity have varied in the process of appearance and consolidation of the nearest educational systems around us.

Bibliographic References

  • Badillo, P. (2003) (coord.) Pluralismo, tolerancia, multiculturalismo. Reflexiones para un mundo plural. Madrid: Universidad Internacional de Andalucía / Akal.
  • Beck, C. (1990) Better Schools. A Values Perspective. Bristol: The Falmer.
  • Freire, P. (1975) La desmitificación de la conciencia y otros escritos. Bogotá: editorial América Latina.
  • García, J., Pulido, R. A., & Montes, Á. (1993) “La Educación Multicultural y el concepto de cultura. Una visión desde la Antropología social y cultural”, Revista de Educación 302, 83-110.
  • García, T. (1985) La polémica sobre la secularización de la enseñanza en España (1902-1914). Madrid: Fundación Santa María.
  • Gimeno, J. (2000) La educación obligatoria: su sentido educativo y social. Madrid: Morata.
  • Green, A., Leney, T., & Wolf, A. (2001) Convergencias y divergencias en los sistemas europeos de educación y formación profesional. Barcelona: Pomares.
  • Manjón, A. (1956) Edición Nacional de las Obras Selectas de D. Andrés Manjón. Tomo X. Hojas circunstanciales. Hojas históricas. Hojas cronológicas del Ave María. Madrid: Patronato de las Escuelas del Ave María.
  • Núñez, L., & Romero, C. (2002) Pensar la Educación. Una aproximación sistémica a la Filosofía de la Educación. Sevilla: ed. PreuSpínola.
  • Ossenbach Sauter, G. (2011) Corrientes e instituciones educativas contemporáneas. Madrid: UNED.
  • Pedró, F., & Puig, I. (1998): Las reformas educativas: una perspectiva política y comparada. Barcelona: Paidós.
  • Ruiz, C. (2017) “Estrategias para educar en y para la igualdad: coeducar en los centros”, ATLÁNTICAS – Revista Internacional de Estudios Feministas, 2, 1, doi: http://dx.doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.2063.
  • Santos, M. A. (2015). “Género, poder y convivencia. La escuela como mezcladora social”, en J. J. Leiva et al. (Coord.). Género, Educación y Convivencia. Madrid: Dykinson.
  • Tiana, A. (2008) “Plan Langevin-Wallon”, Transatlántica de educación 5.
  • Tiana, A., Ossenbach, G., & Sanz, F. (2002) Historia de la Educación (Edad Contemporánea). Madrid: UNED.
  • Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Comunidades y cambios. Madrid: Morata.