AICLE+CTIMuna intervención didáctica con un grupo bilingüe de futuros maestros

  1. Juan Peña Martínez 1
  2. Alberto Muñoz Muñoz 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista Nebrija de Lingüística aplicada a la enseñanza de Lenguas

ISSN: 1699-6569

Year of publication: 2019

Volume: 13

Issue: 27

Pages: 87-96

Type: Article

More publications in: Revista Nebrija de Lingüística aplicada a la enseñanza de Lenguas

Abstract

This study focuses on an innovation project where physics experimental activities -addresed to the bilingual group of the Faculty of Education -have been redesigned to encourage students to apply Science-Technology-Engineering-Mathematics (STEM) and Content and Language Integrated Learning (CLIL) approaches simultaneously. Likewise, his assessment has been collected for future work after the didactic intervention and once their mandatory three weeks of training was finished at a school in the Community ofMadrid.

Bibliographic References

  • Campillo, J. M. , Miralles, P. , & Sánchez, R. (2016). Diseño y validación de un instrumento sobre CLIL en las áreas de Science y Social Science Ed. Primaria. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 31(1), 67-87.
  • Decreto 89/2014, de 24 de julio, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid el Currículo de la Educación Primaria.
  • Duschl, R. A. , & Bismarck, A. S. (Eds. ) (2016). Reconceptualizing STEM Education. Routledge Taylor & Francis Group. NY. Gobierno de Canarias. (2015). Herramienta: Padlet. Recuperado de: http://www3.gobiernodecanarias. org/medusa/ecoescuela/recursosdigitales/
  • Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. (2018). Programación, robótica y pensamiento computacional en el aula. Situación en España y propuesta normativa. Ministerio de Educación y Formación Profesional. Recuperado de: http://code. intef. es/wp-content/uploads/2018/10/Ponencia-sobre-Pensamiento-Computacional. -Informe-Final. pdf
  • Kearney, C. (2016). Is there a shortage of STEM teachers in Europe?Scientix. European Schoolnet. Recuperado de: http://www. scientix. eu/observatory
  • Kennedy, T. , & Odell, M. (2014). Engaging students in STEM education. Science Education International, 25(3), 246–258.
  • Martin Puig, P. , Ruiz-Tendero, G. , Peña Martínez, J. , Arillo Aranda, M. A. , Martínez Aznar, M. M. (2018). Percepciones y actitudes de maestros/as que imparten Science en programas bilingües. Actas del V Congreso Internacional en Contextos Psicológicos, Educativos y de la Salud. Volumen II.
  • Navés, T. , & Muñoz, C. (2000). Usar las lenguas para aprender y aprender a usar las lenguas extranjeras. Una introducción a AICLE para madres, padres y jóvenes in Marsh, D. , & Langé, G. (Eds. ). Using Languages to Learn and Learning to Use Languages. Jyväskylá, Finland: UniCOM, University of Jyväskylä on behalf of TIE-CLIL.
  • Peña Martínez, J. , Muñoz Muñoz, A. , Rosales Conrado, N. , & Martínez Aznar, M. M. (2019). Towards an STEM environment for future teachers of Primary Education. V Congreso Internacional de Docentes en Ciencia y Tecnología.
  • Pérez Torres, I. (2009). Apuntes sobre los principios y características de la metodología AICLE. V. Pavón, J. Ávila (eds. ), Aplicaciones didácticas para la enseñanza integrada de lengua y contenidos. Sevilla: Consejería de Educación de la Junta de Andalucía-Universidad de Córdoba. 171-180.
  • Pérez Torres, I. (2015). Uso de Recursos Educativos Abiertos para el aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras (AICLE). INTEF. Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte