National perspectives of early childhood care

  1. Gútiez Cuevas, Pilar 1
  2. Jiménez Astudillo, Mónica 2
  3. Antón Ares, Paloma 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Revista:
JETT

ISSN: 1989-9572

Año de publicación: 2019

Volumen: 10

Número: 2

Páginas: 39-51

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: JETT

Resumen

The present systematic review is about concept of Early Intervention, philosophy, evolution, principles and achievements and the needs to consolidate this action recognizing the role of the family as the focus of this process. In this country, Professionals from three fields – Health, Education and Social services – with competence in early childhood matters assist children from 0 to 6 years and their families. It was carried out a Systematic review of early childhood care in Spain. In this manuscript, analyzed the elements that can interfere on early childhood attention, roles, competences and duties, existing resources, training, regulations and precedents that shows the need of coordination and the family attention as to improve the quality of the attention given. In conclusion, the attention of childhood requires the same conditions for all citizens, with services enough and professionals with a high qualification and also a coordinated job.

Referencias bibliográficas

  • Agencia Europea Para el Desarrollo de la Educación Especial (AEDEE) (2005). Atención Temprana. Análisis de la situación en Europa. Aspectos clave y recomendaciones.
  • Alonso Seco, J. M. (1997). "Early Attention". In: Accomplishments on disability in Spain. Royal Patronage for Prevention and Attention to People with Disability. Madrid: Real Patronato sobre Discapacidad.
  • Andreu, M. T. (1997). Coordinatión interinstitutional for ECI in MADRID. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid, Facultad de EducaciónCentro de Formación del Profesorado.
  • De Andres, C. (2011) Care of the family in ECI. A study from perspetive of professionals, services and facilities Early Intervention. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid, Facultad de EducaciónCentro de Formación del Profesorado.
  • Casado, D. (2005). La Atención Temprana en España. Jalones de su desarrollo organizativo. Madrid: GENYSI.
  • Dunst, C.J. (1985). Rethinking Early Intervention [Repensando la Intervención Temprana]. Analysis and Intervention in Developmental Disabilities, 5, 165-201.
  • García Grau, P. (2015). Atención temprana: modelo de intervención en entornos naturales y calidad de vida familiar. Tesis doctoral. Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir.
  • Garrido, A. L. & Madriz, L. M. (2015). Escalas de desarrollo y construcción de una herramienta tecnológica dirigida a la estimulación de la niñez con riesgo biológico neonatal. Innovaciones educativas, 23.
  • Gómez Esteban, C. (2017). Morbidity in <1500-Gram Births in Spain, 1993-2011: Study of simple of 1200 cases. Global Pediatric Health, 4, 1-7.
  • Grupo de Atención Temprana (GAT) (2000). Libro Blanco de la Atención Temprana. Real Patronato sobre Discapacidad. Colección de documentos 55/2005.
  • Grupo de Atención Temprana (GAT) (2010). Organización Diagnóstica para la Atención Temprana. Madrid: Real Patronato sobre Discapacidad. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Grupo PADI (1999). La Atención Temprana en la Comunidad de Madrid. Situación actual y documentos del Grupo PADI. Madrid: GENYSI.
  • Guralnick, M. (2001). A Developmental Systems´s Model for Early Intervention.[Modelo de sistemas de desarrollo para la intervención Temprana]. Infant and Young Children, 14, 2, 25-42.
  • Guralnick, M. J. (2004). Effectiveness of Early Intervention for Vulnerable Children: A Developmental Perspective. In M. A. Feldman (Ed.), Essential readings in developmental psychology. Early intervention: The essential readings (pp. 9-50). Malden: Blackwell Publishing.
  • Guralnick, M. J. & Bennett, F. (1987). Eficacia de una intervención precoz en niños con mayor riesgo biológico. En Guralnick, M. J. y Bennett, F. Eficacia de una intervención temprana en los casos de alto riesgo (pp. 95-138). Madrid: Ministerio de Servicios Sociales.
  • Jemes, I.C.; Romero-Galisteo, R.P; Labajos, M. T & Moreno, N. (2018). Evaluación de la calidad de servicio en Atención Temprana: revisión sistemática. Anales de Pediatría, 4.
  • López Bueno, H. (2011). Detección y evaluación de necesidades educativas especiales en el sistema educativo. Etapas 0-6 años: Escuela Infantil y primer curso de Primaria. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Educación.
  • Ministry of health and consumer affairs (1991). Guide for the Early detection of deficiencies in newborn and children in Primary Attention. Madrid: Ministry of Health and Consumption.
  • Pallás, C. R. (1994) Neurological Alterations in the premature: risk factors. An. Esp. Ped., 63, 942.
  • Peterander, F. (1998). Factors for Quality Early Attention. VII Interdisciplinar Meeting on Populations at High Risk of Deficiencies.
  • Ruíz Veerman, E. (2011). La formación de los profesionales en deficiencias y discapacidades de la primera infancia. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid, Facultad de EducaciónCentro de Formación del Profesorado.
  • Sameroff, A. J., & Chandler, M. J. (1975). Reproductive risk and the continuum of caretaking casualty. En: F. D. Horowitz, M. Hetherington, S. Scarr-Salapatek & G. Siegel (Eds.). Review of child development research (pp. 187–244). Chicago: University of Chicago Press.
  • Sameroff, A. J. & Fiese, B. H. (1990). Transactional regulation and early intervention. In Meisels, S.J. y Shonkoff, J.P. (Eds.) Handbook of early childhood intervention (pp.400-427). Cambridge: Cambridge University Press.
  • SEREM (1979). Plan de Acciones de Recuperación para Minusválidos. Madrid: SEREM.
  • Soriano, V. (2000): Early attention in Europe: organization of Services and Attendance to children and their families. Tendencies in 17 European Countries. Madrid: Royal Patronage of prevention and attention to people with disability.
  • VVAA. (1993). Proyecto de intervención temprana para niños de alto riesgo biológico, ambiental con alteraciones o minusvalías documentadas. Revista Complutense de Educación, 4(2): 113-129.