Las redes sociales académicas en la difusión de la producción científica. Estudio de casoAcademia y Mendeley

  1. Flores-Vivar, Jesús Miguel 1
  2. Zaharía, Ana María 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2019

Issue: 25

Pages: 1379-1402

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.66993 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

The article analyses the academic social networks, Academia and Mendeley, studying their origins, purposes and ways of functioning as well as their use and expansion among professors and researchers from different areas of knowledge. A descriptive approach is made to the concept of academic social network and its implantation in the scientific community as one of the basic tools that the researcher uses to document and disseminate their work. In the methodology used, of a qualitative-quantitative nature, the methods of observation systematized, and the case study have been chosen. For the theoretical and conceptual framework have been accessed articles, studies, reports, definitions and references of the websites of the platforms studied in order to have a basis on which to interpret situations and develop more extensive research. The result obtained allows us to know the public to whom they are directed, the level of use and the various utilities in the field of research.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Adams, Paul (2013). Grupos. La unión hace la fuerza en la web social. Madrid: Anaya.
  • Alonso-Arévalo, Julio (2009). “Mendeley. El Last.fm de la investigación”, Sedic. [https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/83076/1/DBD_AlonsoArevaloJ_Mendeley.pdf].
  • Bhardwaj, Raj Kumar (2017). “Academic social networking sites: Comparative analysis of ResearchGate, Academia.edu, Mendeley and Zotero”. Journal Information and Learning Science, 118 (5/6), 298-316.
  • Bradley, Anthony y McDonald, Marc (2012). La organización social: Convertir en resultados las oportunidades de las redes sociales. Barcelona: Profit Editorial.
  • Campos-Freire, Francisco y Rúas-Araujo, José (2016). “Uso de las redes sociales digitales, profesionales y científicas: El caso de las tres universidades gallegas”. El profesional de la información, 5 (3), 431-440.
  • Campos-Freire, Francisco y Direito-Rebollal, Sabela (2015). “La gestión de la visibilidad de la ciencia en las redes sociales digitales”. VIII Congreso Internacional de Comunicación y Realidad, Universidad Ramón Llull Blanquerna, Barcelona. [https://bit.ly/2HwZPaW].
  • Campos-Freire, Francisco; Rivera-Rogel, Diana; y Rodríguez-Hidalgo, Claudia (2014). “La presencia e impacto de las universidades de los países andinos en las redes sociales digitales”. Revista latina de comunicación social, 69, 571-592. DOI: [http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2014-1025].
  • Campos-Freire, Francisco (2013). “Introducción a la investigación y gestión de las redes sociales digitales”. Cuadernos Artesanos de Comunicación. 50 (1),7-53.
  • Carreño Corchete, Esther (2017). “Uso de ResearchGate y Academia.edu por los profesores de la Universidad de Salamanca. Estudio transversal de género”. (Trabajo Fin de Máster). Universidad de Salamanca. Recuperado el 4 de abril de 2018 de http://eprints.rclis.org/32023/1/TFM.pdf.
  • Carreño López, Montserrat (2014). “Análisis comparativo de los gestores bibliográficos sociales. Zotero, Docear y Mendeley: características y prestaciones”. Cuadernos de gestión de Información, 4, 51-66.
  • Corvello, Vicenzo y Felicetti, Alberto Michele (2014). “Factors affecting the utilization of knowledge acquired by researchers from scientific social networks: An emprical analysis”. Knowledge management: An International Journal, 13 (3), 15-26.
  • Dafonte-Gómez, Alberto, Míguez-González, Maria Isabel y Puentes-Rivera, Ivan (2015). “Redes Sociales Académicas: Presencia y actividad en Academia.edu y ResearchGate de los investigadores en comunicación de las universidades gallegas”. Cristi, 1233-1238.
  • Direito-Rebollal, Sabela (2015). “Las redes sociales digitales científicas. Afiliación, uso y opinión de los investigadores de AGACOM”. Cristi. Sistemas y Tecnologías de Información, 1, 1217-1221.
  • Gil, Lydia (2015a). Social media en investigación. Recuperado de http://socialmediaeninvestigacion.com/academia-edu-red-social-investigadores/
  • Gil, Lydia (2015b). Mendeley, una red social y gestor de referencias inspirado en LastFm. Recuperado el 6 de abril de 2018, de https://socialmediaeninvestigacion.com/mendeley-red-social-gestor-referencias/
  • Gil, Lydia (2015c). ResearchGate: el Facebook para científicos. Recuperado de 2018, de https://socialmediaeninvestigacion.com/researchgate-facebook-cientifico/.
  • Li, Charlene y Bernoff, Josh (2009). El Mundo Groundswell. Cómo aprovechar los movimientos sociales espontáneos de la Red. Barcelona: Aibana Productora Editorial.
  • Niyazov, Yuri, Vogel, Carl, Price, Richard, et al. (2016). “Open Access Meets Discoverability: Citations to Articles Posted to Academia.edu”, Plos One. [http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0148257].
  • Puentes-Rivera, Ivan, Direito-Rebollal, Sabela y Lago Vázquez, Diana (2016). “Las redes sociales científicas: presencia y actividad de los investigadores de comunicación de las universidades de Portugal en Academia.edu y ResearchGate.net”. Cuadernos artesanos de comunicación. La pantalla insomne, 2, 2678-2694. Edición ampliada, Universidad de La Laguna.
  • Roig-Vila, Rosabel; Mondéjar, Laura; y Lorenzo-Lledó, Gonzalo (2015). “Redes sociales científicas. La web social al servicio de la investigación”. Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, 5, 171-183.