El Edipo de Séneca y la disolución de los referentes

  1. Ignacio Pajón Leyra 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Bajo palabra. Revista de filosofía

ISSN: 1576-3935 1887-505X

Year of publication: 2019

Season: 2

Issue: 22

Pages: 375-390

Type: Article

DOI: 10.15366/BP2019.22.020 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Bajo palabra. Revista de filosofía

Abstract

The study of the Seneca’s plays requires it valuation not only from the point of view of his theatrical aesthetic quality but, above all, from the perspective of his deep philosophical thought. This article analyzes the original frame that Seneca shows of the concept of lógos as an arbitrary, inexorable and irrational force in his tragedy Oedipus. This work, structured around a reflexion on the ignorance and its ethical and vital consequences, shows in a provocatively way a disolution of the ancient reference points through the elaborated technique of the conceptual immersion of the viewer in the narrative and philosophical frame of this classical myth.

Bibliographic References

  • Arnim, H. von. Stoicorum veterum fragmenta. 4 vols, Stuttgart, Teubner ,1923.
  • Cappelletti, A. J. Los estoicos antiguos, Madrid, Gredos, 1996.
  • Dixon, V. "Los efectos de inmersión en el teatro de Antonio Buero Vallejo: una puesta al día". Anthropos: Boletín de información y documentación, 79 (1987), 31-36.
  • Doménech, R. El teatro de Buero Vallejo: una meditación española, Madrid, Gredos, 1979.
  • Egermann, F. "Seneca als Dichterphilosoph". Neue Jahrbuch für Antike und deutsche Bildung, 3 (1940), 18-36.
  • Griffin, M. T. Séneca, a Philosopher in Politics, Oxford, Clarendon, 1976.
  • Henry, D. and Walker, B. "The Oedipus of Seneca: An Imperial Tragedy." In: Boyle, A.J. (Ed.). Seneca Tragicus: Ramus Essays on Senecan Drama. Berwick, 1983. https://doi.org/10.1017/S0048671X00003672
  • Hillman, J. El sueño y el inframundo, Barcelona/Buenos Aires/México, Paidós, 2004.
  • Lefèvre, E. "Quid ratio possit? Senecas Phaedra als stoisches Drama." WS (N.F.) 3: 131-160, 1969.
  • Marías, J. "Introducción a la filosofía estoica", en Séneca, Sobre la felicidad, Madrid, Alianza, 1984. pp. 9-38.
  • Marti, B. M. "The prototypes of Seneca's tragedies", Classical Philology 42 (1947), 1-16. https://doi.org/10.1086/362993
  • Nietzsche, F. Die fröhliche Wissenschaft, Chemnitz, Verlag von Ernst Schmeitzner, 1882.
  • Rist, J. M. La filosofía estoica. Crítica, Barcelona, 1995.
  • Rosenmeyer, T.G. 1989. Senecan Drama and Stoic Cosmology. Berkeley/Los Angeles/London, 1989.
  • Sellars, J. Stoicism, Berkeley/Los Angeles, University of California Press, 2006.
  • Séneca, L. A. Tragedias. 2 vols. Traducción de Jesús Luque Moreno, Madrid, Gredos, 1979-1980.
  • Sklenár, R. J. "Seneca, Oedipus 980-993: How Stoic a Chorus?", Classical Journal, Vol. 103, nº 2 (2007-8), 183-194.
  • Töchterle, K. Lucius Annaeus Seneca: Oedipus. Kommentar mit Einleitung, Text und Übersetzung. Heidelberg, 1994.
  • Veyne, P. Séneca y el estoicismo, México, Fondo de Cultura Económica, 1995.
  • Wilson, E. Séneca. Rialp, Madrid, 2016.