Redes virtuales, nuevo espacio para el arte. Una lectura desde la transgresión

  1. María Begoña Fernández Cabaleiro
Journal:
Diferents: revista de museus

ISSN: 2530-1330

Year of publication: 2019

Issue: 4

Pages: 112-123

Type: Article

DOI: 10.6035/DIFERENTS.2019.4.8 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Diferents: revista de museus

Sustainable development goals

Abstract

The new media and networked exhibition spaces are causing deep transformations in the artistic fabric that has been constituted throughout history. A new way of tackling the creation of works of art and the spaces in which to show them to the public is emerging: the virtual space becomes a living and active reality that overshadows traditional spaces such as museums or galleries. The technical reproducibility pointed out by Walter Benjamin has given way to the unlimited diffusion of the work of art through social networks where the work of art is the object of manipulation, transformation and transgression, with relevant consequences. The great work of art has left the exhibition sanctuary of museums and collection galleries. The almost infinite network is the new space for the transgressed work. The anonymous public is the great transforming transgressor.

Bibliographic References

  • BALANDIER, G. (1994) El poder de las escenas. De la representación del poder al poder de la representación, Barcelona, Paidós Ibérica
  • BATAILLE, Georges (1980), El erotismo, Barcelona, Tusquets editores
  • BENJAMIN, Walter (2008), La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica. Madrid, Abada
  • CARPINTERO, Enrique (2012), “La transgresión cuestiona lo natural del orden de la cultura”, Editorial Revista Topía Abril/2012. Disponible en https://www.topia.com.ar/articulos/transgresión-cuestiona-lo-natural-del-orden-cultura (Consulta: abril 2018)
  • CASTELLS, Manuel (2006), La sociedad red: una visión global, Madrid, Alianza
  • FOUCAULT, Michel (1993), Prefacio a la transgresión, Buenos Aires, Trivial Ediciones
  • GONZÁLEZ VIDAÑA, Braulio (2015), “Georges Bataille y la transgresión de la mirada”, consultado en http://www.fadu.edu.uy/estetica-diseno-ii/files/2015/06/bataille.pdf (Consulta febrero 2018)
  • LYOTARD, Jean Francois (1987), La condición postmoderna. Informe sobre el saber, Madrid, Cátedra
  • MARCUSE, Herbert (1993), El hombre unidimensional, Barcelona, Planeta-De Agostini
  • MARTÍN PRADA, Juan (2015), Prácticas artística e internet en la era de las redes sociales, Madrid, Akal
  • MITCHELL, William John Thomas (2019), La ciencia de la imagen. Iconología, cultura visual y estética de los medios, Madrid, AKAL Col. Estudios Visuales
  • PATIÑO, Antón (2017), Todas las pantallas encendidas, Madrid, Forcola