Superheroes as languagecontext, metaphor, and translatability of marvel comics’ main superhero titles, 1961-1969

  1. Rodríguez Martínez, Gabriel
Supervised by:
  1. Manuel González de la Aleja Barberán Director

Defence university: Universidad de Salamanca

Fecha de defensa: 21 September 2018

Committee:
  1. Jesús Ángel González López Chair
  2. Jorge Diego Sánchez Secretary
  3. María de la Luz García Lorenzo Committee member

Type: Thesis

Teseo: 572492 DIALNET

Abstract

Castellano: Vivimos en una época de superhéroes. Esta no es la primera, ni será la última vez que estos personajes superdotados dominan los espacios públicos. Los heroes han entrado y salido de la atención de las masas desde la Antigüedad, cuando varias figuras prominentes escribieron poemas y épicas sobre sus hazañas. Pero existe una diferencia en cómo percibimos a los héroes hoy día. Puede que, debido a la alta presencia de tecnología y de las ciencias, nos hemos vuelto muy cínicos para aceptar estas narrativas como otra cosa que no sea "para niños", y las descartamos como ficciones que carecen de valor cultural. Sin embargo, en un mundo donde sí existe espacio de discusión para el héroe clásico, debemos reconsiderar la mirada al superhéroe. El propósito de esta disertación es establecer los vínculos entre el héroe clásico con el moderno, para así comenzar un diálogo sobre su herencia narrativa. El superhéroe es el descendiente del héroe clásico, ¿pero en qué sentido? ¿Cómo es que la esencia de narrativas antiguas logran transferirse a las modernas? Estas son algunas de las preguntas que guían este estudio. English: We live in an era of superheroes. This is not the first, second, nor will it be the last time that these characters grace most aspects of culture. Heroes have been entering and exiting the public sphere since Antiquity, when authors wrote poems and epics about their deeds. But something about today’s presence of heroes seems different. It might be that, as Science and technology have advanced exponentially during the past couple of centuries, enough cynicism has been cast upon mankind to disregard these literary tropes as “childish” or simply void of any intellectual value. But in a world where we hold scholars of myths in the same regard as film and literary scholars, there is no valid excuse for denying the superhero its heritage. The purpose of this dissertation is to bridge a gap of understanding that exists within both the academic and superhero circles. Yes, they are descendants and inheritors of the classical hero’s legacy, but to what extent? How do the essences of centuries-old narratives trickle down from culture to culture, from medium to medium, from writer to writer? These are some of the questions that drove the study at hand.