El papel del arte contemporáneo en la dinamización social del entorno urbano. Un estudio de caso:El barrio del Oeste en Salamanca

  1. González García, Carmen 1
  2. José Gómez-Isla 1
  3. Víctor del Río 1
  4. Alberto Santamaría 1
  1. 1 Universidad de Salamanca (España)
Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Año de publicación: 2017

Volumen: 29

Número: 2

Páginas: 299-315

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/ARIS.53165 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Arte, individuo y sociedad

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

In these early decades of the century a tendency of “recovering the continuity of aesthetic experience with normal processes of living” is observed. This aspiration of John Dewey (1949, p.11) is been updating by the rise of urban art as driving force for social transformation. Artistic interventions in the public space, although they may seem subtle, are often the trigger for a social transformation of an entire neighborhood, fostering interaction and collective habits that enrich the everyday life of people. Our contribution analyzes the relationship between contemporary art and society in response to this shift in the reception areas of art and the growing number of artistic interventions in urban spaces. This framework helps us to study the specific case of Barrio del Oeste in the city of Salamanca, a poorly planned neighborhood built five decades ago which has experienced in recent years an agile transformation into an art district. Interviews with agents involved and the analysis of specific actions will allow us to better know the circumstances that have favored this process.

Referencias bibliográficas

  • Augé, M. (1992). Non-lieux. Introduction á une anthropologie de la surmodenité. Paris: Edition de Seuil.
  • Ardenne, P. (2006). Un arte contextual. Creación artística en medio urbano, en situación de intervención, de participación. Murcia: Cendeac.
  • Becker, C. (1990). Social Responsibility and the Place of the Artist in Society. Chicago: Lake View Press.
  • Becker, C. (ed.) (1994). The Subversive Imagination. Artist, Society and Social Responsibility. New York & London: Routledge.
  • Báscones, P. (2009). El arte público como agente de revitalización urbana mediante la participación ciudadana. En B. Fernández y J. P. Lorente (Eds.), Arte en el espacio público: barrios artísticos y revitalización urbana (pp.145-161). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Dewey, J. (1949). El arte como experiencia. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
  • Fernández, B. y Lorente, J. P. (Eds.). (2009). Arte en el espacio público: barrios artísticos y revitalización urbana. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Groys, B. (2014). Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra.
  • Ledrut, R. (1974). El espacio social de la ciudad. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Lorente J. P. (2009). ¿Qué es y cómo evoluciona un barrio artístico? Modelos internacionales en los procesos de regeneración urbana impulsados por las artes. En Fernández, B. y Lorente, J. P. (Eds.). Arte en el espacio público: barrios artísticos y revitalización urbana (pp.15-38). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Montaner, J. M. y Muxí, Z. (2011). Arquitectura y política. Ensayos para mundos alternativos. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Morris, W. (2004). Cómo vivimos y cómo podríamos vivir. Trabajo útil o esfuerzo inútil. El arte bajo la plutocracia. Logroño: Pepitas de calabaza.
  • Pallasmaa, J. (1996). El sentido de la ciudad. La ciudad percibida, recordada e imaginada” en Juhani Pallasmaa (2016). Habitar. Barcelona: Gustavo Gili.