La opinión de los profesionales sobre la participación ciudadana en los medios de comunicación

  1. Cáceres Zapatero, María Dolores 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Année de publication: 2020

Número: 26

Pages: 37-45

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.67284 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Estudios sobre el mensaje periodístico

Résumé

This paper presents the results of a Delphi study ran by media professionals to understand the impact of citizen engagement in: 1) the use of traditional sources by the media and how these incorporated other relations with citizenship journalism; 2) the changes in professional routines and in the appearance / transformation of the genres and formats; 3) the changes affecting the audience and its capacity to be well informed. In summary, what the sense of these changes produced in the media consumption patterns is, which is the value added by the citizenship journalism to the news, and if current information overload is leading to disinformation processes or on the contrary has helped the audience capacity to be well informed, improve democratic quality and contribute to the construction of a conscious and critical citizenship.

Références bibliographiques

  • Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación AIMC (2017): Penetración Bazaco, Ángela; Redondo, Marta; y Sánchez-García, Pilar (2019): “El clickbait como estrategia del periodismo viral: concepto y metodología”. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 94-115. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2019-1323
  • Bravo, Adolfo-Antón (2013): “Periodismo de datos y web semántica”. Cuadernos de Información y Comunicación, 18, 99-116. http://dx.doi.org/10.5209/rev_CIYC.2013.v18.41718
  • Castillo-Díaz, Ana y Castillo-Esparcia, Antonio (2018): “Relación entre la participación en foros y blogs de debate político en internet y el seguimiento de información política en medios profesionales: análisis evolutivo 2011-2016”. El profesional de la información, (27) 6, 1248-1256. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.08
  • Espiritusanto, Óscar y Gonzalo-Rodríguez, Paula (2011): Periodismo ciudadano. Evolución positiva de la comunicación. Madrid: Ariel.
  • Fernández-Gómez, Érika y Martín-Quevedo, Juan (2018): “La estrategia de engagement de Netflix España en Twitter". El profesional de la información, (27) 6, 1292-1302. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.12
  • Gaitán, Juan-Antonio y Piñuel, José-Luís (1998): Técnicas de investigación en comunicación social. Madrid: Síntesis.
  • Hernández-Serrano, María-José; Renés-Arellano, Paula; Graham, Gary; y Greenhill, Anita (2017): “Del consumidor al prodiseñador: el consumo participativo de noticias”. Comunicar, (50) XXV, 77-88. https://doi.org/10.3916/C50-2017-07
  • Gillmor, Dan (2006): We the Media: Grassroots Journalism by the People, for the People. Sebastopol: O’Reilly Media, Inc.
  • López-Borrull, Alexandre; Vives-Gràcia, Josep; y Badell, Joan-Isidre (2018): “Fake news, ¿amenaza u oportunidad para los profesionales de la información y la documentación?”. El profesional de la información, (27) 6, 1346-1356. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.17
  • Montesinos-Condo, Rómel-Alfredo (2011): “Medios de comunicación y ciudadanía”. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, (II)1.
  • Orihuela, José-Luís (2015): Los medios después de Internet. Barcelona: UOC.
  • Pérez-Tornero, José-Manuel (2012): “Emisores/receptores activos para los cambios sociales”. Aularia, (1) 2, 143-146.
  • Real-Rodríguez, Elena; Príncipe-Hermoso, Sergio; y Agudiez-Calvo, Pinar (2007): “Periodismo ciudadano versus Periodismo profesional: ¿somos todos periodistas?”. Estudios sobre el mensaje periodístico, 13, 189-212.
  • Rheingold, Howard (2011): “Periodismo ciudadano: ¿Por qué las democracias deberían depender de él?, y ¿por qué el periodismo digital no es suficiente?”. En Óscar Espiritusanto-Nicolás y Paula Gonzalo-Rodríguez: Periodismo ciudadano. Evolución positiva de la comunicación. Madrid: Ariel.
  • Sánchez-Carrero, Jacqueline y Contreras-Pulido, Paloma (2012): “De cara al prosumidor: producción y consumo empoderando a la ciudadanía 3.0”. ICONO14, (10) 3, 62-84. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i3.210
  • Serrano-Puche, Javier (2014): “Por una dieta digital: hábitos mediáticos saludables contra la “obesidad informativa”. Ámbitos, 24.
  • Suárez-Villegas, Juan Carlos (2017): “El periodismo ciudadano. Análisis de opiniones de periodistas profesionales de España, Italia y Bélgica”. Convergencia, 24(74), 91-111. https://dx.doi.org/10.29101/crcs.v0i74.4383