La multidisciplinariedad de las revistas de comunicación españolas y extranjeras

  1. Mañana Rodríguez, Jorge 1
  2. Sierra Arizmendiarrieta, Beatriz 2
  1. 1 Consejo Superior de Investigaciones Científicas
    info

    Consejo Superior de Investigaciones Científicas

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02gfc7t72

  2. 2 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Any de publicació: 2013

Títol de l'exemplar: Los agujeros negros de la comunicación

Número: 41

Pàgines: 71-80

Tipus: Article

DOI: 10.3916/C41-2013-07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Resum

Communication can be understood, under an epistemological framework, as a macrocontext from which education participates as a part. One of the objectives of this work is to contrast this theoretical consideration with the observed interaction between education and communication scientific journals defined by citations and relatedness towards other scientific journals. At the same time, there might be relevant differences between the citation patterns of Spanish and foreign (journals in Journal Citation Reports) communication journals, particularly with regard to their disciplinary composition. These differences might become a major problem for the interexchange of information between both sets of journals. The authors analyze the citations distribution by subject category for Spanish and JCR journals, as well as for the journal «Comunicar», and also the frequency of related journals per subject category in the case of JCR. It is concluded: a) that the aforementioned epistemological relationship is valid only for Spanish Communication journals, b) that there are relevant differences between both sets of journals in the disciplinary composition of their citedciting and related journals and that Information Science & Library Science might serve as a suitable communication channel; finally, c) the characteristic multidisciplinarity of the journal «Comunicar» is corroborated, both at the national and international level.

Referències bibliogràfiques

  • Alonso-Corral, A. (2004). La intersección edu-comunicativa. Comunicar, 22, 13-20.
  • Archambault, É., Vignola, É., Côte, G. & al. (2006). Benchmarking Scientific Output in the Social Sciences and Humanities. The Limits of Existing Databases. Sci-entometrics, 68(3), 329-342 (DOI:10.1007/s11192-006-0115-z).
  • Atkinson R. (1984). The Citation as Intertext: Toward a Theory of the Selection Process. Library Resources & Technical Services, 28(2), 109-19.
  • Boyak, K.W. (2004). Mapping Knowledge Domains: Characterizing PNAS. Proceedings of the National Academy of Sciences, 101, 5192-5199. (DOI:10.1073/pnas.0307509100).
  • Castro, E. (2011). El paradigma latinoamericano de la Educomunicación: el campo para la intervención social. Metacomunicación, 1, 117-128.
  • Diestro, A. & Cruz, J.M. (2006). Educación y comunicación como elementos esen-ciales para la construcción de una verdadera ciudadanía europea. Foro de Educación, 7-8, 131-142.
  • Engels, T., Ossenblok, T. & Spruyt, E. (2012). Changing Publication Patterns in the Social Sciences and Humanities, 2000-09. Scientometrics,1-18 (DOI:10.1007/s11192-012-0680-2).
  • Fernández-Quijada, D. (2010). El perfil de las revistas espa-olas de comunicación (2007-2008). Revista espa-ola de Documentación Científica, 33(4), 553-581.
  • Fernández-Ríos, L. (2010). Interdisciplinariedad en la construcción del conocimiento: ¿Más allá de Bolonia? Innovación Educativa, 20, 157-166.
  • Folegotto, I. & Tambornino, R. (2004). Los nuevos lenguajes de la comunicación en educación. Comunicar, 22, 47-53.
  • Fontcuberta, M. (2003). Medios de comunicación y gestión del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación, 32, 95-118.
  • Giménez, E. & Román, A. (2009). Assessment of Humanities and Social Sciences Monographs through their Publishers: A Review and a Study towards a Model of Evaluation. Research Evaluation, 18(3), 201-213. (DOI:10.3152/095820209X471986).
  • Gómez, J.C., López J., Daniel, O. & Mauricio, C. (2006). La naturaleza de la comunicación: un aporte a su discusión conceptual. Palabra-Clave, 9 (1), 143-167.
  • Jacsó, P. (2010). Comparison of Journal Impact Rankings in the SCImago Journal & Country Rank and the Journal Citation Reports databases. Online Information Review, 34 (4), 642-657.
  • Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: De la Torre.
  • Karam, T. (2007). Epistemología y comunicación. Notas para un debate. Andamios, 4 (7), 97-124.
  • Leydesdorff, L. & Rafols, I. (2011). Indicators of the Interdisciplinarity of Journals: Diversity, Centrality, and Citations. Journal of Informetrics. 5(1), 87-100. (DOI:10.1016/j.joi.2010.09.002).
  • Leydesdorff, L. & Schank, T. (2008). Dynamic Animations of Journal Maps: Indicators of Structural Change and Interdisciplinary Developments. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59 (11), 1810-1818. (DOI:10.1002/asi.20891
  • Martín-Barbero, J. (1998). Heredando el futuro. Pensar la educación desde la comunicación. Cultura y Educación, 9, 17-34.
  • Martín-Barbero, J. (1999). La educación en el ecosistema comunicativo. Comunicar, 13, 13-21.
  • Martínez-Miguélez, M. (2007). Conceptualización de la transdisciplinariedad, Polis, 16. (http://polis.revues.org/4630) (16-012013).
  • Nederhof, A.J. & Zwaan, R. (1991). Quality Judgments of Journals as Indicators of Research Performance in the Humanities and the Social and Behavioral Sciences. Journal of the American Society for Information Science, 42(5), 332-340. (DOI:10.1002/ (SICI)
  • Nicolescu, B. (1996). La transdisciplinarité. Manifeste. Paris: Du Rocher.
  • Pasquali, A. (1980). Comprender la comunicación. Caracas: Monte Ávila.
  • Pérez-Matos, N.E & Setién, E. (2008). La interdisciplinariedad y la transdiscipli-nariedad en las ciencias: una mirada a la teoría bibliológico-informativa. Acimed, 18.(4). (http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol18_4_08/aci31008.htm) (18-01-2013).
  • Pozzoli, M.T. (2007). Transformar el conocimiento en la sociedad globalizada. Pensamiento complejo y transdisciplinariedad. Polis, 16 (http://polis.revues.org/4630]) (16 -01-2013).
  • Pudovkin, A.I. & Garfield, E. (2002). Algorithmic Procedure for Finding Semantically Related Journals. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53, 1.113-1.119. (DOI:10.1002/asi.10153).
  • Rafols, I. & Meyer, M. (2010). Diversity and Network Coherence as Indicators of Interdisciplinarity: Case Studies in Bionanoscience. Scientometrics, 82(2), 263-287. (DOI:10.1007/s11192-009-0041-y).
  • Reeves, B. & Borgman, C.L. (2006). A Bibliometric Evaluation of Core Journals in Communication Research. Human Communication Research, 10(1), 119-136.
  • Repiso, R. & Fonseca, C. (2012). Aproximación bibliométrica del desarrollo e impacto de la investigación internacional en alfabetización audiovisual (1960-2011). Icono 14, 10(3), 43-61. (DOI:10.7195/ri14.v10i3.193).
  • Rodríguez, C. & Diestro, A. (2006). Educación y comunicación como elementos esenciales para la construcción de una verdadera ciudadanía europea. Foro de Educación, 7-8, 131-142.
  • Sierra, B., Méndez, A. & Mañana, J. (2013). La programación por competencias básicas: hacia un cambio metodológico interdisciplinar. Revista Complutense de Educación, 24 (1).
  • Stirling, A. (2007). A General Framework for Analyzing Diversity in Science, Technology and Society. Journal of the Royal Society Interface, 4(15), 707-719. (DOI10.1098/rsif.2007.0213).
  • Tomov, D.T. & Mutafov, H.G. (1996). Comparative Indicators of Interdisciplinarity in Modern Science. Scientometrics. 37(2), 267-278. (DOI10.1007/BF02093624).
  • Tucho, F. (2006). La educación en comunicación como eje de una educación para la ciudadanía. Comunicar, 26, 83-88.
  • Wagner, C.S., Roessner, J.D., Bobb & al. (2011). Approaches to Understanding and Measuring Interdisciplinary Scientific Research (IDR): A Review of the Literature. Journal of Informetrics, 5(1), 14-26. (DOI:10.1016/j.joi.2010.06.004).