CTXThacia un modelo de negocio posible para el periodismo digital independiente

  1. Israel Márquez 1
  2. Cristina Peñamarín 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Datum der Publikation: 2020

Titel der Ausgabe: Multidisciplinar / Multidisciplinary

Ausgabe: 29

Nummer: 1

Art: Artikel

DOI: 10.3145/EPI.2020.ENE.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: El profesional de la información

Zusammenfassung

The aim of this paper is to deepen knowledge of CTXT, an independent digital weekly magazine founded in January 2015 by journalists from leading Spanish newspapers and that in just four years has managed to carve a niche in the current media ecosystem. Based on an ongoing ethnographic research, in this article we will focus on the analysis of its business model, a central aspect in the birth and development of a small company such as CTXT, which emerged as a key issue during our field work. In a context of great difficulty to start a new independent journalism company, this model has been possible thanks to a continuous effort of search, experimentation and diversification of sources of income and thanks to the passion for journalism and the low-paid or free work of journalists and other highly qualified professionals. The team’s effort has been focused on making productive its important symbolic capital (to build the brand of a qualified, independent and alternative journalism) and its social capital (its networks with people and other related media) for, despite its small financial capital, become relevant in the media sphere. The type of journalism that CTXT proposes, attentive to being thoughtful, critical and of quality, has managed to find its audience niche and make its voice heard in the media scene.

Bibliographische Referenzen

  • Ardèvol, Elisenda (2013). Cultura digital y prácticas creativas. Tientos etnográficos en torno a la cultura libre. Barcelona: IN3-Working Paper Series. https://doi.org/10.7238/IN3WPS.V0I0.1817
  • Bittner, Andreas K. (2019). Digital journalism & new business models. European Federation of Journalists. https://europeanjournalists.org/blog/2019/02/25/efj-study-on-new-business-models-to-promote-journalism
  • Cagé, Julia (2016). Salvar los medios de comunicación. Barcelona: Anagrama. ISBN: 978 84 339 6396 3
  • Campos-Freire, Francisco (2010). “Los nuevos modelos de gestión de las empresas mediáticas”. Estudios sobre el mensaje periodístico, v. 16, pp. 13-30. https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP1010110013A
  • Campos-Freire, Francisco (2011). “Las empresas de medios de comunicación revisan y amplían sus modelos de negocio”. Razón y palabra, n. 74. http://www.razonypalabra.org.mx/N/N74/VARIA74/16FreireV74.pdf
  • Canavilhas, João (2015). “Nuevos medios, nuevo ecosistema”. El profesional de la información, v. 24, n. 4, pp. 357-362. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.01
  • Casero-Ripollés, Andreu (2010). “Prensa en internet: nuevos modelos de negocio en el escenario de la convergencia”. El profesional de la información, v. 19, n. 6, pp. 595-601. https://doi.org/10.3145/epi.2010.nov.05
  • Cerezo, Pepe (2017). En busca del modelo de negocio. Madrid: Evoca Comunicación e Imagen. http://evocaimagen.com/dosieres/dosier-evoca-06-modelos-de-negocio.pdf
  • Cook, Clare E.; Sirkkunen, Esa (2013). “What’s in a niche? Exploring the business model of online journalism”. Journal of media business studies, v. 10, n. 4, pp. 63-82. https://doi.org/10.1080/16522354.2013.11073576
  • Deuze, Mark (2017). “Considering a possible future for digital journalism”. Revista mediterránea de comunicación, v. 8, n. 1, pp. 9-18. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.1
  • Deuze, Mark; Witschge, Tamara (2017). “Beyond journalism: Theorizing the transformation of journalism”. Journalism, v. 19, n. 2, pp. 165-181. https://doi.org/10.1177/1464884916688550
  • Fernández-Sande, Manuel (2013). “La crisis de la prensa en España: análisis del caso Público, un diario nacido a contracorriente”. Vivat academia, n. 122, pp. 22-39. https://doi.org/10.15178/va.2013.122.22-39
  • García-Avilés, José-Alberto; González-Esteban, José-Luis (2012). “Cibermedios nativos españoles: explorando modelos de rentabilidad”. Trípodos, n. 30, pp. 153-167. http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/50
  • García-Espín, Patricia (2017). “Etnografía y ciencia política: la excepcionalidad del caso español”. Política y sociedad, v. 54, n. 1, pp. 249-269. https://doi.org/10.5209/POSO.48938
  • García-Orosa, Berta (2016). “Eldiario.es: un modelo de negocio mixto”. En: Sábada, Charo; García-Avilés José-Alberto; Martínez-Costa, María-del-Pilar (coords.). Innovación y desarrollo de los cibermedios en España. Pamplona. Eunsa. ISBN: 978 84 31331252
  • García-Santamaría, José-Vicente; Clemente-Fernández, María-Dolores; López-Aboal, María (2013). “La organización de las redacciones en los nuevos diarios digitales españoles y su relación con los nuevos modelos de negocio”. Textual & visual media, n. 6, pp. 141-160. http://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia/article/view/81
  • García-Santamaría, José-Vicente; Pérez-Serrano, María-José; Maestro-Espínola, Lidia (2016). “Los clubs de suscriptores como nuevo modelo de financiación de la prensa española”. El profesional de la información, v. 25, n.3, pp. 395-403. https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.09
  • González-Esteban, José-Luis (2014). “La transformación del ecosistema mediático español: el caso de eldiario.es”. Revista mediterránea de comunicación, v. 5, n. 2. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2014.5.2.10
  • Guber, Rosana (2004). La etnografia. Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Norma. ISBN: 978 987 6291576
  • Hammersley, Martyn; Atkinson, Paul (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós. ISBN: 978 84 49309809
  • Hine, Christine (2004). Etnografía virtual. Barcelona: Editorial UOC. ISBN: 84 9788 019 6
  • Kawulich, Barbara B. (2005). “La observación participante como método de recolección de datos”. Forum: Qualitative social research, v. 6, n. 2, art. 43. http://diverrisa.es/uploads/documentos/LA-OBSERVACION-PARTICIPANTE.pdf
  • López-García, Xosé (2011). La metamorfosis del periodismo. Sevilla: Comunicación Social. ISBN: 978 84 92860 69 2
  • López-García, Xosé (2016). “InfoLibre: periodismo independiente para crear una comunidad”. En: Sábada, Charo; García-Avilés, José-Alberto; Martínez-Costa, María-del-Pilar (coords.). Innovación y desarrollo de los cibermedios en España. Pamplona: Eunsa. ISBN: 978 84 31331252
  • Lovink, Geert (2011). My first recession. Critical internet culture in transition. Amsterdam. Institute of Network Cultures. ISBN: 978 9056623531
  • Martínez-Sánchez, Jesús; Martínez-Polo, Josep M. (2017). “El Salto y su propuesta de periodismo cooperativo”. Redes.com. Revista de estudios para el desarrollo social de la comunicación, n. 15, pp. 224-249. http://193.147.26.104/handle/10952/3364
  • Peñamarín, Cristina (2016). “Controversia e sfera pubblica. Il caso della crisi del giornalismo in Spagna”. Sociologia della comunicazione, 51. https://doi.org/10.3280/SC2016-051002
  • Ralle-Andreoli, François (2016). “Julia Cagé / Economista. Autora de ‘Salvar los medios de comunicación’. ‘Los medios pequeños deben convertir en accionistas a sus donantes’”. CTXT, 9 marzo. https://ctxt.es/es/20160302/Politica/4689/Cag%C3%A9.htm
  • Rojo-Villada, Pedro-Antonio (2008). Modelos de negocio y consumo de prensa en el contexto digital. Murcia: Universidad de Murcia. ISBN: 978 84 8371 744 8
  • Rubio-Jordán, Ana-Virginia (2014). “La aparición de InfoLibre y eldiario.es para la defensa de un periodismo más democrático y participativo”. Historia y comunicación social, v. 19, n. esp. enero, pp. 491-500. https://core.ac.uk/download/pdf/38816773.pdf
  • Vara-Miguel, Alfonso; Díaz-Espina, Carolina (2012). “Modelos de negocio y estrategia editorial: el caso del wsj.com”. Revista de comunicación, n. 11, pp. 110-126. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4508615
  • Wagemans, Andrea; Witschge, Tamara; Deuze, Mark (2016). “Ideology as resource in enterpreneural journalism. The French online news startup Mediapart”. Journalism practice, v. 10, n. 2, pp. 160-117. https://doi.org/10.1080/17512786.2015.1124732