El Storyworld en la narrativa de los Juegos Documentales Interactivosel caso de Fort McMoney

  1. Mar Marcos Molano 1
  2. Sergio Fabián Romero Chamorro 2
  3. Michael Santorum González 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid: Madrid, España
  2. 2 Universidad Nacional de Quilmes: Bernal, Buenos Aires, Argentina
Revista:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: Diseño de Mundos-Historia (Storyworld Design)

Volum: 17

Número: 1

Pàgines: 39-59

Tipus: Article

DOI: 10.7195/RI14.V17I1.1246 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Icono14

Resum

Storyworld, world or narrative universe, is a concept that, although it can be tracked in the development of structuralist and poststructuralist narratological studies, unfolds completely and acquires its specificity with the advent of transmedia storytelling. The development of models which conceive the space as the main place to establish essential relationships between narrative elements is related to the changes occuring in the role of the spectator, who becomes a user-player due to the development of entangled narratives. Revalue narrative “paths” allowing the user access to that world, perform uni or multiplatform routes and move throughout the plots are fundamental to understand in all its magnitude the phenomenons of narrative expansion and storyworld. In this context we situate the documentary game “Fort McMoney” where the flexible exploration of the set of documentary segments that compose it, brings it closer to an emergent and kaleidoscopic narration intoxicated with mimesis, inducing in the spectator the fascination facing the feeling of the infinite exploration of a real world.

Referències bibliogràfiques

  • Aarseth, E. (1997). Cybertext: perspectives on ergodic literature. Baltimore: John Hopkins University Press.
  • Aston, J., Gaudenzi, S. & Rose, M. (Eds.). (2017). i-Docs. The evolving practices of interactive documentary. London & New York: Wallflower Press.
  • Bernardo, N. (2014). Transmedia 2.0: How to create an entertainment brand using a transmedial approach to storytelling. Lisboa: BeActive Books, Kindle edition.
  • Bogost, I. (2006). Persuasive Games. Cambridge: Londres MIT Press.
  • Cabañes, E. (2012) Del juego simbólico al videojuego: la evolución de los espacio de producción simbólica, Videojuegos y juventud, INJUVE, Revista de Estudios de Juventud, septiembre 2012
  • Darley, A. (2000). Cultura visual digital. Espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • Dufresne, D. (Director). (2017, octubre 31). “Fort McMoney”. [webdocumentary]. Canada-France: NFB, ARTE & TOXA. Recuperado de http://fortmcmoney.com
  • Gadamer, H. (1996). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca: Sígueme Ediciones.
  • Gifreu, A.(2013). El documental interactivo, Barcelona: UOCPress.
  • Jenkins, H. (2004). Game design as Narrative Architecture (CL). Cambridge: Londres MIT Press.
  • Lacan, J. (1975). Entrevista en la Universidad de Yale. Scilicet, (6/7).
  • Lietaert, M. (Ed.) (2011). Webdocs. A survival guide for online filmakers. Brussels: Not so crazy! Productions, Kindle edition. [Autor/a]
  • Martinec, R. & Van Leeuwen T. (2009). The lenguage of new media design: Theory and practice. London: Routledge.
  • Monchan, J. (2015). A mí no me pagan por escribir: hacia una definición del diseño narrativo videolúdico. Bit y Aparte, Revista interdisciplinar de estudios videolúdicos. Enero 2015.
  • Nogueira, P. (2015). Ways of feeling: audience’s meaning making in interactive documentary through an analysis of “Fort McMoney”. Punctum, 1(1).
  • Peinado, F. & Santorum, M. (2004). Juego Emergente: ¿Nuevas formas de contar historias en videojuegos? Icono14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes.
  • Ryan, M. (2001). La narración como realidad virtual. La inmersión y la interactividad en la literatura y los medios electrónicos. Barcelona: Paidós.
  • Ryan, M. (2016). Narrating Space / Spatializing Narrative: Where narrative theory and geography meet. Ohio State: University press, Kindle edition.
  • Siabra Fraile, J. A. (2015). Gesto, Alienación y Videojuego. Bit y Aparte, Revista interdisciplinar de estudios videolúdicos. Julio 2015.
  • Žižek, S. (1999). El acoso de las fantasías. México: Siglo XXI Editores