Los programas infantiles de televisión y su consumo en diferido en España

  1. Jorge Gallardo-Camacho 1
  2. Eva Lavín 2
  3. Javier Sierra Sánchez 3
  1. 1 Departamento de Comunicación (Universidad Camilo José Cela)
  2. 2 Departamento Comunicación Audiovisual (Universidad Rey Juan Carlos)
  3. 3 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2020

Issue Title: Métodos computacionales en Comunicación

Volume: 18

Issue: 1

Pages: 155-178

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V18I1.1387 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Icono14

Abstract

This article presents one of the first studies focused on the time shifted consumption of children’s television shows in Spain. The research analyzes the quantification of the audience’s power in these programs, their particular consumption cycle concerning other genres until 7 days later, the most watched subgenres and the time when traditional content was broadcasted before his time shifted consumption. In order to respond to the objectives, the data of 10 most watched shows were collected for 9 months to reach a sample of 2,750. The results show that children’s programs achieve a notable increase in their traditional audience after adding the time shifted audience, because it is mostly products that do not expire with the passage of time and whose viewers do not seem to care about the date of broadcast. In this way, we observe that children’s shows are the content with a more distributed consumption throughout the sample and that the most watched time shifted contents are those broadcast firstly in the schedules of child protection for traditional television.

Bibliographic References

  • Allen, G., Feils, D. & Disbrow, H. (2014). The Rise and Fall of Netflix: what happened and where will it go from here? Journal of the International Academy for Case Studies, vol. 20, nº 2, pp. 119–128. URL: https://bit.ly/2Zb2KOX
  • Alonso, C. (2014). Análisis de los dibujos animados emitidos en televisión: personajes, estilos y mensajes (tesis doctoral). Universidad de Granada, España. URL: https://goo.gl/44BShD
  • Barlovento comunicación (2018). Análisis televisivo 2017. URL: https://goo.gl/b9CRgm
  • Becker, V., Abreu, J., Nogueira, J. & Cardoso, B. (2018). O desenvolvimento da TV não linear e a desprogramação da grelha. Observatorio (OBS*) Journal, 2018, 199-216. doi: 10.15847/obsOBS12120181007
  • BOE (2010). Ley 7/2010 de 31 de marzo, General de la Comunicación Audiovisual. URL: https://goo.gl/1DbLYL
  • Cebrián, M. (2003). Contenidos infantiles en televisión. Nueva técnica analítica Global. Zer – Revista de Estudios de Comunicación, 8 (15). URL: https://goo.gl/H9AGgt
  • Díaz-Campo, J. & Fernández, E. (2014). Análisis de los perfiles en Facebook de los canales temáticos infantiles de carácter privado. En Actas Icono 14, pp. 273-289. Madrid: España. URL: https://goo.gl/YN21gD
  • Digón, P. (2008). Programación infantil y TV sensacionalista: entretener, desinformar, deseducar. Comunicar, 31(XVI), pp. 65-76. doi: 10.3916/c31-2008-01-008
  • Eurodata TV Worldwide (2017). Kids TV Report: international kids TV consumption and hits. URL: https://goo.gl/8gxkRu
  • Fernández, E. (2012). La programación infantil y juvenil de la televisión pública española: ¿oferta generalista o temática? El paso de La 2 a Clan TVE. Estudios sobre el mensaje periodístico, 18, pp. 313-323. doi: 10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40985
  • Fernández, E. & Díaz-Campo, J. (2014). Los canales temáticos infantiles y juveniles en Facebook: análisis de los perfiles de Disney Channel, Boing y Neox. Comunicación y hombre, 10, pp. 179-194. URL: https://goo.gl/KuYo5x
  • Fuenzalida, V. (2007). Cambios en la relación de los niños con la televisión. Comunicar, nº 30, x. XV, pp. 49-54. URL: https://bit.ly/2InEtjk
  • Gallardo-Camacho, J., Lavín, E. & Fernández-García, P. (2016). Los programas de televi¬sión deportivos y su relación con la audiencia social en Twitter en España. Revista Latina de Comunicación Social, 71, pp. 272-286. doi: 10.4185/RLCS-2016-1095.
  • Gallardo-Camacho, J. & Sierra Sánchez, J. (2017). La importancia de la audiencia en diferido en el reparto del poder entre las cadenas generalistas y temáticas en España. Prisma Social, 18, pp. 173-191. URL: https://goo.gl/hVNz3H
  • Gallardo-Camacho, J. y Lavín, E. (2018). La importancia de la audiencia en diferido frente a la audiencia lineal en la televisión en España. Revista Observatorio OBS, 12, nº4, pp. 140 – 158. doi: 10.15847/obsOBS12420181295
  • Gallardo-Camacho, J. y Lavín, E. (2019). Los géneros televisivos y la audiencia en diferido en España: la ficción vence a la actualidad, Estudios del Mensaje Periodístico, n 2, 2019. [Aprobado y pendiente de ser publicado]. URL: https://goo.gl/18LLLG
  • Gallardo-Camacho, J., Sierra, J. & Lavín, E. (2019). El ciclo de consumo en diferido de los programas de televisión tras su emisión lineal. Comunicación y Sociedad, 32 (2), pp. 29-43. doi: 10.15581/003.32.2.29-43
  • Garitaonandia, C., Juaristi, P., & Oleaga, J. (1999). Qué ven y cómo juegan los niños españoles. Zer – Revista de Estudios de Comunicación, 4(6). URL: https://goo.gl/MUz5tf
  • Gillan, J. (2010). Television and New Media: Must-Click TV. New York: Routledge.
  • González Neira, A. & Quintas Froufe, N. (2016). El comportamiento de la audiencia lineal, social y en diferido de las series de ficción española. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, v. 3, n. 6, 27-33. URL: https://goo.gl/PzYfkf
  • Lotz, A. (2018). When envisioning the future of TV, think of a shopping mall. The Conversation, Art and Culture. URL: https://bit.ly/2UzNmNj
  • Matrix, S. (2014). The Netflix Effect: Teens, Binge Watching, and On-Demand Digital Media Trends. Jeunesse: Young People, Texts, Cultures, vol. 6, nº 1, pp. 119-138. doi: 10.1353/jeu.2014.0002
  • Monroy-Hernández, A. & Resnick, M. (2008). Empowering kids to create and share programmable media, Interactions - Pencils before pixels: a primer in hand-generated sketching, vol. 15, nº. 2, pp. 50-53. doi: 10.1145/1340961.1340974
  • Hernández-Pérez, T. & Rodríguez Mateos, D. (2016). Medición integral de las audiencias: sobre los cambios en el consumo de información y la necesidad de nuevas métricas en medios digitales. Hipertext.net, núm. 14, pp. 1-14. doi: 10.2436/20.8050.01.32
  • IAB (2015). III Estudio Anual IAB Spain. TV Conectada y Video Online 2015. URL: https://goo.gl/Pr1e49
  • InfoSys (2016, i+). InfoSys, (versión i+). [Programa de ordenador].
  • Lacalle, C. & Gómez, B. (2017). La recepción televisiva española en la era multipantalla. Comunicación y Sociedad (México), 30, pp. 197 – 216. URL: https://goo.gl/NZyt8v
  • Lewin, T. (2010). If your kids are awake, there’re probably online. The New York Times, 20 de Enero. URL: https://bit.ly/2UzRE7n
  • Madinaveitia, E. & Merchante, M. (2015). Medición de audiencias: desafío y complejidad en el entorno digital. Harvard Deusto Marketing y Ventas, 131, 26 – 33. URL: https://goo.gl/9M9V1V
  • Mediametrie (2018). More than half of web users have enriched their TV experience via another screen. URL: https://goo.gl/xgVP69
  • Melgarejo, I. & Rodríguez, M.M. (2011). Los canales infantiles politemáticos de televisión digital en España: análisis y clasificación. Doxa.comunicación, 120, pp.44-64. URL: https://goo.gl/5zmVH7
  • Melgarejo, I. & Rodríguez, M.M. (2012). Géneros y formatos en los canales infantiles politemáticos de televisión. Revista de Comunicación Vivat Academia, 13, pp.171-191. doi: 10.15178/va.2012.120.44-64
  • Nielsen (2017). Our vision for the next 5 years. URL: https://goo.gl/q5ME3Z
  • Ofcom (2017). Children and Parents: Media Use and Attitudes Report. URL: https://goo.gl/qYBYho
  • Optimedia (2015). Audiencia en diferido-Timeshift. URL: https://goo.gl/eG7w2z
  • Pérez Ornia, J.R. & Núñez Ladevéze, L. (2009). Programación infantil en la televisión española. Inadecuada relación entre oferta y demanda. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 54. URL: https://goo.gl/GJc3Hq
  • Quirantes, A. (2019). Las pantallas y el desarrollo de los niños pequeños. Cubahora, nº 18, febrero. URL: https://bit.ly/2Nbd3wK
  • Santago, F. & González, I. (2015). “Nuevos tiempos y nuevos usos del tiempo libre en torno al consumo audiovisual”. En: 31o Seminario de televisión Aedemo. Sevilla, 12 de febrero. URL: https://goo.gl/MFyDFC
  • Statista (2018). Share of television viewing time-shifted in the United Kingdom (UK) in 2016 and 2017, by genre. URL: https://goo.gl/npAkNc
  • Tur-Viñes, V., Núñez, P. y González-Río, M. (2018). Menores influyentes en YouTube. Revista Latina de Comunicación Social, 73, pp. 1211-1230. doi: 10.4185/RLCS-2018-1303
  • Vázquez, T. (2009). Evaluación de la calidad de la programación infantil de las televisiones generalistas españolas. Revista Latina de Comunicación Social, 64, pp. 844 a 861. doi: 10.4185/RLCS-64-2009-866-844-861
  • Waisman, I., Hidalgo, E. & Rossi, M. (2017). Uso de pantallas en niños pequeños en una ciudad de Argentina. Arch Argent Pediatr, 116 (2), pp. 186-195. doi: 10.5546/aap.2018.e186
  • Wolf, Mauro (1984). Géneros y Televisión. Anàlisi, 9, pp. 189-198. URL: https://goo.gl/wUZFzk