Juegos artísticos con imágenes recicladas. El collage y el fotomontaje

  1. Gutiérrez Párraga, María Teresa 1
  1. 1 Facultad de Educación - Universidad Complutense de Madrid
Aldizkaria:
ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

ISSN: 2254-8319

Argitalpen urtea: 2016

Zenbakia: 5

Orrialdeak: 58-72

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

Laburpena

Collage and photomontage are by definition an assemblage of photographs, drawings, colors and texts, sometimes recycled and disposed of publications in wich the most important is to convey an imaginative idea, create a new image arising from the exploration of the properties of the photos found. They can either highlight the semantic value of the initial images or otherwise decompose images looking for new meanings. Associations that occur when playing with images and recycled materials have a high ductility, which makes them dynamic activities, rich in ideas and symbolism. That is why their educational aspects facilitate creativity and understanding of visual language.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Ades, D. (1977). Fotomontaje. Barcelona: Bosch Casa Editorial S.A.
  • Aliaga, J. V. (Coord.), (2004). Hannah Höch (exposición en MNCARS). Madrid: Ediciones Aldeasa.
  • Belver M. H., Ullán A. (Eds.) (2007).La creatividad a través del juego. Salamanca: Amarú Ediciones.
  • Cirlot, L. (1999).Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos. Barcelona: Parsifal Ediciones.
  • Durozoi, G. &Lecherbonnier B. (1974). El surrealismo. Teorías, temas, técnicas. Madrid: Ediciones Guadarrama, Labor S. A.
  • Fernández-Cao, M (1998). La retórica visual como análisis posible en la didáctica del arte y de la imagen. Arte, Individuo y Sociedad, (10) pp. 39-62.
  • Gutiérrez-Párraga, M. T. (2011). La significación del juego en el arte moderno. Implicaciones en la educación artística. Berlín (Alemania): Ed. Académica Española.
  • Gutiérrez-Párraga, T. (2012). Arte, creatividad y juego en educación infantil y primaria. Diseño de actividades creativas utilizando recursos lúdicos. En Nuere, S. & Moreno, C. (Eds.). Arte, juego y creatividad (pp. 163- 180). Madrid: Eneida.
  • Linaza, J. L. (1992).Jugar y aprender. Madrid: Alambra.
  • Marchan, S. (1990). Del arte objetual al arte de concepto. Madrid: Akal.
  • Moor, P. (1987). El juego en la educación. Barcelona: Herder.
  • Piaget, J. (1986).Psicología y Pedagogía del juego. Barcelona: Agostini.
  • Seitz, W. C. (1965). The Art of Assemblage. N. York: The Museum of Modern Art.
  • Wescher, H (1980).La historia del collage, del cubismo a la actualidad. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.