Definición conceptual del souvenirautenticidad en el objeto de recuerdo

  1. Petit-Laurent Charpentier, Claudio Andrés 1
  2. Bargueño Gómez, Eugenio 2
  1. 1 Universidad Católica de Temuco
    info

    Universidad Católica de Temuco

    Temuco, Chile

    ROR https://ror.org/051nvp675

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

ISSN: 2254-8319

Year of publication: 2019

Issue: 8

Pages: 1-15

Type: Article

DOI: 10.20868/ARDIN.2019.8.3865 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

Abstract

To defi ne an object usually would leave referring to what we can do with that object, ie the utility we derive from it. But how can we defi ne an object that is not one but many?How to describe the way if you have many ways? And especially how to talk about their role if taking many, it is one which makes him the object. The souvenir is an object that raises these questions because of its ambiguity, it is that the idea of authenticity is also a complex category of analysis in these objects. In the fi rst pages we will raise a conceptual defi nition of memorabilia, from its status as symbolic objects, to try to organize from a categorization analysis about the idea of authenticity.

Bibliographic References

  • Augé, M. (1998) El viaje imposible. El turismo y sus imágenes. Barcelona: Gedisa.
  • Baudrillard, J. (1985) El Éxtasis de la comunicación. En Jean Baudrillard y otros La posmodernidad. Barcelona: Kairos.
  • Baudrillard, J. (1990) El sistema de los objetos (11ª ed). México D.F.: Siglo Veintiuno Editores.
  • Benjamin, W. (2011) La obra de arte en la era de su reproducción técnica. Buenos Aires: El cuenco de plata.
  • Campi, I. (2007) Diseño y nostalgia. El consumo de la historia. Barcelona: Santacole.
  • Dorfl es, G. (2010) Falsificaciones y fetiches. La adulteración en el arte y la sociedad. Madrid. Sequitur.
  • Estevez, F. (2008) Narrativas de seducción, apropiación y muerte o el souvenir en la época de la reproductibilidad turística. Acto: revista de pensamiento artístico contemporáneo, Nº 4. pp. 34-49.
  • Estevez, F. y Henríquez, M. T. (2012) El souvenir turístico Banalidad, autenticidad y estética de la repetición. En Revista de Occidente N° 369. pp. 39-52.
  • Getino, (2002) Turismo. Entre el ocio y el negocio. Identidad cultural y el desarrollo económico en América Latina y el Mercosur. Buenos Aires: Ediciones La Crujía.
  • Graburn, N. (1989) Turismo: El viaje sagrado. En Smith, V. (comp) Anfi triones e invitados. Madrid: Endymion.
  • Laorden, C., Montalvo, M., Moreno, J.M. y Rivas, R. (1982) La artesanía en la sociedad actual. Madrid: Aula Abierta Salvat.
  • Norman, D. (1990) La psicología de los objetos cotidianos. Madrid: Nerea.
  • Norman, D. (2004) El diseño emocional. Barcelona: Paidós.
  • Palou, S. (2006) Reseña de “Trofei di viaggio. Per un’antropología dei souvenir” de Canestrini, Duccio. En Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. Vol. 4 N° 2 pags. 279-285.
  • Smith, L. (1989) Anfi triones e invitados. Madrid: Endymion.