El uso del color en la construcción de comunicación eficaz para cartelería. Estudio de casoactividades formativas de emprendimiento

  1. Alberto Luis García García 1
  2. Clara DePedro-Garabito 2
  3. Maciej Wysokinski 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Year of publication: 2020

Issue: 48

Pages: 123-147

Type: Article

DOI: 10.12795/AMBITOS.2020.I48.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

More publications in: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Abstract

Color in advertising signage has always played a crucial role in capturing the attention and emotional response of your audience. This work presents the results of a neuroscience experiment applied to advertising and, in particular, to the colorimetry of posters of formative activities of entrepreneurship within the CREA Program (Resource Center for Entrepreneurs and Self-Employed). The measurement of electrodermal activity was used, applied to a sample of university students who were shown a series of posters of training activities of entrepreneurship, to check the correlation between color and cognitive and emotional impact. The results indicate that the use of color and its emotional effectiveness is one of the factors, although not the only one, necessary to achieve effectiveness in the message through the design of the posters.

Bibliographic References

  • Ades, D. (2003). Posters for Art.’s Sake, en The Power of the Poster (Ed. Margaret Timmers), London: V&A Publications.
  • Bigham, J. (2003). Commercial Advertising, en The Power of the Poster (Ed. Margaret Timmers). London: V&A Publications.
  • Brugman, S., Wysokiński, M. y Larson, M. (2018). Exploring three views on image enhancement for Pixel Privacy, Sophia Antipolis: MediaEval’18.
  • Capilla Perea, P. (2002). Fundamentos de colorimetría. En VV AA, Tecnología del color (Coord., Artigas, J. M., Capilla Perea, P. y Pujol, J.). Valencia: Univesitat de València.
  • Elliot, A. J. (2015): Color and psychological functioning: a review of theoretical and empirical work, Front. Psychol. (6): 368.
  • Fernández Quesada, B. (2005). Luz y aspecto físico del color, en VV AA, Introducción al color (Coord., JM González Cuasante, MM Cuevas Riaño, B Fernández Quesada). Madrid: Akal.
  • Flores Huelves, M. y Montes Vozmediano, M. (2017). Construyendo cultura visual a través del cartel de cine: Análisis de afiches de las sagas cinematográficas. Información, Cultura y Sociedad (37), 127-144.
  • Formentí Silvestre, J. & Reverte Vera, S. (2008). La imagen gráfica y su reproducción: Características de la imagen gráfica. Proceso y control de la reproducción. Barcelona: Ediciones CPG.
  • Guffey, E. (2015). Posters: A global history. London: Reaktion Books. Recuperado de https://ebookcentral.proquest.com/lib/universidadcomplutenseebooks/detail.action?docID=2096582 (10-04-2019).
  • Iskin, R. E. (2014). The poster: Art, advertising, design, and collecting, 1860s-1900s (Interfaces: studies in visual culture). Hanover: Dartmouth College Press.
  • Labrecque, L. I., Patrick, V. M. y Milne, G. R. (2013). The Marketers’ Prismatic Palette: A Review of Color Research and Future Directions. Psychology & Marketing Vol. 30 (2), 187-202.
  • Lacey, J. (2004). Guía completa de imagen digital. Barcelona: Blume.
  • Martínez, J. L., Monge, S. & Valdunquillo, I. (2012). Medición de las respuestas psicofisiológicas grupales para apoyar el análisis de discursos políticos. Tripodos 29, 53-72.
  • Nourmand, T. & Marsh, G. (2005). Exploitation poster art. London: Aurum Press Limited.
  • Olmo Barbero, J. (2006). El color como elemento comunicacional. Comunicar (26), 111-116.
  • Ou, L. C., Luo, M. R., Sun, P. L., Hu, N. C. y Chen, H. S. (2012). Age effects on colour emotion, preference, and harmony. Color Research & Application, 37 (2), 92-105.
  • Parramon, J. M. (1988). Teoría y práctica del color. Barcelona: Parramón Ediciones.
  • Pujol, J. (2002). ”Sistemas de ordenación del color”, en VV AA., Fundamentos de colorimetría (Coord. Capilla Perea, P., Artigas, J. M. y Puyol, J.). Valencia: Universitat de València.
  • Sociograph®. (2014). Metodología neurocientífica. Recuperado de https://www.sociograph.es/metodologia-neurocientifica/ (22-03-2020).
  • Valero Muñoz, A. (2012). Principios de color y holopintura, San Vicente (Alicante): Editorial Club Universitario.
  • Villafañe, J. (2006). Introducción a la Teoría de la Imagen. Ediciones Pirámide. Madrid.
  • Watts, D. J. (2005). Seis grados de separación: La ciencia de las redes en la era del acceso. Barcelona, España: Paidós.
  • Wyszecki, G. y Stiles, W. (2000). Color science: Concepts and methods, quantitative data and formulae (2nd ed). Nueva York: John Wiley and Sons.