Las teorías de la desescolarización y su continuidad en la pedagogía líquida del siglo XXI

  1. Igelmo Zaldívar, Jon 1
  2. Laudo Castillo, Xavier 2
  1. 1 Universidad de Deusto
    info

    Universidad de Deusto

    Bilbao, España

    ROR https://ror.org/00ne6sr39

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2017

Issue Title: El centro educativo ante la diversidad

Volume: 20

Issue: 1

Pages: 37-56

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.17490 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

In this paper we take as a reference the reality of an important and growing amount of normative flexible pedagogical discourses and practices in the western world during the first two decades of the twenty first century. Understanding this novelty as an emergent pedagogical paradigm linked to the liquid metaphor (Bauman), we highlight the way in which new educative processes, specifically designed to change their shape and content depending on the circumstances, are arising. We aim to survey the origins of the currently liquid pedagogical paradigm and to display why this paradigm maintains a correlation of continuity with early theories, such as the deschooling theories developed in the 1960’s and 1970’s. The methodology selected to conduct this research is the post-social historiography (Joyce, Cabrera). This trend in historiography, using the concept of social imaginary (Taylor), allows us to study the emerging discursive realities that explain the changes within the ideas, beliefs and actions of the historical actors. The conclusion of this study underlines that liquid and deschooling pedagogical discourses respond to the emergence of a previous discursive event that is a condition of possibility for both.

Bibliographic References

  • Aubin, D. y Dalmecio, A. D. (2002). Writing the history of Dynamical Systems and Chaos: Longue Durée and Revolution, Disciplines and Cultures. Historia Mathematica, 29(3), 273-339.
  • Bauman, Z. (2005a). Education in Liquid Modernity. Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 27 (4), 303-317.
  • Bauman, Z. (2005b). Liquid Life. Cambridge: Polity Press.
  • Bernal, A. (2009). Cibermundo y educación. Bosquejo de un nuevo marco formativo en contextos postmodernos. Teoría de la educación, 21(1), 71-102.
  • Bernal, A. (2011). Postmodernización y educación. Notas para el debate de una narrativa pedagógica centrada en la identidad. Educación XX1, 14(2), 283-300.
  • Bonneuil, N. (2010). The Mathematics of Time in History. History and Theory, 49(4), 28-49.
  • Bruno-Jofré, R. & Igelmo Zaldívar, J. (2012). Ivan Illich’s Late Critique of Deschooling Society: “I Was Largely Barking up to the Wrong Tree”. Educational Theory, 62(5), 573-592.
  • Burbules, N. (2012). Ubiquitous Learning and the Future of Teaching. Encounters on Education, 13, 3-14.
  • Cabrera, M.Á. (2001). Historia, lenguaje y teoría de la sociedad. Madrid: Cátedra.
  • Cabrera, M.Á. (2003). La crisis de lo social y su repercusión sobre los estudios históricos. Pasado y Memoria, Revista de Historia Contemporánea, 2, 5-35.
  • Cabrera, M.Á (2004). Postsocial History: An Introduction. Lanham: Lexington Books.
  • Campillo, A. (1985). Adiós al progreso. Una meditación sobre la Historia, Barcelona: Anagrama.
  • Carr, W. (1995). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. Madrid: Morata.
  • Carr, W. (2006). Education Without Theory. British Journal of Educational Studies, 54(2), 136-159.
  • Cayley, D. (1992). Iván Illich in Conversation. Toronto: Anansi.
  • Child, M., Williams, D., Birch, A. & Boody, R. (1995). Autonomy or Heteronomy? Levinas’s Challenge to Modernism and Postmodernism. Educational Theory, 45(2), 167-189.
  • CIDOC (1972a). CIDOC documenta Alternatives in Education. July 1970-June 1971, v. 1 y 2. CIDOC Cuaderno no. 7576. Cuernavaca: Centro Intercultural de Documentación.
  • CIDOC (1972b). CIDOC Documenta Alternatives in Education. July 1971-June 1972, v. 1 y 2. CIDOC Cuaderno no. 7778. Cuernavaca: Centro Intercultural de Documentación.
  • Cobo, C. y Moravec, J. W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
  • Cope, B. & Kalantzis, M. (2009). Ubiquitous Learning. Urbana: University of Illinois.
  • Das, S. (2012). On two metaphors for pedagogy and creativity in the digital era: liquid and solid learning. Innovations in Education and Teaching International, 49(2), 183-193.
  • Díaz, R. (2011). ¿Qué escuela es imposible imaginar y de qué imposibilidad se trata?: apuntes para la investigación de una educación expandida. Sevilla, Universidad de Sevilla. Recuperado de: http://goo.gl/XemlgK
  • Díaz, R. y Freire, J. (ed.) (2012). Educación expandida. Sevilla: Zemos 98 y Universidad Internacional de Andalucía.
  • Donadeu, M. (2012). L’educació lliure. Una mirada a les experiències educatives alternatives. Girona: Universitat de Girona.
  • Downes, S. (2007). An Introduction to Connective Knowledge, en T. Hug (ed.) Media, Knowledge & Education Exploring new Spaces, Relations and Dynamics in Digital Media Ecologies. Recuperado de: http://goo.gl/CeP5or
  • Downes, S. (2012). Connectivism and Connective Knowledge. Recuperado de: http://goo.gl/hg6QY
  • Elizalde, M. A.; Urpí, C.; Tejada, M. (2012). Diversidad, participación y calidad educativas: necesidades de Homeschooling. Estudios Sobre Educación, 22, 55-72.
  • Farenga, P. (1998). Homeschooling: Creating Alternatives to Education. Bulletin of Science, Technology & Society, 18(2), 127-133.
  • Foucault, M. (1997). Arqueología del saber. Madrid: Siglo xxi.
  • Fremeaux, I. & Jordan, J. (2012). Anarchist Pedagogy in Action: Paideia, Escuela Libre. En R.H. Haworth Anarchist Pedagogies. Collective Actions, Theories, and Critical Reflections on Education. Estados Unidos: PM Press.
  • Gabbard, D.A. (1994). Ivan Illich, Postmodernism, and The Eco-crisis: Reintroducing a “Wild” Dicourse. Educational Theory, 44(3), 173-187.
  • Dobson, S. (2012). The Pedagogue as Translator in the Classroom. Journal of Philosophy of Education, 46(2), 271286.
  • García Ajofrín, L., Miralles Lucena, R, y Carbonell i Sebarroja, J. (2011). El movimiento del 15-m. Un aprendizaje muy democrático. Cuadernos de pedagogía, 414, 8-17.
  • Goiria, M. (2012) La flexibilización educativa o lo mejor de los mundos (entre la escolarización y el homeschooling). Estudios Sobre Educación, 22, 37-54.
  • Goodman, P. (2012). Growing up Absurd. Nueva York: New York Review of Books.
  • Hollowchak, M.A. (2010). Paul Goodman redux: education as apprenticed anarchism. Ethics and Education. 5(5), 217-232.
  • Holt, J. (1976). Instead of Education: Ways to Help People to Think Better. Nueva York: Dutto.
  • Igelmo Zaldívar, J. (2009). La Universidad de la Tierra en México. Una propuesta de aprendizaje convivencial, en J.L. Hernández Huerta, L. Sánchez Blanco, e I. Sánchez Miranda (ed.) Temas y perspectivas sobre educación. La infancia ayer y hoy. Vol 1. (pp. 285298). Salamanca: Globalia.
  • Igelmo Zaldívar, J. (2012). Las teorías de la desescolarización; cuarenta años de perspectiva histórica. Historia social y de la educación, 1(1), 28-57. Recuperado de: http://goo.gl/kjuCp1
  • Igelmo Zaldívar, J. (2013). Paulo Freire y John Holt: de la educación liberadora a la libertad más allá de la educación. Educació i Història, 21, 13-35. Recuperado de: http://goo.gl/Pe9K7y
  • Illich, I. (1971). Deschooling Society. Nueva York: Harper and Row.
  • Irizarry, R. (2009). Everett Reimer, de la ingeniería social en Puerto Rico a la deconstrucción y la utopia. La Torre: Revista de la Univerisdad de Puerto Rico, 14(53), 261-278.
  • Kahn, R. (2011). Ecopedagogy: educating for sustainability in schools and society. Estados Unidos: Routedge.
  • Kaminsky, J.S. (2006). Paul Goodman, 30 Years Later: Growing Up Absurd; Compulsory Mis-education, and The Community of Schoolar; and The New ReformationA Retrospective. Teachers College Record, 108(7), 13391361.
  • Laudo, X. (2010). La pedagogía líquida. Fuentes contextuales y doctrinales. Barcelona: Universidad de Barcelona. Recuperado de: http://www.tdx.cat/ handle/10803/2958
  • Laudo, X. (2011). La hipótesis de la pedagogía postmoderna. Educación, verdad y relativismo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 23(2), 45-68. Recuperado de: http:// goo.gl/mCCTga
  • Laudo, X. (2013). Educación y emancipación: de la experiencia de Jacotot a la expectativa de Rancière. Educació i Història, 21, 67-87. Recuperado de: http://goo.gl/xLpQrR
  • Lyotard, J. F. (1994). La condición postmoderna. Madrid: Cátedra.
  • Manly, S. (2012). William Godwin´s “School of Morality”. Wordworth Circle, 43(3), 135-142.
  • Masschelein, J. (1998). How to imagine something exterior to the System: Critical Education as problematization. Educational Theory, 48 (4), 521-530.
  • McNeill, W. H. (1998). History and the Scientific Worldview. History and Theory, 37(1), 1-13.
  • Murphy, D. (1992) Tolstoi and Education. Ireland: Irish Academic Press.
  • Prats, E. (2005). Pedagogia líquida per a una educació sòlida: a propòsit de Bauman. Temps d’Educació, 28, 37-324.
  • Rancière, J. (2010). El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Barcelona: Laertes.
  • Reimer. E. (1973). La escuela ha muerto. Alternativas en materia de educación. Barcelona: Barral.
  • Sachs, W. (ed.) (2010). The Development Dictionary. A Guide to Knowledge the Power. New York: Zed Books.
  • Sguiglia, N. (2011). Libertad, autonomía y procomún. Movimientos urbanos en la era de la precariedad, en A. Calle Collado (Ed.) Democracia radical: entre vínculos y utopías. Madrid: Icaria.
  • Siemens, G. (2011). Entrevista a George Siemens desarrollador del conectivismo. Revista mexicana de bachillerato a distancia, 6, 41-47. Recuperado de: http://goo.gl/09W5Ui
  • Siemens, G. (2004). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Recuperado de: http://goo.gl/uU4QI
  • Sobrino, Á. (2011). Proceso de enseñanza-aprendizaje 2.0. Valoración del conectivismo como teoría de aprendizaje post-constructivismo. Estudios sobre educación, 20, 117-140.
  • Taylor, C. (2002). Modern social imaginaries. Public Culture, 14(1), 91-124.
  • Taylor, C. (2006). Imaginarios Sociales Modernos. Barcelona: Paidós.
  • Todd, S. (2009). Universality and the Daunting Task of Cultural Translation. Journal of Philosophy of Education, 43(1), 1-29.
  • Tröhler, D. (2013). Los lenguajes de la educación. Barcelona: Octaedro.
  • Tröhler, D. (2009). Armonizar el globo educativo. Política mundial, rasgos culturales y los desafíos a la investigación educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(2), 1-14.
  • Van Goor, R., Heyting, F. & Vreeke, G-J. (2004). Beyond Fundations: Signs of a New Normativity in Philosophy of Education. Educational Theory, 54(2), 173-192.
  • Vandenberg, D. (2009). Critical thinking about truth in teaching: The epistemic ethos. Educational Philosophy and Theory, 41(2), 155-165.
  • Vansieleghem, N. & Masschelein, J. (2012). Education as Invitation to Speak: On the Teacher Who Does Not Speak. Journal of Philosophy of Education, 46(1), 85-99.