Las prácticas académicas externasReflexiones para los estudios de Sociología

  1. Finkel Morgenstern, Lucila
Revista:
RES. Revista Española de Sociología

ISSN: 2445-0367 1578-2824

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: La situación profesional y académica de la sociología española: diagnóstico y perspectivas

Volum: 25

Número: 3

Pàgines: 137-151

Tipus: Article

Altres publicacions en: RES. Revista Española de Sociología

Resum

With the full implementation of the European Higher Education Area, Sociology studies have experienced a new challenge: the organization of external academic internships in entities of different types. This article tries to analyze the current context of academic internships in Sociology on the basis of the answers of the staff in charge of them in all Spanish universities. Information related to the management of such programs, the profile of those responsible of implementing them, student's motivations, the obstacles they find, and a breakdown of posts among different organizations is offered. Finally, in order to frame and improve the existing internship programs, we propose some problems that should be taken into account, such as the changes in the labor processes and in the professional reconfigurations, the jurisdictional conflicts with other social sciences, the role of theorizing on one's own empirical work and the relationship between internships and professional job opportunities.

Referències bibliogràfiques

  • Abbott, A. (1988). The System of Professions. An Essay on the Division of Expert Labor. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado (2014). Real Decreto 592/2014, de 11 de julio, por el que se regulan las prácticas académicas externas de los estudiantes universitarios, pp. 60 502-60 511. (en línea). http://www.boe.es/ diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2014-8138#top, acceso 5 de noviembre de 2014.
  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA) y Centro de Estudios en Gestión de la Educación Superior (CEGES) (2007). El Profesional flexible en la sociedad del conocimiento. Informe ejecutivo, Jornadas del Proyecto Europeo REFLEX. Madrid, 28 y 29 de junio de 2007, 82 p.
  • Allen, J. y Van der Velden, R. (Eds.) (2011) [2007]. The Flexible Professional in The Knowledge Society: New Challenges For Higher Education. Dordrecht, Heidelberg, London, New York: Springer.
  • Bezes, P. et al. (2012). New public management and professionals in the public sector. What new patterns beyond opposition? Sociologie du Travail, 54 (Supplement 1. October 2012), 1-52.
  • Bourdieu, P., Chamboredon, J.-C. y Passeron, J.-C. (1976) [1973]. El Oficio de Sociólogo. Madrid: Siglo XXI.
  • Du Gay, P. (2000). In Praise of Bureaucracy: Weber. Organization. Ethics. London: Sage.
  • Du Gay, P. (2006). Re instating an ethic of office? Office, ethos and persona in Public Management. CRESC. Open University, CRESC Working Paper N.º 13, 29 p.
  • European Commission/EACEA/Eurydice (2015). National Student Fee and Support Systems in European Higher Education. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg. Publications Office of the European Union (en línea) http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/img/covers/189EN.pdf, acceso 29 de abril de 2016.
  • European Commission (2012): Study on a Comprehensive Overview on Traineeship Arrangements in Member States. Final Synthesis Report. Luxembourg. Publications Office of the European Union, 864 pp. (en línea) https://www. google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source =web&cd=1&ved=0ahUKEwiyzbWOmu3MAhW B0RoKHQ9-, acceso 29 de abril de 2016. Evetts, J. (2009). New professionalism and New Public Management: changes, continuities and consequences. Comparative Sociology, 8 (2), 247-266.
  • Eyal, G., Buchholz, L. (2010). From the sociology of intellectuals to the sociology of interventions. Annual Review of Sociology, 36, 117-137. Fachelli, S. y Planas, J. (2014). Inserción profesional de los universitarios: de la expansión a la crisis”. Revista Española de Sociología (RES), 21, 69-98.
  • Fernández-Esquinas, M.; Finkel, L.; DomínguezAmorós, M. y Gómez-Yáñez, J. A. (2016). “Studying and Practicing Sociology in Spain”, en Wolfram Breger, Katrin Spate and Paula Wiesemann (eds.) Handbuch Sozialwissenschaftliche Berufsfelder: Modelle zur Unterstützung beruflicher Orientierungsprozesse. Springer Verlag, pp. 267-285.
  • Foro Europeo de la Juventud (2013). Marco europeo de calidad para los períodos de prácticas. Consejo de la Juventud de España. (en línea) http:// www.cje.org/gl/publicaciones/novedades/ marco-europeo-de-calidad-para-los-periodosen-practicas/, acceso 29 de abril de 2016.
  • Finkel, L. y Barañano, M. (2014). La dedicación al estudio y al trabajo del alumnado universitario en España. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 7 (1), 82-103.
  • García Calavia, M. A. (2015). El profesorado universitario en España. Cambios en su configuración estatutaria y demográfica. Revista Española de Sociología, 24, 85-94.
  • Giret, J. F. y Issehnane, S. (2012). L’effet de la qualité des stages sur l’insertion professionnelle des diplômés de l’enseignement supérieur. Formation Emploi, 1 (117), 29-47. Halttunen, T., Koivisto, M., y Billett, S. (Eds.) (2014). Promoting, assessing, recognizing and certifying lifelong learning: International perspectives and practices. Dordrecht, Heidelberg, London, New York: Springer.
  • Hervás, A. et. al. (2012). Las prácticas en empresa como uno de los ejes vertebradores de la empleabilidad. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3 (8) (en línea) https://ries.universia.net/article/view/87/practicas-empresalos-ejes-vertebradores-empleabilidad, acceso 29 de abril de 2016. Instituto Nacional de Estadística (INE) (2016). Encuesta de inserción laboral de titulados universitarios 2014. En línea: http://www.ine.es/ dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadisti ca_C&cid=1254736176991&menu=ultiDatos &idp=1254735976597, acceso 30 de julio de 2016.
  • Klein, M. y Weiss, F. (2011). Is forcing them worth the effort? Benefits of mandatory internships for graduates from diverse family backgrounds at labour market entry. Studies in Higher Education, 36 (8), 969-987.
  • Lahera, A. (2015): Presentación del Proyecto Internstage: Internships, work placements, volunteering: stages on the road to decent work or to insecurity?, en I Seminario de Prácticas Académicas Externas. RUNAE-UCM, 5 de marzo.
  • Leonard, P., Halford, S. y Bruce, K. (2016). ‘The new degree?’: Constructing internships in the third sector. Sociology, 50 (2): 383-399.
  • López-Vilchez, J. y Gil Monte, P. R. (2015). Sobrecarga laboral y de gestión del personal docente en el entorno universitario actual en España. Arxius de Ciències Socials, 32, 111-120.
  • Moreno i Gené, J. (2015). La nueva regulación de las prácticas académicas externas de los estudiantes universitarios: un pequeño paso hacia su dignificación. En T. Torres-Coronas, A. Belzunegui-Eraso y J. Moreno i Gené: Finding Solutions for a Post-Crisis Society. 1st International Virtual SRALAB Conference. 9-11 December 2015. Tarragona Spain, pp. 19-39, Universitat Rovira i Virgili.
  • Musselin, Ch. (2009). Les réformes des universités en Europe: des orientations comparables, mais des déclinaisons nationales. Revue du MAUSS, 33 (1), 69-91. (en línea) www.cairn.info/revuedu-mauss-2009-1-page-69.htm, acceso 29 de abril de 2016.
  • Precarious Workers Brigade (2012). Training for exploitation? Towards an alternative curriculum. (en línea) https://carrotworkers.files.wordpress. com/2012/05/pwb_alternative-curriculum.pdf, acceso 29 de abril de 2016.
  • Sacristán Adinolfi, V. (2014). El coste de estudiar en Europa. Precios, becas, préstamos y otras ayudas en las universidades europeas (2013-14). Observatorio Universitario, 22 pp. (en línea) http://www.observatoriuniversitari.org/es/files/2014/06/Europa2014_es.pdf, acceso 29 de abril de 2016.
  • Santos Ortega, A.; Muñoz Rodríguez, D. y Poveda Rosa, M. (2015). En cuerpo y alma: intensificación y precariedad en las condiciones de trabajo del profesorado universitario. ARXIUS de Ciènces Socials, 32, 13-44.
  • Silva, P., et al. (2015). Stairway to employment? Internships in Higher Education. Higher Education, DOI 10.1007/s10734-015-9903-9.
  • Schomburg, H. y Teichler, U. (Eds.) (2006). Higher Education and graduate employment in Europe: results from graduates surveys from twelve countries. Dordrecht, The Netherlands: Springer.
  • Slaughter, S. y Leslie, L. L. (1997). Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entreneurial University. Baltimore: John Hopkins University Press.
  • Slaughter, S. y Rhoades, G. (2004). Academic Capitalism and the New Economy. Markets, State and Higher Education. Baltimore: The John Hopkins University Press.
  • Swedberg, R. (2012). Theorizing in sociology and social science: turning to the context of discovery. Theory and Society, 41 (1), 1-40.