Cine y sociedadla construcción de los personajes masculinos y femeninos en el ‘landismo’ tardofranquista

  1. Miguel Ángel Huerta Floriano 1
  2. Ernesto Pérez Morán 2
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca, España
  2. 2 Universidad de Medellín, Colombia
Journal:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

ISSN: 0210-1963

Year of publication: 2015

Issue Title: Mujer y cancer

Issue: 773

Type: Article

DOI: 10.3989/ARBOR.2015.773N3013 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Abstract

This work is based on the relationship between film theory and its sociological dimension, to formulate an analysis of ‘landismo’, one of the most important social phenomena in the history of Spanish cinema. Specifically, this study synthesises the main narrative strategies employed in a corpus of 19 films that build a recurring image of masculinity and femininity through the main characters. The study concludes an opposed role between men and women inside relationships, which does not prevent the achievement of personal and family stability.

Bibliographic References

  • Arenal, C. (1974). La emancipación de la mujer en España. Madrid: Jucar.
  • Casetti, F. (2000). Teorías del cine. Madrid: Cátedra.
  • Ciller, C. y Palacio, M. (2011). Sáenz de Heredia y la Transición (1969-1975). En: Castro de Paz, J. L. y Nieto, J. (coords.). El destino se disculpa. El cine de José Luis Sáenz de Heredia. Valencia: Ediciones de la Filmoteca, pp. 251-262.
  • Benet, V. (2012). El cine español. Una historia cultural. Barcelona: Paidós.
  • De Riquer, B. (2010). La dictadura de Franco. Barcelona: Crítica.
  • Del Amo, Á. (2009). La comedia cinematográfica española. Madrid: Alianza Editorial.
  • Faulkner, S. (2013). A History of Spanish Film. Cinema and Society 1910-2010. New York: Bloomsbury.
  • Ferro, M. (1977). Cinéma et Histoire. Paris: Gallimard.
  • Galán, D. (1975). El cine 'político' español. En: VV.AA. Siete trabajos de base sobre el cine español. Valencia: Fernando Torres, pp. 87-107.
  • Gunning, T. (2007). Moving away from the index: Cinema and the impression of reality. Differences, 18, 1, pp. 29-52. http://dx.doi.org/10.1215/10407391-2006-022
  • Huerta, M. A. y Pérez, E. (eds.) (2012a). El "cine de barrio" tardofranquista. Reflejo de una sociedad. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Huerta, M. A. y Pérez, E. (2012b). La creación de discurso ideológico en el cine popular del tardofranquismo (1966-1975): el 'ciclo Paco Martínez Soria'. Comunicación y Sociedad, XXV, 1, pp. 289-311.
  • Juliá, S. (1999). Un siglo de España. Políticia y sociedad. Madrid: Marcial Pons.
  • Kracauer, S. (1995). De Caligari a Hitler: una historia psicológica del cine alemán. Barcelona: Paidós.
  • Labanyi, J. y Pavlovic, T. (eds.) (2013). A Companion to Spanish Cinema. Chichester: Wiley-Blackwell.
  • Marías, J. (2006). La educación sentimental. Madrid: Alianza Editorial.
  • Monterde, J. E. (1993). Veinte a-os de cine español. Un cine bajo la paradoja. Barcelona: Paidós.
  • Montero, J. y Paz, M.ª A. (2013). Historia audiovisual para una sociedad audiovisual. Historia crítica, 49, pp. 159-183. http://dx.doi.org/10.7440/histcrit49.2013.08
  • Navarrete, J. L. (2009). Historia de un género cinematográfico: la españolada. Madrid: Quiasmo.
  • Ordó-ez, M. (2008). Alfredo el Grande: vida de un cómico. Madrid: Aguilar.
  • Ozores, M. (2002). Respetable público: cómo hice casi cien películas. Barcelona: Planeta.
  • Palacio, M. (2007). Estudios culturales y cine en España. Comunicar, 29, pp. 69-73.
  • Pérez, E. y Huerta, M. A. (2013). La paradoja tardofranquista: aporías del celuloide en la última década predemocrática. Journal of Spanish Cultural Studies, 14, 3, pp. 275-290. http://dx.doi.org/10.1080/14636204.2013.888268
  • Prendergast, C. (1986). Cinema Sociology: Cultivating the Sociological Imagination through Popular Film. Teaching Sociology, 14, pp. 243-248. http://dx.doi.org/10.2307/1318381
  • Radl, R., Gómez, B. y García, J. (2001). Influencia mediática televisiva, dinámica familiar y roles de género. Algunos datos empíricos sobre la situación de la adolescencia. En: Radl, R. (ed.). Cuestiones actuales de sociología del género. Madrid: CIS, pp. 297-319.
  • Recio, J. M. (1992). Alfredo Landa. Barcelona: CILEH.
  • Rosenstone, R. A. (2006): History on Film/Film on History. Harlow: Pearson.
  • Seguin, J-C. (2002). Historia del cine español. Madrid: Acento.
  • Sorlin, P. (1977). Sociologie du Cinéma. Paris: Aubier-Montaigne.
  • Tezanos, J. F. (1984). Cambio social y modernización en la España actual. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 28, pp. 19-61. http://dx.doi.org/10.2307/40183099
  • Torreiro, C. (1995). Del tardofranquismo a la democracia (1969-1982). En: VV.AA. Historia del cine español. Madrid: Cátedra, pp. 341-398.
  • Tusell, J. (1988). La dictadura de Franco. Madrid: Alianza.