De la comedia popular tardofranquista a la comedia urbana de la transiciónTradición y modernidad

  1. Miguel Ángel Huerta Floriano 1
  2. Ernesto Pérez Morán 2
  1. 1 Floriano
  2. 2 Universidad de Medellín
    info

    Universidad de Medellín

    Medellín, Colombia

    ROR https://ror.org/030kw0b65

Journal:
Historia Actual Online

ISSN: 1696-2060

Year of publication: 2015

Issue Title:

Issue: 37

Pages: 201-212

Type: Article

More publications in: Historia Actual Online

Abstract

The last years of Francoism had in the film industry a popular phenomenon of great interest in its relation to the social and ideological context: the proliferation of comedies based on the collision between tradition and modernity. Shortly after, during the transition to democracy, a type of urban comedy appeared to represent decisives changes in customs. This paper proposes an analysis of the main strategies of dramatic construction used in these two kind of comedies in order to synthesize their point of view about social transformations in a historical moment of political change

Bibliographic References

  • Faulkner, Sally, A History of Spanish Film. London, Bloomsbury, 2013.
  • Ferro, Marc, Cinéma et Histoire. París, Denoël-Gonthier, 1977.
  • Kracauer, Siegfried, From Caligari to Hitler: a psychological history of the German film. Princeton, Princeton University Press, 1947.
  • Hopewell, John, Out of the past: Spanish Cinema after Franco. London, BFI Books, 1986.
  • Huerta Floriano, Miguel Ángel y Pérez Morán, Ernesto (eds.), El "cine de barrio" tardofranquista. Madrid, Biblioteca Nueva, 2012.
  • Huerta Floriano, Miguel Ángel y Pérez Morán, Ernesto, "La imagen de la España tardofranquista en las películas de Manolo Escobar", Revista Latina de Comunicación Social, Nº 68, pp. 189- 216.
  • Monterde, José Enrique, Veinte años de cine español (1973-1992): Un cine bajo la paradoja. Barcelona, Paidós Studio, 1993.
  • Montero Díaz, Julio, "El franquismo: del esplendor a la crisis final (1959-1975)", en Javier Paredes (coord.), Historia contemporánea de España (siglo XX). Barcelona, Ariel Historia, 1998, pp. 686-719.
  • Pavlovic, Tatjana, Despotic bodies and transgressive bodies: Spanish culture from Francisco Franco to Jesus Franco. New York, State University of New York Press, 2002.
  • Pérez Rubio, Pablo y Hernández Ruiz, Javier, "Esperanzas, compromisos y desencantos. El cine durante la transición española", en Castro de Paz, José Luis; Pérez Perucha, Julio y Zunzunegui, Santos (dir.), La nueva memoria. Historia (s) del cine español (1939-2000). A Coruña, Vía Láctea, 1995, pp. 178-253.
  • Sorlin, Pierre, Sociologie du cinéma, París, Aubier Montaigne, 1977.
  • Torreiro, Casimiro, "Del tardofranquismo a la democracia", en VVAA., Historia del cine español. Madrid, Cátedra, 1995, pp. 341-398.
  • Tusell, Javier, La dictadura de Franco. Madrid, Alianza, 1988.