Imágenes silentes. La reinvención del diaporama como fórmula fotográfica / Silent pictures. The reinvention of the slideshow as photographic formula

  1. Casajús Quirós, Concha 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada

ISSN: 2174-1859

Year of publication: 2014

Volume: 4

Issue: 1

Pages: 209-235

Type: Article

More publications in: Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada

Abstract

Throughout the past decades and especially since digitization, the Diaporama (slide show) has multiplied its presence. It appears in television news programmes, in documentaries, in cinema itself, in exhibition halls and museums, in video-art contests, in instalations, and in theatrical and musical shows. For the “civilization of entertainment” it has become a useful and indispensable tool at the service of information, communication, science and technology, and expansion of culture and art. Multimedia programmes have opened the possibility for ‘anyone who can use a computer’ to become a producer of diaporamas (slide shows). Diaporamas can be very simple or very complex and of variable quality. Quantity can exclude creativity whilst stimulating the diaporama’s evolution and development. It is important to consider the traits that make up the diaporama’s identity, how these differ from the kinetic picture, in which ways they contribute to the static image and the world of art. It is also worthwhile finding out their meaning, validity, why they are so powerful and their relation to the world of creation.

Bibliographic References

  • Aprea, G. y Soto, M. (2004): ‘El archivo audiovisual como dispositivo constructivo de la memoria’, ponencia publicada en el vii Congreso Internacional de la AISV, México.
  • Arbus, D. (2003): Diane Arbus. Revelations, Ramdom House.
  • Bastida Calle, Dolores (2001): ‘El Panorama. Una manifestación artística marginal del siglo xix”, en revista Espacio, tiempo y forma. Serie vii, nº14, UNED, pp. 205-218.
  • Bonilla, D. (2006): ‘La estructura como narrativa. El uso de algoritmos estadísticos para el control de una narrativa hipermedia no lineal’, en Razón y Palabra, nº 49. v Bienal Iberoamericana de la Comunicación.
  • Casajús, C. (2005): ‘Una propuesta para el estudio de la fotohistoria: el método iconográfico’, en Doxa Comunicación, nº 3. Madrid: Universidad CEU San Pablo.
  • Cetina, J. C. (2003): ‘La fotografía y la antropología: una historia de convergencias’, en Revista latina de comunicación social. Tenerife: Universidad de La Laguna.
  • Crary, J. (2008): Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo xix, CENDEAC.
  • Crozier, J. L. M. C. (2008): ‘9 evennings: theatre and engineering’, en http://plataformaculturadigital.cl
  • Débord, Guy (2005): La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-textos.
  • Deleuze, Gilles (2010): La imagen tiempo. Barcelona: Paidós.
  • Durand, Régis (1998): El tiempo de la imagen. Salamanca: Edic. Universidad de Salamanca.
  • Fontanella, Lee (1994): Diaphanoramas en el Museo Romántico. Madrid: Ministerio de Cultura.
  • García, M. A. y López, X. (2012): ‘Ryoji Ikeda: Superposition’, en Arteleku.net, consultado en línea desde: http://blogs.arteleku.net/audiolab/?p=7435
  • García-Valcárcel Muñoz-Repiso, Ana (2009): ‘Procesos de innovación didáctica basados en el uso de las nuevas tecnologías’, en Experiencias de Innovación docente universitaria. Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • González García, Antonio (1986, actualizada en 2010): ‘Análisis de la representación pictórica y la imagen fotográfica. Presencia de lo fotográfico en la pintura anterior a la fotografía’. Tesis doctoral. Universidad de Sevilla. Consultado el 20 de junio de 2014 desde: http://www.aloj.us.es/galba2/tesis/index.htm
  • Grierson, M. (2005): ‘Audiovisual Composition’. Tesis doctoral. Universidad de Kent.
  • Ikeda, Ryoji (2013/2014): Datapath, consultado en línea desde: http://espacio.fundaciontelefonica.com/2013/09/09/data-path-la-exposicion-de-ryoji-ikeda
  • Kurokawa, Ryoichi (2006/2014): ‘Ryoichi Kurokawa-Berlín-Tokio reloaded’, en Ikono, consultado en línea el 17 de noviembre de 2013‬ desde: http://www.ikono.org/2013/03/ryoichi-kurokawa-berlin-tokyo-reloaded
  • Kurokawa, Ryoichi (2006/2014): Ryoichi Kurokawa (Oska, JP) cimatics 17/11. Consultado en línea desde: http://www.youtube.com/watch?v=AtSiVgRDrk4‬
  • Larrañaga, O. G. (2014): ‘El arte y la construcción del sujeto: una reflexión con Nan Goldin acerca de las narrativas familiares’, en Arte, Individuo y Sociedad. Madrid: UCM.
  • Lemagny, Jean Claude (2008): La sombra y el tiempo. Buenos Aires: La Marca.
  • Martin, Vincent (2013): Créer mon diaporama. Autoédition (edición argumentada de Le diaporama, langage, écriture et méthodologie).
  • Michel, Jean-Luc (1985): De la prise de vue aux effets spéciaux. Guide de la diapositive, ESF éditeur.
  • Michel, Jean-Luc (1986): De la diapositive au diaporama. ESF éditeur.
  • Michel, Jean-Luc (2012): Passion Apple. Creación Comunicación Educación.
  • Navarro, J. G. (2005): ‘Los medios audiovisuales. Una experiencia en el museo del traje’. CIPE- Museo.
  • Ondina, Patricia (2008): Diaporama numérique. First.
  • Perea, Joaquín (2001): ‘Audiovisuales basados en la diapositiva: diaporama y multivisión’ en Universo Fotográfico, nº 4, pp. 129-157, Madrid: UCM.
  • Palazón, Alfonso (2001): ‘Diaporama y percepción Visual’, en Universo Fotográfico, nº 4, pp. 21-43, Madrid: UCM.
  • Rekalde, Josu (2001): ‘De la ilusión del cinematógrafo a la inmersión cibernética. Un paseo por los caminos de lo cinético en el arte contemporáneo’, en Universo Fotográfico, nº 4, pp. 44-113, Madrid: UCM.
  • Salcedo, E M. (2010): ‘Narrativas digitales en el aula’, ponencia publicada. Congreso Internacional de Informática Educativa, Chile.
  • Santa María Hanke, C. (2010): Diaporama: arte del tiempo, consultado el 14 de marzo de 2014 en: http://biblioteca.universia.net/html_bura/ficha/params/title/diaporama-arte-tiempo/id/50508309.html
  • Sougez, Marie-Loup (2011): Historia de la Fotografía. Madrid: Cátedra.
  • Soulages, F. (2001): ‘Desde una estética de la fotografía a una estética de la Imagen’, Universo fotográfico, nº 4. Madrid: UCM.
  • Soulages, François (2010): Estética de la fotografía, Buenos Aires: La Marca.
  • Stelzer, Otto (1981): Arte y fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Tarkovski, Andréi (1993): Esculpir el tiempo. México D.F.: Rodolfo Peláez, CUEC, Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Wall, Jeff (2010): Entretiempos, instantes, intervalos, duraciones. Madrid: La Fábrica.
  • Vargas, L. R. y de Quevedo Orozco, L. (2005): ‘Diseño y producción de un material didáctico hipermedia’, en Reencuentro, pp. 1-14.
  • Vargas LLosa, Mario (2013): La civilización del espectáculo. Madrid: Santillana.
  • Virilio, Paul (1989): La máquina de la visión. Madrid: Cátedra.