Smartphoneen comunicación, algo más que una adicción

  1. Ubaldo Cuesta Cambra 1
  2. Victoria Cuesta Díaz 2
  3. Luz Martínez Martínez 1
  4. José Ignacio Niño González 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (España)
  2. 2 Hospital Quirón Madrid(España)
Aldizkaria:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakia: 75

Orrialdeak: 367-381

Mota: Artikulua

DOI: 10.4185/RLCS-2020-1431 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Latina de Comunicación Social

Laburpena

Different research have analysed Smartphone addiction (Young, 2009; Beard, 2005). However, there is still no solid theoretical basis that allows interpreting this addictive disorder from social psychology, nor a tool for a brief early diagnosis derived from this foundation (Cuesta, Cuesta & Martínez, 2019). It is essential to create tools to investigate the psychosocial mechanisms that underlie the problematic use of the Smartphone, and that provide knowledge that understand its psychosocial foundations and usage profiles. Objective: The goal has been the creation of a brief questionnaire of addiction/problematic use to the Smartphone and to investigate the different psychosocial profiles of use. Method: A meta-analysis of the literature allowed us to detect the empirically validated psychosocial factors on which there is greater consensus. Subsequently, three discussion groups and five in-depth interviews between experts and professionals were conducted. With these data, an abbreviated questionnaire was prepared and completed by a sample of university students twice (test-retest). Results: The questionnaire obtained adequate Cronbachand test-retest values in all the items. The factor analysis made it possible to find 4 structural factors that were called: enveloping, socialized, virtualizedand stressed. These denominations, which refer to the psychosocial factors present with greater weight in each factor, seem to indicate the existence of different patterns of problematic use of the mobile which means rethinking the addiction to the Smartphone not as a single concept and admitting the existence of different types of addiction. In the future, the existence of factors and their link to personality patterns should be explored

Erreferentzia bibliografikoak

  • Acier, D. & Kern, L. (2011). Problematic Internet use: perceptions of addiction counsellors. Computers & Education, 56(4), 983-989. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.11.016
  • American Psychiatric Association, Kupfer, D. J., Regier, D. A., Arango, C., Ayuso-Mateos, J. L., Vieta, E. y Bagney, A. (2014). DSM-5: Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Editorial Médica Panamericana.
  • Beard, K. W. (2005). Internet Addiction: A Review of Current Assessment Techniques and Potential Assessment Questions. CyberPsychology & Behavior, 8(1), 7-14. http://doi.org/10.1089/cpb.2005.8.7
  • Billieux, J., Maurage, P., López-Fernandez, O., Kuss, D. J. & Griffiths, M. D. (2015). Can disordered mobile phone use be considered a behavioral addiction? An update on current evidence and a comprehensive model for future research. Current Addiction Reports, 2(2), 156-162. https://doi.org/10.1007/s40429-015-0054-y
  • Cuesta, U., Cuesta, V. y Martínez, L. (2019). Adicción al Smartphone. Análisis descriptivo de herramientas de medición del uso del teléfono inteligente. En S. Morales Calvo, F. Vidal Auladell & M. Mut Camacho (Coords.), Nuevo paradigma comunicativo: Lo 2.0, 3.0 y 4.0 (pp. 157-170). GEDISA.
  • Ditrendia, 2018. En Mobile en España y en el Mundo 2018. https://cutt.ly/BrGKezY
  • Estudio General de Medios (2019). Audiencia de Internet (abril 2018-marzo 2019), AIMC. https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2019/04/internet119.pdf
  • Fisher, S. (1994). Identifying video game addiction in children and adolescents. Addictive behaviors 19(5), 545-553. https://doi.org/10.1016/0306-4603(94)90010-8
  • García, R., García, R. y Hernando, A. (2018). Redes sociales y estudiantes: motivos de uso y gratificaciones. Evidencias para el aprendizaje. Aula abierta, 47(3), 291-298. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.291-298
  • Godoy, L. F. (2017). Fotografías en el aula: ¿Nuevas prácticas de lectura y escritura mediadas por TIC? Centre d´Estudis Vall de Segó; Quaderns Digitals, 85, 108-125.
  • Herrera, M. (2009). Disponibilidad, uso y apropiación de las tecnologías por estudiantes universitarios en México: perspectivas para una incorporación innovadora. Revista Iberoamericana de Educación, 48(6), 1-9. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie4862130
  • Instituto Nacional de Estadística (2019). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Año 2018. https://www.ine.es/prensa/tich_2019.pdf
  • Kuss, D. J. & Griffiths M.D. (2011). Online social networking and addiction - a review of the psychological literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8(9), 3528-3552. https://doi.org/10.3390/ijerph8093528
  • López, O., Honrubia, M. L. y Freixa, M. (2012). Adaptación española del “Mobile Phone Problem Use Scale” para población adolescente. Adicciones, 24(2), 123-130. https://doi.org/10.20882/adicciones.104
  • Martínez, E., Martínez, J. y Martínez, M. A. (2019). Análisis del uso de dispositivos móviles en las aulas universitarias españolas”. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 997-1013. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1368
  • Observatorio Nacional de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información (2019). La Sociedad en Red. Transformación digital en España. Informe Anual 2018. https://www.ontsi.red.es/ontsi/sites/ontsi/files/2019-10/InformeAnualLaSociedadEnRedEdic2019.pdf
  • OECD (2015). Students, Computers and Learning. Making the Connection. OECD Publishing.
  • Odriozola, E., Labrador, F. J. & Becoña, E. (2009). Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes. Pirámide.
  • Park, C. & Rang, Y. (2014). The conceptual model on smart phone addiction among early childhood. International Journal of Social Science and Humanity, 4(2), 147-150. https://doi.org/10.7763/IJSSH.2014.V4.336
  • Santana, L. E., Gómez, A. M. y Feliciano, L. (2019). Uso problemático del móvil, fobia a sentirse excluido y comunicación familiar de los adolescentes. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 59, 39-47. https://doi.org/10.3916/C59-2019-04
  • Treviño, J. (2013). El ‘phubbing’, otra amenaza para las relaciones interpersonales y laborales. Abogados.
  • Urbina, K. (2014). Impacto del phubbing en las relaciones. Tuxpan.
  • Vilca, L. & Vallejos, M. (2015). Construction of the risk of addiction to social networks scale. Computers in Human Behaviour, 48, 190-198. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.01.049
  • Young, K. (2009). Internet Addiction: Diagnosis and Treatment Considerations. Journal of Contemporary Psychotherapy, 39(4), 241-249. https://doi.org/10.1007/s10879-009-9120-x