Ejecución hipotecaria y arrendamiento de vivienda tras los Reales Decretos-Leyes 21/2018 y 7/2019

  1. Teresa Asunción Jiménez Paris 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Revista Crítica de Derecho Inmobiliario

ISSN: 0210-0444

Ano de publicación: 2020

Ano: 96

Número: 778

Páxinas: 1319-1345

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista Crítica de Derecho Inmobiliario

Resumo

There are currently six different special legal regimes on urban leases, apart from the supplementary regime of the Civil Code. Although both the Urban Leases Act of 1964, and the Urban Leases Act of 1994 established an exception to the public registry faith for the benefit of unregistered housing leases, and the subsistence of the same, even produced the resolution of the landlord’s right as a result of a foreclosure (at least during a period of minimum legal validity), Law 4/2013, which reformed the Urban Leases Act of 1994, subjected housing leases to the general regime of registry advertising, so that, In case of voluntary alienation of the leased housing (art. 14 LAU) the lease registered prior to the transfer of the property was opposable to any third party (including the mortgage third party of article 34 of the Mortgage Law) and the non-registered lease no it hurt the latter. While the buyer was not a third party mortgage of articles 32 and 34 Mortgage Law, should be subrogated in the lease not registered for the period of mandatory legal extension. As for the resolution of the right of the lessor as a result of a foreclosure (art. 13 LAU), it determined the extinction of the lease, unless it was registered before the mortgage. As for the lease prior to the mortgage and not registered, the subsistence or not of the same depended on the qualification of it according to the purely formal principle of registry priority (art. 13 LAU and 17 LH), and the material principle of public registration faith (arts. 32 and 34 LH). The Royal Decree - Law 21/2018, not validated by the Congress of Deputies, and in force from December 19, 2018 until January 23, 2019, did not modify articles 13 and 14 of the Urban Leases Act of 1994, although it extends the period of compulsory legal extension (five years, or seven years if the lessor was a legal person) and of tacit extension (three years). The lease, therefore, remained subject to the general registry advertising regime. The Royal Decree - Law 7/2019 that was validated by the Permanent Delegation recovered the exception to the public faith of the registry in articles 13 and 14 of the Law of Urban Leases of 1994, so that the buyer or the buyer of the foreclosure backs the lease for the period of mandatory legal extension (five years, or seven years if the lessor is a legal person), thus providing greater stability to the lessee of non-luxurius homes.

Referencias bibliográficas

  • ALBALADEJO, M. (2011). Derecho Civil II. Derecho de obligaciones. Madrid, Edisofer.
  • FUENTES-LOJO RIUS, A. (2018). El Real Decreto Ley de medidas urgentes en materia de vivienda y alquiler: aspectos de propiedad horizontal, arrendaticios y viviendas de uso turístico. Diario La Ley, Sección Tribuna, 18 de diciembre de 2018, 1-9 (formato PDF).
  • FUENTES-LOJO RIUS, A. (2019). La reforma fallida de la LAU: panorama actual y perspectivas de futuro. Diario La Ley, 1 de febrero de 2019, 1-8 (formato PDF).
  • GUDÍN RODRÍGUEZ-MAGARIÑOS, A. E. (2013). La subsistencia del arrendamiento tras la realización en pública subasta de la finca arrendada. Diario La Ley, núm. 8130, 1-9 (formato PDF).
  • JIMÉNEZ PARÍS, T.A. (2015). Ejecución hipotecaria y arrendamiento tras la Ley 4/2013, de 4 de junio. Revista Crítica de Derecho Inmobiliario, núm. 749, 1643-1664.
  • LUCAS FERNÁNDEZ, F. (1997). Comentario a los artículos 1571 y 1572 del Código civil. En M. Albaladejo y S. Díaz Alabart (dir.). Comentarios al Código civil y Compilaciones Forales. Tomo XX. Vol. 1.º B. Madrid, Edersa, 1347-1409.
  • MARTÍNEZ DE SANTOS, A. (2019). Tres interrogantes sobre el Real Decreto Ley 21/2018, de 14 de diciembre, de medidas urgentes en materia de vivienda y alquiler. Diario La Ley, núm., 9341, 1-7 (formato PDF).
  • MARTÍNEZ DE SANTOS, A. (2019). La derogación del decreto ley y el precipicio a que nos conduce un legislador provisional. Diario La Ley, núm., 9355, 1-5 (formato PDF).
  • MARTÍNEZ DE SANTOS, A. (2019). De nuevo sobre las medidas urgentes en materia de vivienda y alquiler: el Real Decreto ley 7/2019 de 1 de marzo. Diario La Ley, núm., 9382, 1-8 (formato PDF).
  • MAS BADÍA, M.ª. D. (2014). Arrendamiento de vivienda, tutela del inquilino y seguridad del tráfico: en especial, la inoponibilidad del arrendamiento no inscrito tras la Ley 4/2013, de 4 de junio. Revista Crítica de Derecho Inmobiliario, núm. 746, 3049-3108.
  • PEÑA BERNALDO DE QUIRÓS, M. (2001). Derechos Reales. Derecho Hipotecario. Tomo II. Derechos reales de garantía. Registro de la Propiedad. Madrid, Centro de Estudios Registrales.
  • PERARNAU MOYA, J. (2019). Los arrendamientos de viviendas tras las reformas de los Decretos Ley 21/2018 y 7/2019. Diario La Ley, núm., 9395, 1-10 (formato PDF).
  • ROCA SASTRE, R. M.ª y ROCA-SASTRE MUNCUNILL, L. (1995). Derecho Hipotecario. Tomo I. Fundamentos de la publicidad registral. Barcelona: Bosch.
  • SÁNCHEZ CALERO, F. J y SÁNCHEZ CALERO ARRIBAS, B. (2019). Manual de Derecho Inmobiliario Registral. Valencia, Tirant lo Blanch.
  • SEPÍN e ICAM. (2019). Guía práctica sobre la reforma del alquiler de viviendas. Real Decreto Ley 7/2019, de 1 de marzo. Doctrina, Cuadros comparativos, Esquemas, Formularios y Legislación. Madrid, Editorial Jurídica Sepín e ICAM.
  • DE VERDA Y BEAMONTE, J.R. y CHAPARRO MATAMOROS, P. (2015). Lección 16. El arrendamiento urbano. En J.R. de Verda y Beamonte (coord.). Derecho Civil II. Obligaciones y contratos. Valencia, Tirant lo Blanch, 317-349.