Uso, consumo y conocimiento de las nuevas tecnologías en personas mayores en Francia, Reino Unido y España

  1. Cristina González Oñate 1
  2. Carlos Fanjul Peyró 1
  3. Francisco Cabezuelo Lorenzo 2
  1. 1 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: La comunicación en un mundo que envejece

Número: 45

Páxinas: 19-28

Tipo: Artigo

DOI: 10.3916/C45-2015-02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Resumo

Our population is ageing very quickly. This increase is added to the rapid, exponential breakthrough of new technologies in our everyday lives. These two factors are generating great interest and many studies have been published on how information technology and communication simultaneously exist in ageing western societies. This paper analyses the main habits of use and consumption of new technologies by older people, in particular, the level of knowledge and their level of education. The purpose is to analyse whether the technological skills of our elderly are sufficient, as well as to know if the audio-visual resources are appropriate. This study wants to know if the ageing society is prepared to handle everything the internet has to offer. This study has taken place in three countries of the European Union: the United Kingdom, France and Spain. An attempt is made to generate comparisons and conclusions that help to increase the opportunities and to take on challenges of our current digital society. This study has used a methodology based on surveys which collect information on the use and habits in the three countries and the level of media literacy, as well as the interest of our elderly in training in new technologies.

Referencias bibliográficas

  • Abad, L. (2014). Diseño de programas de e-inclusión para alfabetización mediática de personas mayores. Comunicar, 42, 173-180. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-17
  • Aparici, R., & Silva, M. (2012). Pedagogía de la interactividad. Comunicar, 38, 51-58. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-05
  • Aparici, R. (Coord.) (2011). La educación 2.0 y las nuevas alfabetizaciones. Barcelona: Gedisa.
  • Barroso, R., Romero, J., & Cabero, J. (2002). Las personas mayores y las nuevas tecnologías: una acción en la sociedad de la información. Revista Innovación Educativa, XXII, 319- 337.
  • Cabezuelo-Lorenzo, F. (2013). Cinco años de crisis en el mercado de la comunicación (2008-13). Historia y Comunicación Social, 18, 703-715. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44358
  • Callejo, J. (2002). Observación, entrevista y grupo de discusión: el silencio de tres prácticas de investigación. Revista Española de Salud Pública, 76(5), 409-422. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1135-57272002000500004
  • Castells, M. (2001). La galaxia Internet. Barcelona: Plaza y Janés.
  • Cebrián, M. (2001). La radio en la convergencia multimedia. Barcelona: Paidós.
  • Choi, K.Y., & Leung, R.S. (2008). E-Health for Older People: the Use of Technology in Health Promotion. CyberPsychology & Behavior, 11, 475-479.
  • Cornelissen, J. (2011). Corporate Communication. A Guide to Theory and Practice. London: Sage.
  • De-Andrés, S., & De-Lima, R. (2014). Análisis crítico del discurso publicitario institucional/comercial sobre las personas mayores en España. Comunicar, 42, 189-197. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-19
  • Ferrés, J. (2000). Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona: Paidós.
  • Freixas, A. (1997). Envejecimiento y género: otras perspectivas necesarias. Anuario de Psicología, 73, 31-42.
  • Gabardo, J.A. (2014). Los internautas españoles: quiénes son y quiénes no son. Anuncios, 1489, 41.
  • González-Oñate, C., & Monleón, P. (2013). La gestión de intangibles en la Dirección de Comunicación Corporativa. Estudio sobre el Dircom en las organizaciones de Reino Unido. Doxa Comunicación, 17, 27-56.
  • Hamelink, C.J. (2000). The Ethics of Cyberspace. London: Sage.
  • Pavón, F. (2000). Tecnologías avanzadas: nuevos retos de comunicación para los mayores. Comunicar 15, 133-139.
  • Prieto, D. (1999). La comunicación en la educación. Buenos Aires: Ciccus La Crujía.
  • Santamarina, C. (2004). La imagen de las personas mayores. In Giró, J. (Coord.), Envejecimiento y sociedad. Una perspectiva pluridisciplinar. (pp.47-76). Logroño: Universidad de La Rioja.
  • Silva, M. (2005). Educación Interactiva: enseñanza y aprendizaje presencial y on-line. Barcelona: Gedisa.
  • Sotelo, J. (2012). Deporte y social media: el caso de la Primera División del fútbol español. Historia y Comunicación Social, 1, 217-230. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2012.v17.40607
  • Suh, B., & Han, I. (2003). The Impact of Customer Trust and Perception of Security Control on the Acceptance of Electronic Commerce. International Journal of Electronic Commerce, 7, 135-161.