Elementos clave para el realismo de personajes en series de ficción televisiva. Un estudio del caso a través de ‘Glee’

  1. Fanjul-Peyró, Carlos 1
  2. González Oñate, Cristina 1
  3. Cabezuelo Lorenzo, Francisco 2
  1. 1 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

ISSN: 1696-019X

Year of publication: 2015

Issue: 20

Pages: 185-202

Type: Article

DOI: 10.31921/DOXACOM.N20A8 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

Abstract

The physical appearance and artifacts are nonverbal components that develop a critical role in the definition of roles and persona-lities of audiovisual fiction characters. Taking into consideration that the base of first impressions, and the communicative value of personal appearance, is the result of visible signs as physical appearance (body shape, physical attractiveness), artifacts that are used to transform it (clothing, hairstyles, make-up and accessories) and the exposed behavior, TV series will set this clear from a very beginning. It is obvious that in television these elements are carefully taken in order to offer to the audience, from the first episode, a clearly and a defined image of the roles. It will play such a big influence on each performance and character. Therefore, this article -with an 'ad hoc' methodology- studies these previous aspects analyzing one by one each of the characters of successful television drama series Glee. It takes the case-study and content analysis as chosen methodology. It has obtained several awards and a great audience success.

Bibliographic References

  • Albadalejo Mayordomo, T. (2013): “Retórica cultural, lenguaje retórico y lenguaje literario”, Tonos Digital: Revista electrónica de estudios filológicos, n. 25, p.21
  • Baudouin, J. Y. & Tiberghien, G. (2004): “Symmetry, averageness, and feature size in the facial attractiveness of women”, Acta Psychologica, 117 (3), pp. 313-332
  • Bishop, R. (2000): “More tan meets the eye: an exploration of literatura related to the mass media’s role in encouraging changes in body image”, Communication yearbook, 23, pp. 271-303
  • Cabezuelo Lorenzo, F. (2010): “La imagen del sueño americano: estética y modelos de belleza de la sociedad norteamericana a través de Mad Men”, Icono 14, vol. 8, num. 3, pp. 97-117. http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v8i3.231 [Consultado el 1/10/2014]
  • Canet, F. (2009): Narrativa audiovisual. Estrategias y recurso. Madrid: Síntesis
  • Carrillo, M. V., Sánchez, M. & Jiménez, M. (2011): “Factores socioculturales y personales relacionados con el mensaje mediático del culto al cuerpo influyentes en el bienestar de los jóvenes”, Comunicación y Sociedad, vol. XXIV, n. 2, 2011, pp. 200-227
  • Cassetti, F. & Di Chio, F. (1999): Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós
  • Cebrián, M. (2001): “Aprender a ver y analizar la información audiovisual”, Comunicar, 17, pp. 15-20
  • Chen, A., German, C. & Zaidel, D. (1996): “Brain asymmetry and facial attractiveness: facial beauty is not simple in the eye of the beholder”, Neuropsychologia, 35(4), pp. 471-476
  • Cortés, J. & Gatti, F. (1965): “Physique and self-description of temperament”, Journal of Consulting Psychology, 29, pp. 432-439
  • Costa, J. (2008): La Forma de las ideas. Cómo piensa la gente: Estrategias de la imaginación creativa. Barcelona: Autos-Editor
  • Cunnigham, M., Barbee A. & Pike, C. (1990): “What do the women want? Facialmetric assessment of multiple motives in the perception of male facial physical attractiveness”, Journal of personality and social psychology, 59 (1), pp. 61-72
  • Deneb, L. (2001): Diccionario de símbolos, Madrid: Biblioteca Nueva
  • Eguizábal, R. 6 Caro, A. (1996): Medición, investigación e información de la publicidad. Madrid: Comunicación 2000
  • Fanjul-Peyró, C. (2007): La apariencia y características físicas de los modelos masculinos: códigos no verbales de la realidad en el discurso publicitario, como factor de influencia social mediática en la vigorexia masculina, Universitat Jaume I, Castellón, 2007. http://www.tfx.cat/TDX-0301107-154815/ [Consultado el 07/02/2014]
  • Fanjul-Peyró, C. (2008): Vigorexia: una mirada desde la publicidad, Madrid: Fragua
  • Fanjul-Peyró, C. & González Oñate, C. (2012): “El rol de los códigos no verbales de la realidad en la creatividad del discurso publicitario”, Doza Comunicación, n. 14, pp. 75-98
  • Fernández Díez, F. & Martínez Abadía, J. (1999): Manual básico del lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós
  • Fisher, M & Voracek, M. (2006): “ The shape of beauty: determinants of female phsycal attractiveness”, Journal of cosmetic dermatology, 5 (2), pp. 190-194
  • García García, F. (2003): “Posibilidades creativas de la imagen”, Icono 14, n. 2, pp. 9-25
  • García García, F. (2006): Narrativa Audiovisual. Madrid: Editorial Laberinto.
  • Garin, M. (2013): “Truth Takes Time: the interplay between Heroines, Genres and Narratives in three J. J. Abrams’ Television Series”, Comunicación y Sociedad, Vol, XXVI, n. 2, pp. 47-64
  • Gordillo, I. (2009): Manual de narrativa televisiva, Madrid: Síntesis
  • Guerrero, J. (2004): “El mercado de la identidad corpórea y sus contornos emocionales”, Razón y Palabra, 39. http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n39/jguerr.html [Consultado el 1/10/2014]
  • Hendricks, C., Olson, D., Hall, S & Batt, J. (1998): “Cultural aspects of physical attraction”, Advanced Social Psychology, pp. 324
  • Hervás, G. (1998): Cómo dominar la comunicación verbal y no verbal. Madrid: Playor
  • Knapp, M. (1995): La comunicación no verbal. El cuerpo y el entorno. Barcelona: Paidós
  • Lanuza Avello, A. (2011): El hombre intranquilo. Mujer y maternidad en el cine clásico americano. Madrid: Editorial Encuentro.
  • Lorenzo, J. (2000): Comunicación no verbal. Periodismo y medios audiovisuales. Madrid: Editorial Universitas
  • Martínez Lucena, J. (2009): “El cine multi-protagonista: autenticidad, lenguajes sutiles y lotta continua”, Observaciones Filosóficas, n. 9
  • Mills, J. & Aronson, E. (1965): “Opinion change as a function of the communicator’s attractiveness and desire to influence”, Journal of Personality and Social Psychology, 1 (2), pp. 73-77
  • Orellana Gutiérrez de Terán, J. (2012): “Las mixtificaciones narrativas en el cine de Alejandro González Iñáturri”, en Comunicación: Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, n. 10. Pp. 1158-1171
  • Orellana Gutiérrez de Terán, J. & Martínez Lucena, J. (2010): Celuloide posmoderno. Madrid: Editorial Encuentro
  • Pallet, P., Link, S. & Lee, K. (2010): “New “Golden”ratios for facial beauty”, Vision Research, 50 (2), pp. 149-154
  • Pérez Gauli, J. C. (2000): El cuerpo en venta. Madrid: Cátedra
  • Rosales, E. (2002): Estética y medios de comunicación. Madrid: Tecnos
  • Segado Boj, F. & Barquero Cabrero, M. [Eds.] (2013): Persuasión Audiovisual, Formas, soportes y nuevas estrategias. Madrid: McGrawHill, Furtwagen Editores & ESERP
  • Serrano Oceja, J. F (2012): “De la Retórica a la Periodística”, en Del Río Sanz, E. y et al.: Retórica y política: los discursos de la construcción de la sociedad. Logroño: Instituto de Estudios Riojanos Publicaciones, pp. 683-698
  • Sheldon, W. (1954): Atlas of man: a guide for somatyping the adult male at all ages. Nueva York: Harper & Row
  • Sheldon, W & Stevens, S. (1951): Les variétés du tempérament. Une psychologie des différences constitutionnelles. Paris: Presses Universitaires de France
  • Wainwright, G. (1991): El lenguaje del cuerpo. Madrid: Pirámide
  • Watzlawick, P., Beavin J. & Jackson, D. (2002): Teoría de la Comunicación Humana. Barcelona: Herder
  • Widgery, R. & Webster, B (1969): “The Effects of Physical Attractiveness upon Perceived Initial Credibility”, Michigan Speech Journal, 4, pp. 9-15