Redes alimentarias alternativas en grandes ciudadeslos mercados de productores agrarios en Madrid

  1. Méndez Gutiérrez del Valle, Ricardo 1
  2. Monteserín Abella, Obdulia 2
  1. 1 CSIC-CCHS Instituto de Economía, Geografía y Demografía. Profesor de Investigación
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid Dpto. Geografía Humana
Journal:
Cuadernos geográficos de la Universidad de Granada

ISSN: 0210-5462 2340-0129

Year of publication: 2017

Volume: 56

Issue: 1

Pages: 193-216

Type: Article

More publications in: Cuadernos geográficos de la Universidad de Granada

Abstract

Alternative food networks have become an emerging topic of research in urban studies, which discuss and review the dominant patterns of production, distribution and consumption of food. The farmers markets are one of its forms that put in direct contact rural farmers and urban consumers, fostering proximity relationships and short circuits. This paper analyses the farmers markets in Madrid using a multi-method strategy that combines interviews, surveys and other complementary techniques. The results confirm their internal diversity, identify strategies of the different actors and defines their territorial impact, showing also their limitations.

Bibliographic References

  • Chiffoleau, Yuna; Dalmais, Mathieu y Divet, Jea-Pierre (2013). “Signaler et garantir l’origine des produits dans les circuits courts alimentaires: l’expérience innovante du marché de Grabels”. Projet PSDR, Série Les Focus PSDR3.https://www6.inra.fr/.../FOCUS-circuits-courts.pdf [consulta: 4 enero 2016].
  • Conill, Joana; Cárdenas, Amalia; Castells, Manuel; Hlebik, Svetlanay Servon, Lisa (2012). Otra vida es posible. Prácticas económicas alternativas durante la crisis. Barcelona: UOC Ediciones.
  • Conill, Joana; Castells, Manuel; Cárdenas, Amalia y Servon, Lisa (2013). “Más allá de la crisis: la aparición de prácticas económicas altyernativas”. En Manuel castells, João Caraça y Gustavo Cardoso (eds.). Después de la crisis. Madrid, Alianza Editorial.
  • Connell, David J. et al.(2008). “Farmers’ markets and the good food value chain: a preliminary study”. Local Environment, 13(3), 169-185.
  • Dubuisson-Quellier, Sophie y Lamine, Claire (2008). “Consumer involvement in fair trade and local food system: delegation and empowerment regimes”. GeoJournal, 73(1), 55-65.
  • Galindo, Pilar (coord.) (2006.) Agroecología y consumo responsable. Teoría y práctica. Madrid: Quehaceres.
  • Gauthier, Nicolas (2013).“Alternatives agroalimentaires et circuits courts: les impacts du marché de solidarité régionale de l’Estrie sur les producteurs agricoles”. Les Cahiers du CRISES, TM1303, https://crises.uqam.ca/upload/files/publications/Thses_et_Mmoires/ TM1303.pdf [consulta 7 febrero 2016].
  • Giraud, Genevève y Alavoine-Mornas, Francoise (2005). “Les marchés de producteurs dans un contexte périurbain: comment estimer leur importance? Cas du marché de producteurs d’Aix-en-Provence (Bouches du Rhône)”. Ingénieries, 43, 71-84.
  • Herault-Fournier, Catherine; Merle, Aurelie y Prigent-Simonin, Anne-Hélène(2014).“Diagnostiquer la proximité perçue en vente directe de produits alimentaires”. Décisions Marketing, 73, 85-104.
  • Hergesheimer, Christopher y Huddart, Emily. (2010).Farmers Markets, Local Food Systems and the Social Economy. A Thematic Literature Review. Alberta: Canadian Centre for Community Renewal (CCCR).
  • Holloway, Lewis y Kneafsey, Moya (2000). “Reading the space of the farmers’ market: a preliminary investigation from the UK”. Sociologia Ruralis, 40(3), 285-299.
  • Ilbery, Brian y Kneafsey, Moya (2000). “Producer constructions of quality in regional speciality food production: a case study from south west England. Journal of Rural Studies, 16(2), 217-230.
  • Jarosz, Lucy (2008). “The city in the country: growing alternative food networks in metropolitan areas”. Journal of Rural Studies, 24, 231-244.
  • Klein, Juan-Luis et al. (dirs.) (2016). La transformation sociale par l’innovation sociale. Montreal: Presses Universitaires du Québec.
  • Lamine, Claire y Chiffolau, Yuna (2012). “Reconnecter agricultura et alimentation dans les territories: dynamiques et défis”. Pour, 215-216, 85-92.
  • Leyshon, Andrew; Lee, Roger y Williams, Colin C. (eds.) (2003).Alternative economic spaces. Londres: Sage.
  • López García, Daniel. (2011) “Canales cortos de comercialización como elemento dinamizador de las agriculturas ecológicas urbana y periurbana”. En: I Congreso Estatal de Agricultura Ecológica Urbana y Periurbana, Elche, http://media.utp.edu.co/centro-gestion-ambiental/archivos/documentos-relacionados-con-agroecologia-seguridad-y-soberania-alimentaria/canalescortosdecomercializacioncomoelementodinamizador deagriculturasecologicas.pdf [consulta: 20 diciembre 2015]
  • López García, Daniel (2015). Producir alimentos, reproducir comunidad. Redes alimentarias alternativas como formas económicas para la transformación social y ecológica. Madrid: Libros en Acción.
  • Marino, Davide y Cicatiello, Clara (eds.) (2012). I farmers’ market. La mano visibile del mercato. Milán: Franco Angeli.
  • Mauleón, José Ramón (2012). “Mercados de agricultores en España: diagnóstico y propuesta de actuación”. Ager. Revista de Estduios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, 13, 53-82.
  • Maye, Damian; Holloway, Lewis y Kneafsey, Moya (eds.) (2007). Alternative food geographies. Representation and practice. Amsterdam: Elsevier.
  • Méndez, Ricardo (2015). “Redes de colaboración y economía alternativa para la resiliencia urbana: una agenda de investigación”. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, XX(1139), 1-24.
  • Micheletti, Michele (2009). Political Virtue and Shopping: Individuals, Consumerism and Collective Action. Nueva York: Palgrave.
  • Milan Urban Food Policy Pact (2015).http://www.foodpolicymilano.org/en/urban-food-policy-pact-2/ [consulta: 10 febrero 2016].
  • Morgan, Kevin. (2015). “Nourishing the city: the rise of the urban food question in the Global North”. Urban Studies, 52(8), 1379-1394.
  • Ortiz, Samuel (2015). Un espacio cooperativo. Soberanía alimentaria y solidaridad internacionalista campesina. Barcelona: Icaria.
  • Praly, Cécile; Chazoule, Carole; Delfosse, Claire y Mundler, Patrick (2014). “Les circuits de proximité, cadre d’analyse de la relocalisation des circuits alimentaires”. Géographie, Économie, Société, 16(4), 455-478.
  • Psarikidou, Katerina y Szerszynski, Bronislaw (2012).“Growing the social: alternative agrofood networks and social sustainability in the urban ethical foodscape”. Sustainability: Science, Practice & Policy, 8(1), 30-39.
  • REAS-Red de Economía Alternativa y Solidaria (2014).Carta por una soberanía alimentaria desde nuestros municipios. http://www.economiasolidaria.org/ carta_soberania_alimentaria [consulta: 10 febrero 2016]
  • Sánchez Hernández, José Luis (2009). “Redes alimentarias alternativas: concepto, tipología y adecuación a la realidad española”. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 49, 185-207.
  • Sevilla Guzmán, Eduardo (coord.) (2012).Canales cortos de comercialización alimentaria en Andalucía. Sevilla: Centro de Estudios Andaluces.
  • Tropp, Debra (2008). “The growing role of local food market: discussion”. American Journal of Agricultural Economics, 90(5), 1289-1295.
  • Vecchio, Riccardo (2010). “Local food at Italian farmers’markets: three case studies”. International Journal of Sociology of Agriculture and Food, 17(2), 122-139.
  • Vivas, Esther (2010). “Consumo agroecológico. Una opción política”. Viento Sur, 108, 54-63.
  • Wilkinson, John (2011). “From fair trade to responsible soy : social movements and the qualification of agrofood markets“. Environment and Planning A, 43, 2012-2026.
  • Wolf, Claire y Tixier, Louise (2013).Une alternative à saveur locale: le Marché de proximité de Québec défini par ses acteurs. Montreal, Université Laval-Marché de Québec. http://www.cms.fss.ulaval.ca/upload/soc/fichiers/rapport_final_wolf_et_tixier.pdf [consulta: 10 enero 2016].