Entre la docencia carismática y la burocratización de la enseñanzalas crisis de la sociología y los dilemas de su aprendizaje

  1. Jorge Sola 1
  2. Igor Sádaba 1
  3. César Rendueles 1
  1. 1 Departamento de Sociología: Metodología y Teoría, Universidad Complutense de Madrid
Journal:
RES. Revista Española de Sociología

ISSN: 2445-0367 1578-2824

Year of publication: 2020

Volume: 29

Issue: 2

Pages: 419-427

Type: Article

DOI: 10.22325/FES/RES.2020.25 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RES. Revista Española de Sociología

Abstract

This article offers a discussion of some of the dilemmas posed by the teaching of sociology, linking them to the state of crisis experienced by the discipline and the social and educational changes that have accompanied its evolution. In particular, we aim to address three kinds of questions: how to deal with the epistemic fragmentation and the public decline of sociology in our teaching practice?; how to focus the teaching of the sociological contents —specifically, of subjects such as theory and methods— to achieve that our students learn to do sociology?; and how can collective debate and cooperative work help us to improve our teaching strategies?

Bibliographic References

  • Becker, H. (2009). Trucos del oficio. Buenos Aires: Siglo XXI.
  • Boudon, R. (1981). La lógica de lo social. Madrid: Rialp.
  • Boudon, R. (1996). Porquoi devenir sociologue? Revue Française de Science Politique, 46(1), 52-79.
  • Boudon, R. (2004). La sociología que realmente importa. Papers. 72, 215-226.
  • Burawoy, M. (2005). Por una sociología pública, Política y Sociedad, 14(1), 197-225.
  • Collins, R. (1994). Four Sociological Traditions. Oxford: Oxford University Press.
  • Goldthorpe (2010). De la sociología. Números, narrativas e integración de la teoría y la investigación. Madrid: CIS.
  • Rojas, F. (2017). Theory for the Working Sociologist. Columbia: Columbia University Press.
  • Sautu, R. (2003). Todo es teoría: objetivos y métodos de investigación. Buenos Aires: Ediciones Lumiere.
  • Wainerman,C. y Sautu, R. (eds.) (1998). La trastienda de la investigación. Buenos Aires: Editorial de Belgrano.
  • Watts, Duncan J. (2017). Should social science be more solution-oriented? Nature Human Behaviour, 1(0015):1-5