Adaptación al espacio europeo de educación superior de un cuestionario de opinión del alumnado sobre la docencia de su profesorado

  1. Lukas Mujika, Jose Francisco
  2. Santiago Etxeberria, Karlos
  3. Etxeberria Murgiondo, Juan
  4. Lizasoain Hernández, Luis
Revista:
Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

ISSN: 1134-4032

Año de publicación: 2014

Volumen: 20

Número: 1

Tipo: Artículo

DOI: 10.7203/RELIEVE.20.1.3812 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The aim of this work is to present the adaptation to the European Higher Education Area of a questionnaire on the opinions of University of the Basque Country students about their lecturers teaching process. This process undertaken at the University used a mixed methodology approach. After reviewing questionnaires from other universities, taking into account the theoretical framework of the new questionnaire, the transversal skills adopted by the University and the three dimensions set out by ANECA, a series of indicators and possible items deemed suitable to be included in the new questionnaire were drawn up. This theoretical framework, the indicators and the items were all compared and contrasted within various focus groups undertaken with experts in the topic, with lecturers from the different areas of the University, and with students. Based on this comparison, the pilot questionnaire, which had 18 items plus two more criterion-referenced items, was drawn up. This was applied to a sample of almost one thousand students. The analyses carried out to compare the efficacy of the items, as well as the reliability and the validity of the test, show that the questionnaire rigorously complies with the standards required by this type of instrument. Finally, in the discussion of the results, certain controversial aspects, or those relating to improving the evaluation of the university teaching staff, are presented. Indicated amongst these aspects, is the need to incorporate the questionnaire into a more wider-ranging evaluation plan, such as DOCENTIA, the possibility of creating

Referencias bibliográficas

  • DOCENTIA (Programa de apoyo para la evaluación de la actividad docente del profesorado universitario) (2006) Modelo de evaluación, , http://www.aneca.es/var/media/215769/docentia_modelo_070302.pdf, ANECA
  • Apodaca, P., Grad, H., Análisis dimensional de las opiniones de los alumnos universitarios sobre sus profesores: comparación entre técnicas paramétricas y no paramétricas (2002) Revista de Investigación Educativa, 20 (2), pp. 385-409
  • Berk, R.A., Should Global on Student Rating Scales Bi Used for Summative Decisions? (2013) Journal of Faculty Development, 27 (1), pp. 63-67
  • Bol-Arreba, A., Sáiz-Manzanares, M.C., Pérez-Mateos, M., Validación de una encuesta sobre la actividad docente en Educación Superior (2013) Aula Abierta, 41 (2), pp. 45-54
  • Casero Martínez, C., Propuesta de un cuestionario de evaluación de la calidad docente universitaria consensuado entre alumnos y profesores (2008) Revista de Investigación Educativa, 26 (1), pp. 25-44
  • Creswell, J.W., Plano, V.L., (2011) Designing and conducting Mixed Methods Research, , London: SAGE
  • De la Fuente, J., Martínez, J.M., Peralta, F.J., García, A.B., Percepción del proceso de enseñanza-aprendizaje y rendimiento académico en diferentes contextos instruccionales de la Educación Superior (2010) Psicothema, 22 (4), pp. 806-812
  • Gómez-Gallego, J.C., Gómez-Gallego, M., Pérez-Cárceles, M.C., De los Cobos, P.-P.A., Gómez-García, J., Interacción entre las expectativas académicas del alumno y la evaluación del profesorado (2013) Aula Abierta, 41 (2), pp. 35-44
  • Lukas, J.F., Santiago, K., (2009) Evaluación educativa, , Madrid: Alianza
  • Marsh, H.W., Students' evaluations of university teaching: Research findings, methodological issues, and directions for future research (1987) International Journal of Educational Research, 11, pp. 253-288
  • Molero, D., Ruiz, J., La evaluación de la docencia universitaria Dimensiones y variables más relevantes (2005) Revista de Investigación Educativa, 23 (1), pp. 57-84
  • Muñiz, J., La validación de los tests (2005) Metodología de las ciencias del comportamiento, 5, pp. 121-141