La formación permanente del profesorado en centros educativos de alta eficacia

  1. Luis Lizasoain Hernández 1
  2. Justo Bereziartua Zendoia 1
  3. Isabel Bartau Rojas 1
  1. 1 Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)
Revista:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Ano de publicación: 2016

Título do exemplar: Formación inicial de maestros

Volume: 68

Número: 2

Páxinas: 199-218

Tipo: Artigo

DOI: 10.13042/BORDON.2016.68213 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Bordón: Revista de pedagogía

Resumo

INTRODUCTION. The aim of this paper is to describe and provide evidence on strategies and best practices in regard to inservice teacher education in highly effective schools. METHOD. In order to identify and select these schools, hierarchical linear regression models have been used. In these models the outcome variables are the diagnostic evaluations scores and as covariates strictly contextual variables are entered. Thus, the effect of such variables is controlled and for each school its expected score is estimated. When the difference between the observed and the expected score is very high and positive it indicates high effectiveness. Once the schools have been selected, a qualitative analysis was performed using interviews with key informants in or-der to identify best practices. To ensure the internal validity by contrast, very ineffective schools were also studied. RESULTS. The training activity of the 32 very effective schools studied is characterized as an in-school activity, systematic and well organized; it is designed to medium and long term and it meets rigorous planning; it is inserted into improvement plans arising from a needs assessment and from an appropriate use of the external evaluations results. It is promo-ted and facilitated by the management teams and it has the active involvement and support of all the group of teachers. It usually takes place in the school and it is systematically and frequently evaluated. It has a practical approach and it is linked to the improvement needs. DISCUSSION. These results, once contrasted with the information from ineffective schools, suggest that these inservice teacher education practices are, togeteher with other issues, an explanatory factor of the excellent results achieved by these schools.

Información de financiamento

Este trabajo se inserta en el contexto de dos proyectos de investigación: “Caracterización y buenas prácticas de los centros escolares de alto valor añadido”, Dirección General de Investigación y Gestión del Plan Nacional de I+D+i del Programa Nacional de Proyectos de Investigación Fundamental, referencia EDU2011-24366. Investigador principal: Luis Lizasoain Hernández. “Estudio longitudinal y contextualizado de centros escolares de muy alta y muy baja eficacia. Diseño de acciones de mejora escolar”, Dirección General de Investigación Científica y Técnica, Programa Estatal de Fomento de la Investigación Científica y Técnica de Excelencia. Subprograma Estatal de Generación de Conocimiento. Convocatoria 2014, referencia EDU2014-53511-P. Investigador principal: Luis Lizasoain Hernández.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Azpillaga, V., Intxausti, N., y Joaristi, L. (2014). Implicación de las familias en los centros escolares de alta eficacia en la Comunidad Autónoma Vasca. Bordón. Revista de Pedagogía, 66 (3), 27-37.
  • Bandeira, W. (2001). Factores caracterizadores de centros educativos eficaces. Bordón. Revista de Pedagogía, 53 (2), 175-183.
  • Bolivar, A. (2001). Del aula al centro y ¿vuelta? Redimensionar el asesoramiento. En J. D. Segovia. Asesoramiento al centro educativo. Colaboración y cambio en la Institución (pp. 51-68). Barcelona: Octaedro.
  • Gairín Sallán, J. (2011). Formación de profesores basada en competencias. Bordón. Revista de Pedagogía, 63 (1), 93-108.
  • García, S. (2003). Hacia el desarrollo profesional mediante la formación permanente: el punto de vista de los docentes. Bordón. Revista de Pedagogía, 55 (2), 205-215.
  • Gisbert, M. (2004). La formación del profesor para la sociedad del conocimiento. Bordón. Revista de Pedagogía, 56 (3 y 4), 573-585.
  • Hernández-Castilla, R., Murillo, F. J., y Martínez-Garrido, C. (2013). Factores de ineficacia escolar. REICE, 12 (1), 103-118.
  • Ingvarson, L., Meiers, M., y Beavis, A. (2005) Factors affecting the Impact of Professional Development Programs on Teacher’s Knowledge, Practice, Student Outcomes y Efficacy. Educational Policy Analysis Archives, 13 (10).
  • Intxausti, N., Joaristi, L., y Lizasoain, L. (2015): Educational leadership as best practice in highly effective schools in the Autonomous Region of the Basque Country (Spain). Educational Management Administration & Leadership. 1741143214558570, first published on March 6, 2015 as doi:10.1177/1741143214558570
  • Jarauta, B., Colén, M.T., Barredo, B., y Bozu, Z. (2014). La formación permanente del profesorado en Cataluña. Análisis de los referentes legales. Bordón. Revista de Pedagogía, 66 (4), 87-101.
  • Joaristi, L.; Lizasoain, L., y Azpillaga, V. (2014). Detección y caracterización de los centros escolares de alta eficacia de la Comunidad Autónoma del País Vasco mediante Modelos Transversales Contextualizados y Modelos Jerárquicos Lineales. Estudios Sobre Educación, 27, 37-61. doi: 10.15581/004.27
  • Lizasoain, L., Intxausti, N., Azpillaga, V., Etxeberria, F., Del Frago, R., y Joaristi, L. (2012). Detección, caracterización y buenas prácticas de centros escolares de alto valor añadido de la comunidad autónoma vasca. XV Congreso Nacional y V Iberoamericano de Pedagogía. Burgos.
  • Lizasoain, L., y Angulo, A. (2014). Buenas prácticas de escuelas eficaces del País Vasco. Metodología y primeros resultados. Participación Educativa. Segunda época, 3 (4), 17-28. Disponible en: http:// ntic.educacion.es/cee/revista/
  • López-Rupérez, F. (2000). Gestión de calidad y mejora escolar. Contexto, fundamento y políticas. En R. Pérez Juste et al., Hacia una educación de calidad. Gestión, instrumentos y evaluación. Madrid: Narcea.
  • Marcelo, C., y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente. Madrid: Narcea.
  • Moreno, M. V., Quesada, C., y Pineda, P. (2010). El “grupo de trabajo” como método innovador de formación del profesorado para potenciar la transferencia del aprendizaje. Revista Española de Pedagogía, 68: 246, 281-296.
  • Mourshed, M., Chijioke, C., y barber, M. (2010). How the world’s most improved school systems keep getting better. McKinsey y Company. Ver http://www.mckinsey.com/clientservice/Social_Sector/ our_practices/Education/Knowledge_Highlights/How%20School%20Systems%20Get%20Better. aspx.
  • Murillo Torrecilla, F. J. (2004). Un marco comprensivo de la mejora de la eficacia escolar. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21 (9), 319-359.
  • Murillo Torrecilla, F. J. (2011). Mejora de la eficacia escolar en Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 49-83.
  • Newton, X., Darling-Hammond, L., Haertel, E., y Thomas, E. (2010). Value-Added Modeling of Teacher Effectiveness: An exploration of stability across models and contexts. Educational Policy Analysis Archives, 18 (23).
  • Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
  • Raudenbush, S. W., y Bryk, A. (2002). Hierarchical Linear Models: Applications and Data Analysis Methods. Sage.
  • Stake, R. E. (2013). Multiple case study analysis. Guilford Press.
  • Villar, L.M. (2000). Evaluación de la formación permanente del profesorado en Andalucía. Bordón.
  • Yin, R. K. (2011). Applications of case study research. Sage. Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods. Sage.
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods. Sage.