Percepciones del alumnado universitario sobre la evaluación

  1. José Francisco Lukas Mujika 1
  2. Kalos Santiago Etxeberria 1
  3. Luis Lizasoain Hernández 1
  4. Juan Etxeberia Murgiondo 1
  1. 1 Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
    info

    Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

    Lejona, España

    ROR https://ror.org/000xsnr85

Revista:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Any de publicació: 2017

Volum: 69

Número: 1

Pàgines: 103-122

Tipus: Article

Altres publicacions en: Bordón: Revista de pedagogía

Resum

INTRODUCTION. The topic under study is framed within that of university students’ evaluation of the assessments made of their learning. The goals of the research were to identify the students’ perception of the systems for their assessment as well as to describe their views on and attitu-des towards these assessments. Another aspect also investigated was whether, over the past five years, changes in these perceptions, concepts and attitudes have taken place or not. METHOD. What is involved is a descriptive, comparative and correlational research study in which 1,407 students from the University of the Basque Country participated. For data collection a Likert-format questionnaire made up of 55 items was used. A principal components analysis was also undertaken as a procedure for grouping the items into factors and for the calculation of internal consistency, the multivariate analysis of variance, and comparisons between means. RESULTS. The students perceived the evaluated content as being fundamentally theoretical, that the predominant method is hetero-evaluation and that a final assessment is more summative than formative. Students see assessment as verifying the degree to which the aimed-for skills have been achieved, as conditioning the way in which their time is organised, and not really reflec-ting what they have learned. With the exception of the importance given to the exam, which has diminished, and of the perception of feeling more integrated into the teaching-learning process, the assessment practices undertaken by the teaching staff have varied very little in recent years. DISCUSSION. The perception by university students of their assessment is that it is more aimed at checking and evaluating their learning acquisition rather than the improvement of their lear-ning. This perception and this attitude have not varied significantly since the implementation of the new Degree qualifications.

Referències bibliogràfiques

  • Álvarez Méndez, J. M. (2008). Evaluar el aprendizaje en una enseñanza centrada en competencias. En J. Gimeno (comp.) Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp. 206-234). Madrid: Morata.
  • Basto, M., y Pereira, J. M. (2012). An SPSS R-Menu for Ordinal Factor Analysis. Journal of Statistical Software, 46(4). DOI: 10.18637/jss.v046.i04.
  • Boud, D., y Associates (2010). Assessment 2020: seven propositions for assessment reform in higher education. Sydney: Australian Learning and Teaching Council.
  • Brown, S. (2015). Perspectivas internacionales sobre la práctica de la evaluación en Educación Superior. RELIEVE, 21(1), art. ME7. DOI: 10.7203/relieve.21.1.6403
  • Dochy, F., Segers, M., y Sluijsmans, D. (1999). The Use of Self-, Peer and Co-assessment in Higher Education: a review. Studies in Higher Education, 24(3), 331-350.
  • Gargallo, A. (2009). Aproximación al estudio de la evaluación en la universidad: un análisis exploratorio con alumnos semipresenciales. Contextos Educativos, 12, 77-93.
  • Gil Flores, J., et al. (2011). Evaluación formativa del aprendizaje en la educación superior. Actas del XV Congreso Nacional y I Internacional de Modelos de Investigación Educativa. Investigación y Educación en un mundo en red. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Gutiérrez-García, C., Pérez-Pueyo, A., y Pérez-Gutiérrez, M. (2013). Percepciones de profesores, alumnos y egresados sobre los sistemas de evaluación en estudios universitarios de formación del profesorado de educación física. Ágora para la educación física y el deporte, 2(15), 130-151.
  • Hortigüela, D., Pérez Pueyo, A., y Abella, V. (2014). Perspectiva del alumnado sobre la evaluación tradicional y la evaluación formativa. Contraste de grupos en las mismas asignaturas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 35-48.
  • Ibarra Saiz, M. S., y Rodríguez Gómez, G. (2014). Modalidades participativas de evaluación: Un análisis de la percepción del profesorado y de los estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 339-361. Disponible en: http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.2.172941
  • López Pastor, V. M., y Palacios Picos, A. (2012). Percepción de los futuros docentes sobre los sistemas de evaluación de sus aprendizajes. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(3), 317-340. Disponible en: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index. php/revistatesi/article/view/9143/9376
  • Lukas, J. F., Santiago, K., y Murua, H (2011). Unibertsitateko ikasleen ikaskuntzara bideratutako ebaluazioa, Tantak, 23(1), 77-97. Disponible en http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Tantak/article/view/4759/4547
  • Margalef García, L. (2014). Evaluación formativa de los aprendizajes en el contexto universitario: resistencias y paradojas del profesorado. Educación XX1, 17(2), 35-55. 10.5944/educxx1.17.2.11478
  • Monereo, C. (2009). La autenticidad de la evaluación. En M. Castelló (ed.), La evaluación auténtica en la enseñanza secundaria y universitaria: investigación e innovación (pp. 15-32). Barcelona: Edebé.
  • Ordóñez Sierra, R., y Rodríguez Gallego, M. R. (2015). Docencia en la universidad: valoraciones de los estudiantes de la Universidad de Sevilla. Bordón, 67(3), 85-101. Disponible en: http://dx.doi. org/10.13042/Bordon.2015.67305