Alfabetismos digitales para una escuela multicultural

  1. Isidro Moreno Herrero
  2. Valentín Gonzalo Muñoz
Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2012

Volume: 59

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE5911408 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

This article describes a proposal which is in keeping with one of the actions of our current research project: the adoption of linguistic support to promote the incorporation of allophone students (who can not communicate in the language of the host country) to the ordinary curriculum, and more concrete, the use of the new technologies as literacy tools, particularly the applications of the Web.2.0. It is made a brief review of the social and digital context in which the school is involved and a multiliteracy model that attends the linguistic and cultural diversity of the schools is proposed. Moreover, it also constitutes a step forward in one of the aspects of the research project aimed to look for inclusive alternatives, generated and come to terms by all the educational community, that change the relationships and organization of the schools and do not restrict the integration and progress of the allophone students exclusively to the acquisition of the linguistic competence in Spanish, only accessible in the medium and long term as the research demonstrates.

Bibliographic References

  • AREA, Manuel. (2005). La escuela y la sociedad de la información. En VVAA. Nuevas tecnologías, globalización y migraciones. Barcelona: Octaedro/MEC/FIE, pp 13-54.
  • BESALÚ, Xavier. y TORT, Josep. (2009). Escuela y sociedad multicultural. Propuestas para trabajar con alumnado extranjero. Alcalá de Guadaira: Eduforma.
  • CASTELLS, Manuel. (2001): La Galaxia Internet. Barcelona: Areté.
  • CUMMINS, Jim. (2005). De la alfabetización a la multialfabetización: el diseño de entornos de aprendizaje para la generación de conocimiento en la sociedad de la información. En LASAGABASTER, David. y SIERRRA, Juan Manuel (Eds) (2005). Multilingüismo, competencia lingüística y nuevas tecnologías. Barcelona: ICE-Horsori.
  • DODGE, B. (1995). What is a WebQuest? <http://webquest.org/>[Consulta: ene. 2011].
  • GARCÍA SERRANO, José Antonio. y MORENO, Isidro y (2006). Guía multimedia. Pantallas sanas. Zaragoza: Dirección General de Salud Pública, Gobierno de Aragón
  • GILSTER, Paul. (1997). Digital Literacy. New York: Wiley and Computer Publishing.
  • GROS, Begoña. (Coord.) (2004). Pantallas, juegos y educación. La alfabetización digital en la escuela. Bilbao: Desclée De Brouwer.
  • Grupo INDICE (2009). Las aulas de enlace a examen. ¿Espacios de oportunidad o de segregación? Madrid: CERSA
  • LANKSHEAR, Colin. y KNOBEL, Michele. (2008). Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid: Morata. Tercera edición revisada en 2011.
  • MOLES, Abraham. (1975). Teoría de la información y percepción estética. Madrid: Júcar.
  • MORENO GARCÍA, Concha. (2004). La enseñanza del español como lengua extranjera en contexto escolar. Un enfoque intercultural de la enseñanza de la lengua. Madrid: Los libros de la Catarata
  • MORENO, Isidro. (1997). La radio en el aula. Posibilidades para comunicar de forma creativa. Barcelona: Octaedro.
  • MORENO, Isidro. (2006). Prácticas de tecnología educativa. Propuestas para una metodología participativa. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • MORENO, Isidro. (2011). Aplicaciones de la Web en la enseñanza. Madrid: los libros la Catarata.
  • MORENO, Isidro y GARCÍA SERRANO, José Antonio. (2006). Nuevas pantallas: otras formas de comunicar en el siglo XXI. Educatio Siglo XXI, nº 24, 123-149.
  • NAFRÍA, Ismael. (2008): Web 2.0. El usuario, el nuevo rey de Internet. Barcelona: Gestión 2.000.
  • PISANI, Francis. y PIOTET, Dominique. (2009): La alquimia de las multitudes. Cómo la web está cambiando el mundo. Barcelona: Paidós Comunicación.
  • SAVATER, Fernando. (1997). El valor de educar. Barcelona: Ariel.
  • TAPSCOTT, Don. y WILLIANS, Anthony. (2007): Wikinomics. La nueva economía de las multitudes inteligentes. Barcelona: Paidós.
  • TORRE, A. de la. (2006). Web educativa 2.0. Edutec nº20, enero 2006. <http://www.uib.es/depart/gte/gte/edutece/revelec20/anibal20.htm> [Consulta: ene. 2011].
  • VVAA. (2011). Realidad aumentada: una nueva lente para ver el mundo. Madrid: Fundación telefónica/Ariel.