Comunicar la humanización de la atención hospitalariaUn ejercicio de responsabilidad social en los hospitales de Madrid

  1. Graciela Lamouret Colom 1
  2. María Teresa García Nieto 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Complutense de Madid
Journal:
Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

ISSN: 1696-019X

Year of publication: 2020

Issue: 30

Pages: 187-210

Type: Article

DOI: 10.31921/DOXACOM.N30A10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

Humanisation is, undoubtedly, a socially responsible commitment for hospitals, an inescapable duty to achieve excellent public relations with patients and their families. Our goal is to learn how the humanisation of health care is communicated in four public hospitals in the Community of Madrid, which serve as a qualitative sample, and to explore the perception that healthcare professionals have of it. To this end, we take as our starting point the Plan for the Humanisation of Health Care presented by the Consejería de Salud [Regional Ministry of Health] in 2016. The results of the documentary analysis, in-depth interviews with those responsible for humanisation in four hospitals and discussion groups with doctors and nurses show that the humanisation process is uneven in these hospitals in Madrid, that communication is a fundamental tool to achieve its objectives, and the need to optimise.

Funding information

Artículo desarrollado bajo el Proyecto “Universidad y sociedad: comunicación e integración en empresas e instituciones públicas y organizaciones no lucrativas”. Universidad Complutense de Madrid. 2016-2020.

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