Posverdad, fake-news y agenda política en el discurso de Trump en Twitter

  1. Francisco Cabezuelo Lorenzo 1
  2. Juan Luis Manfredi 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Aldizkaria:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Argitalpen urtea: 2019

Alea: 24

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 471-483

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/HICS.66291 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Historia y comunicación social

Laburpena

This article shows the results of a detailed study using a content-analysis methodology of the 133 tweets published by President-Elect Donald Trump on Twitter (@realDonaldTrump) during his first month the presidential elections of November 2016. This study offers useful information about Trump’s potential future lines of government, showing how Trump used Twitter to increase a potential party affiliation and manage public opinion. On one hand, Trump exposed unconventional ideas about foreign affairs. On the other hand, due to his image on the international media, Trump has reinforced his heterodox profile as a new president. Paradoxically, this position reinforces the self-identity of Re-publican voters with Trump in a context of debate about fake news and misinformation.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alvídrez, S. y Franco-Rodríguez, O. (2016): “Estilo comunicativo súbito en Twitter: efectos sobre la credibilidad y la participación cívica”, Comunicar, 47, XXIV, pp. 89-97. http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-09
  • Bjola, C. y Holmes, M. (2015): Digital Diplomacy: Theory and Practice, London, Routledge- New Diplomacy Studies.
  • Bound, K; Briggs, R; Holden J And Jones, S. (2007): Cultural Diplomacy, London: Demos.
  • Damasio, A. (1994): Descartes’ Error: Emotion, Reason and the Human Brain, London: Pan Macmillan.
  • Deutsch, K. (1963): The Nerves of Government. Models of Political Communication and Control, New York: The Free Press of Glencoe.
  • Enguix-Oliver, S. y Gallardo-Paúls, B. (2015b): “Opciones discursivas en la cobertura electoral: los temas en la campaña europeas de 2014”. En López, M. I. y Hernández, E. (Coords.): Sodalicia Dona. Homenaje a Ricardo Escavy Zamora, Universidad de Murcia, pp. 231-152.
  • Enguix-Oliver, S. y Gallardo-Paúls, B. (2015a): “Política televisada y su reflejo en Twitter: medios y seguidores”, Workshop on Communication and Journalism in Social Networks, 10th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI 2015). Aveiro, 17-20/06/2015.
  • Gallardo Paúls, B. y Enguix Oliver, S. (2016): Pseudopolítica: el discurso político en las redes sociales, Valencia: Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació-UV, https://www.researchgate.net/publication/ 299284420_2016_Pseudopolitica_el_discurso_politico_en_las_redes_sociales
  • Gallardo Paúls, B. y Enguix Oliver, S. (2014): “Estrategias de encuadre discursivo en periodismo político: análisis de un corpus de titulares”, Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 58, pp. 90-109.
  • Gallardo-Paúls, B. (2013): “Niveles pragmáticos y cognición: estrategias discursivas de encuadre en el discurso político”, Revista Anthropos, 239, pp. 191-210.
  • Gallardo-Paúls, B. (2014): Usos políticos del lenguaje. Un discurso paradójico. Barcelona: Anthropos/Siglo XXI.
  • Gallardo-Paúls, B. (2016a): “¿Neuronas espejo o capacidad intersubjetiva? Referencias viables para un análisis del discurso público de base neurocomunicativa”, I Congreso Internacional Comunicación y Pensamiento. Comunicracia y Desarrollo Social, Sevilla, 10-12/03/2016. DOI: 10.13140/RG.2.1.2556.3286
  • Gallardo-Paúls, B. (2016b): “Programas de tertulia política en Twitter: un modelo neurocomunicativo de análisis del discurso”. Círculo de lingüística aplicada a la comunicación, 66, pp. 86-147. http://dx.doi.org/10.5209/CLAC.52770
  • Han, S. y Northoff, G. (2008): “Culture-sensitive neural substrates of human cognition: a transcultural neuroimaging approach”. Nature Reviews Neuroscience 9, pp. 646-654 (August 2008), doi:10.1038/nrn2456
  • Holmes, M. (2012): The Material of Diplomacy: Neuroscience and Agency in International Theory. ECPR Joint Sessions, University of Antwerp (Belgium), 10-15 April 2012. https://ecpr.eu/Events/PaperDetails.aspx?PaperID=5897yEventID=6
  • Kiersey, N. J. y Neumann, I. B. [Coord.] (2013): Battlestar Galactica and international relations Popular culture and world politics, London: Routledge.
  • Kurbalija, J. (2002): Knowledge and Diplomacy, Brussels: DiploPublishing.
  • Lakoff, G. (2009): The Political Mind: A Cognitive Sientist’s Guide to Your Brain and Its Politics. London: Penguin.
  • Macías-Varela, B. (2017): La comunicación para el cambio social desde una perspectiva de género en Andalucía. Tesis doctoral. Universidad de Cádiz.
  • Meshi, D., Tamir, D. y Heekeren, H. R. (2015): “The Emerging Neuroscience of Social Media”. Trends in Cognitive Science, 19, 12, pp. 771–782 (December 2015) http://dx.doi.org/10.1016/j.tics.2015.09.004
  • Payne, J.G. (2009): “Trends in Global Public Relations and Grassroots Diplomacy”, American Behavioral Scientist, 53, 4, pp. 487-492.
  • Quintas-Froufe, N. y Neira González, A. (2014): “Audiencias activas: Participación de la audiencia social en la televisión”, Comunicar, 43, XXII, pp. 83-90. http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-08
  • Rodríguez-Ferrándiz, R. (2017): Máscaras de la mentira: el nuevo desorden de las posverdad. Pretextos-Ajuntament de València/Ayuntamiento de Valencia.
  • Rubio-Moraga, Á. y Sapag-Muñoz De La Peña, P. (2014): “Neuropolítica”. En Timoteo, J. (Coord.): Neurocomunizacione, Roma: Aracne, pp. 185-220.
  • Schreiber, D. y Iacoboni, M. (2012): “Huxtable on the brain: An fMRI Study of Race and Norm Violation”. Political Psycology, 33, pp. 313-330. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9221.2012.00879.x
  • Schreiber, D; Fonzo, G., Simmons A. N. et al. (2013): Red Brain, Blue Brain: Evaluative Processes Differ in Democrats and Republicans. PLoS ONE 8(2): e52970. doi:10.1371/journal.pone.0052970
  • Timoteo, J. (2005): Gestión del poder diluido. Madrid. Pearson.
  • Timoteo, J. (2007): “Neurocomunicación. Propuestas para una revisión de los fundamentos teóricos de la comunicación y sus aplicaciones industriales y sociales”. Mediaciones Sociales, 1, pp. 355-386.
  • Timoteo, J. (2014): “Il fattore ‘Pentola a induzione’ nei procesi di Intelligenza Connettiva”. En Timoteo Álvarez, J. (Coord.): Neurocomunicazione, Roma: Aracne,. pp. 43-68.
  • Uña Juárez, O.; FernándezFernández, M. Yy Fernández-Camacho, C. (2014): “De tutti e di nessuno. Struttura dei processi nella creazione dell’opinione pubblica”. En Timoteo Álvarez, J. (Coord.): Neurocomunicazione, Roma: Aracne, pp. 113-142.
  • Van Dijk, T. (2009): Discurso y poder, Barcelona: Gedisa.
  • Wheeler, N. J. (2015) ‘Face-to-face Diplomacy and Interpersonal Trust in International Relations’. University of Birmingham (May 2015). http://www.birmingham.ac.uk/schools/government-society/centres/iccs/news/2015/05/Workshop-report-Face-to-face-Diplomacy-and-Interpersonal-Trust-in-IR.aspx