Relato de la información y construcción de una controversia sobre educación

  1. Castañares-Burcio, Wenceslao 1
  2. Mantini, Marina 2
  3. Saiz-Echezarreta, Vanesa 3
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid. El profesor Wenceslao Castañares Burcio falleció en Madrid el 21 de octubre de 2018 (DEP).
  2. 2 ONG Gruppo di Volontariato Civile, Bologna (Italia)
  3. 3 Universidad de Castilla-La Mancha (España)
Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2018

Issue: 24

Pages: 1169-1182

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.62207 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

Through the study of a controversy about education in two Spanish newspapers, we analyze the process by which the news story of a polemic issue contributes to the construction of a controversy, at the same time that this controversy determines the construction of the news story. The results show that the news story presents peculiarities that distinguish it from the narrative of fiction, showing in particular the dependence of the events of the daily life that determine the processes of narrative construction. In this sense, the beginning and end of the story, the narrated facts, the reaction either of the subjects of the discourse and the readers, as well as the coherence of the facts, are among other factors beyond the media control. Nevertheless, the media maintains the control of other aspects as fundamental as framing, perspective and point of view of the story, the choice of the voices and the use of different strategies to give coherence to the story or to resolve its contradictions. What we have finally found are in fact two different stories: one narrated in a seemingly objective way, definable from the discourse, and another "not found” in the story in which the media appears as the agent of the controversy.

Funding information

Este trabajo forma parte del proyecto de investigación I+D titulado «La construcción de los asuntos públicos en la esfera pública mediatizada», subvencionado por el Gobierno español (CSO2013-45726-R).

Funders

  • I+D Spain
    • CSO2013-45726-R

Bibliographic References

  • Arquembourg, Jocelyne (2005): "Comment les récits d’information arrivent-ils à leurs fins?". Réseaux, 23 (132), 28- 50. Doi: 10.3917/res.132.0027.
  • Arquembourg, Jocelyne (2011): "Enjeux politiques des récits d’information: d’un objet introuvable à l’institution d’un monde commun". Quaderni, 74, 37-45. https://quaderni.revues.org/ 338. [Consulta; 3 de junio de 2017].
  • Bateson, Gregory (1972): Pasos hacia una ecología de la mente. Buenos Aires, Carlos Lohlé.
  • Casetti, Francesco y Di Chio, Federico (1994): Cómo analizar un film. Barcelona, Paidós.
  • Castañares Burcio, Wenceslao (2006): "La semiótica de Peirce". Revista Anthropos: Huellas del conocimiento, nº 212, 2006, 132-139 (Ejemplar dedicado a: Charles Sanders Peirce. Razón e invención del pensamiento pragmatista)
  • Castañares Burcio, Wenceslao y Mantini, Marina (2015): "La transformación de las prácticas y rutinas profesionales en el periodismo contemporáneo: estudio de caso". Perspectivas de la comunicación, Vol. 8 (1), 115-130.
  • Dewey, John (1982): Logic. The theory of inquiry. New York, Irvington.
  • Entman, Robert (1993): "Framing: Toward clarification of a fractured paradigm". Journal of Communication. Doi: 10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
  • Entman, Robert (2004): Projections of power. Framing news, public opinion and US foreign policy. Chicago & London, The University Chicago Press.
  • Escudero, Lucrecia (1996): Malvinas: el gran relato. Fuentes y rumores en la información de guerra. Barcelona, Gedisa.
  • Goffman, Erwin (2006) [1974]: Frame Analysis. Los marcos de la experiencia. Madrid, CIS.
  • Kosseleck, Reinhart (1993): Futuro pasado. Para una semántica de los tiempos históricos. Barcelona, Paidós.
  • Lakoff, George (2007): No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político. Madrid, Editorial Complutense.
  • Lester, Marilyn (1980): "Generating newsworthiness: the interpretive construccion of public event". American Sociological Review, 45, 984-994. goo.gl/tmFP6N [Consulta: 3 de junio de 2017]
  • Lorusso, Ana Maria & Violi, Patricia (2004): Semiotica del testo giornalistico. Bari, Laterza.
  • Mantini, Marina (2014): "El enfoque de análisis de los "issues": el caso de la educación en las narraciones de la esfera pública mediatizada". CIC: Cuadernos de Información y de Comunicación, Vol. 19, 233-251.
  • McCombs, Maxwell & Show, Donald L. (1972): "The agenda-setting function of mass media". Public Opinion Quaterly, 36, 176-187. Doi: https://doi.org/10.1086/267990.
  • Peñamarín, Cristina (2008): "¿Hay vida política en el espacio público mediatizado?" CIC, Cuadernos de Información y Comunicación, 13, 61-78. En: http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC0808110061A. [Consulta: 3 de junio de 2017]
  • Peñamarín, Cristina (2014): "Esfera pública y construcción del mundo común. El relato dislocado". CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 103-124. Doi: 10.5209/rev_ CIYC.2014.v19.43906.
  • Reyes, Graciela (1984): Polifonía textual. La citación en el relato literario. Madrid, Gredos Ricoeur, Paul (1990): Soi-même comme un autre. Paris, Seuil.
  • Rodrigo Alsina, Miquel (1989): La construcción de la noticia. Barcelona, Paidós.
  • Terzi, Cédric & Bouvet, Alain (2005): "La composante narrative des controverses politiques et médiatiques. Pour une analyse praxéologique des actions et des mobilisations collectives". Réseaux, 132, 111-132. goo.gl/jVZ458