Las cátedras de la Sección de Pedagogía de la Universidad de Madrid bajo el primer franquismo

  1. Antonio Fco. Canales 1
  2. Yasmina Álvarez González 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2020

Issue: 389

Pages: 95-116

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2020-389-456 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de educación

Abstract

This article studies the competitive exams to the chairs of full professor in the Pedagogy Section of the University of Madrid convened in the first decade of Francoism, a central element in the reconstruction of Pedagogy as a disciplinary field after the radical rupture that the war supposed. The study is based on the files kept in the Archivo General de la Administración (AGA) in Alcalá de Henares. The methodology used follows the classic guidelines of historiographic work on archival sources. Its main contributions to the state of knowledge in the field are the detailed analysis of the process and the publication of hitherto unknown empirical data that are relevant to the general interpretation of the process of reconstruction of the discipline after the war. In this sense, it is worth highlighting as main conclusions the questioning of the usefulness in this case of the general framework of confrontation between Catholics and Falangists, the relativization of the omnipresent power of Víctor García Hoz illustrated by his inability to turn his main disciple Fernández Huerta into a professor and the weakness of the delimitation mechanisms of the discipline, since it depended for the provision of its chairs of professors from other areas whose disciples competed as a second option in the search for a position in the university. Finally, the article offers an unpublished analysis of the competitive exam which provided the first female professor at the Spanish university, María de los Ángeles Galino. In general, the article studies the complex alignments and oppositions, not always disciplinary, nor ideological of the academic communities under Franco in the specific case of the disciplinary field of Pedagogy.

Funding information

Este trabajo se ha realizado en el marco del Proyecto Nacional de Investigación La frontera entre ciencia y política y la ciencia en la frontera: la ciencia española, 1907-1975, FFI2015-64529-P (MINECO/FEDER).

Funders

Bibliographic References

  • Bueno Sánchez, G. (2020, February 2) Fermín de Urmeneta Cervera 1925-2005. Filosofía en Español. http://www.filosofia.org/ave/001/a096.htm
  • Canales, A.F. (2015). The reactionary utopia: the CSIC and Spanish imperial science. In Gómez, A., Balmer, B. & Canales, A.F. (Eds.), Science Policies and Twentieth-Century Dictatorships. Spain, Italy and Argentina. (pp. 79-102). Londres: Routledge.
  • Canales, A.F. (2019). From Soul to Matter: the new Spanish Francoist pedagogy’s plunge into experimental pedagogy and the influence of Raymond Buyse. Paedagogica Historica 55(3).
  • Díaz Hernández, 0. (2008). Rafael Calvo Serer y el grupo Arbor. Valencia: Universitat de València.
  • Galino, M.A. (2005) Vivencias y datos para la reflexión. Centenario de los Estudios de Pedagogía en la Universidad. In J. Ruiz Berrio (Ed.), Pedagogía y Educación ante el siglo XXI (pp. 15-36). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • García Dauder, S. & Pérez Sedeño, E. (2017). Las mentiras científicas sobre las mujeres. Madrid: Los Libros de la Catarata.
  • Gil, F., Pozo, M.M. del & Rabazas, T. (2014). La construcción de la Teoría de la Educación desde una perspectiva histórica y epistemológica. In T. Rabazas (Ed.), El conocimiento teórico de la educación en España. Evolución y consolidación. Madrid: Síntesis.
  • Gómez Rodríguez, A. (2019). Escritos sobre ciencia y género. Madrid: Los Libros de la Catarata
  • Jover, G. (2019). Roots and Development of Pädagogik in Spain. In B. Kudláčová & A. Rajský (Eds.), Education and “Pädagogik”. Philosophical and Historical Reflections (Central, Southern and South-Eastern Europe) (pp. 248-61). Berlin: Peter Lang.
  • Jover, G., Vilanou, C. & Laudo, X. (2014). Juan Zaragüeta y los orígenes de la Filosofía de la Educación en España: un pedagogo entre dos mundos. Revista Española de Pedagogía 72 (258).
  • Pallol, R. (2014). La Filosofía en la universidad nacionalcatólica. In Otero, L.E. (Ed.) en LaUniversidad Nacionalcatolica. La reacción antimoderna (pp. 477-534). Madrid: Universidad Carlos III.
  • Universidad de Madrid. (1953). Sumarios y extractos de las tesis doctorales leídas desde 1940 a 1950 en las Secciones de Filosofía y Pedagogía. Madrid: Universidad de Madrid.
  • Alcayde, F. (1951). [Report], November 15, 1951, Educación, Box 31/5776, AGA.
  • Corts, J. (1953). [Report], December 12, 1953, Educación, Box 31/5759, AGA.
  • Expediente académico. (1936). Expediente académico para la expedición del título de licenciado a favor de Víctor García Hoz. Educación, Box 32/16006. AGA.
  • Expediente académico. (1940) Expediente académico para la expedición del título de licenciado a favor M. Ángeles Galino Carrillo. Educación, Box 32/15937, AGA.
  • Expediente académico. (1941). Expediente académico para la expedición del título de licenciado a favor de Anselmo Romero Marín. Educación, Box 32/16199, AGA.
  • Expediente de depuración. (1940). [Purge file of Anselmo Romero Marín], June 1940. Educación, Box 32/16199, AGA
  • Expediente de oposición. (1949). [Dossier of the competitive exam to the General and Rational Pedagogy Chair]. Educación, Box 31/4048, AGA.
  • Expediente de oposición. (1953). [Dossier of the competitive exam to the History of Pedagogy and History of Spanish Pedagogy Chair]. Educación, Box 31/5759, AGA.
  • Font, P. (1951). [Report], November 17, 1951, Educación, Box 31/5776, AGA.
  • Galino, M.A. (1953). Memoria presentada para las oposiciones a la cátedra de Historia de la Pedagogía e Historia de la Pedagogía española. Educación, Boxes 31/5760 and 31/5761, AGAGarcía Hoz, V. (1944). [Written exercise], February 16, 1944. Educación, Box 31/1500, AGA
  • García Hoz, V. (1951). [Report], November 16, 1951, Educación, Box 31/5776, AGA.
  • García Hoz, V. (1953). [Report], Decembre, 12,1953, Educación, Box 31/5759, AGA.
  • Hernández Rodríguez, E. (1951). [Request], July 31,1951. Educación, Box 31/5759, AGA.
  • Millán, A. (1953). [Report], December, 12 1953, Educación, Box 31/5759, AGA.
  • Oposición. (1944). [Dossier of the competitive exam to the Superior Pedagogy of Doctorate Chair] Educación, Box 31/1500, AGA
  • Puigvert, A. (1951). [Medical certificate], November 10, 1951, Educación, Box 31/5776, AGA.
  • Romero Marín, A. (1944). [Written exercise], February 16, 1944. Educación, Box 31/1500,
  • Romero Marín, A. (1949). [Merits]. Educación, Box 31/4048, AGA.
  • Romero Marín, A. (1949b). [Written exercise], April 4, 1949 [sic, March], Educación, Box 31/4048, AGA.
  • Romero Marín, A. (1949c). [Written exercise], March 5, 1949, Educación, Box 31/4048, AGA.
  • Romero Marín, A. (1949d). Naturaleza y educación. [Research Memory], 1948, Educación, Box 31/4050, AGA.
  • Romero Marín, A. (1951). [Report], November 15, 1951, Educación, Box 31/5776, AGA.
  • Romero Marín, A. (1953). [Report], December, 12 1953, Educación, Box 31/5759, AGA.
  • Zaragüeta, J. (1953). [Report], December 12, 1953, Educación, Box 31/5759, AGA.