Prácticas artísticas contemporáneas y circulación de afectos.Relaciones entre imagen, experiencia, agencia y afectividad

  1. Rut Martín-Hernández 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (España)
Revue:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Année de publication: 2020

Volumen: 32

Número: 3

Pages: 697-714

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.65203 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Arte, individuo y sociedad

Résumé

This research analyses the relationship between the affections with the agency capacity of artistic images and the flows, impregnations and the moves of the affections between this images, it’s insertion context and the spectators/participants. The general target is to study how this affective flux establish the agency of the agents/actants involved in artistic process analyzed. It’s considered fundamental, thus, beginning by analisyind the relationship between the affection capability of one image and it’s capability of agency, and so, study if this relation can be primary agency. It’s analyse the paper that affections has in the performance capability of the artistics practiques and the move (as action) from the affection from the images that are been produce. For this it’s understood that the perspective to the study of the affections by Suely Rolnick and Sara Ahmed allows to generate a relationship speech from wich propose an approximation to the power of making the artistic images from it’s affection capability, arguing that this capability is key to understand the mechanism of action from this kind of images.

Information sur le financement

Esta investigación ha sido desarrollada en el marco de los proyectos “Imágenes, acción y poder. Agencia icónica y prácticas de la imagen contemporánea” (FFI2017-84944-P) e “Interacciones del arte en la tecnosfera. La irrupción de la experiencia” (HAR2017-86608-P)” financiados por el Ministerio de Economía y Competitividad (Gobierno de España) dentro del Programa de Proyectos I+D (Excelencia).

Financeurs

Références bibliographiques

  • Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. Mexico D.F: Universidad Nacional Autónoma de México. Programa Universitario de Estudios de Género. Recuperado de https://es.scribd.com/document/360388551/Ahmed-Sara-La-Politica-Cultural-de-Las- Emociones
  • Basbaum, R. (1994). Você gostaria de participar de uma experiencia artística? [Obra procesual]. Recuperado de https://www.nbp.pro.br/projeto.php
  • Basbaum, R. (2009). Would you like to participate in an artistic experience? ART&RESEARCH. A journal of Ideas, Context and Methods, 2(2). Recuperado de http://www.artandresearch. org.uk/v2n2/basbaum.html
  • Boehm, G. (2011). ¿Más allá del lenguaje? Apuntes sobre la lógica de las imágenes. En García Varas, A. (ed.) Filosofía de la Imagen (pp. 87-106). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Bourriaud, N. (2008). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Butler, J., y Athanasiou, A. (2013). Dispossession. The Performative in the Political. Cambridge: Polity Press.
  • Calvo, M. (2017). Agencia crítica y desposesión. La actualidad de la pregunta por la libertad en Judtih Butler, Isegoría, (56), 263-277.
  • Del Río Almagro, A. (2002). Nacimiento, cuerpo y muerte a través de la obra de Pepe Espaliú. Córdoba: Fundación Provincial de Artes Plásticas Rafael Botí.
  • Deleuze, G. (1983). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine I. Barcelona: Paidós.
  • Deleuze, G. (1996). Crítica y clínica. Madrid: Anagrama.
  • Deleuze, G. (2005). Francis Bacon. Lógica de la sensación. Madrid: Arena Libros.
  • Espaliú, E., Pepe. (1993). El nido [Performance]. León: MUSAC.
  • Hardt, M. (2006). Trabajo afectivo. Recuperado de http://www.ddooss.org/articulos/otros/M_Hardt.htm
  • Laddaga, R. (2006). Estética de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Lara, A. (2015). Teorías afectivas vintage. Apuntes sobre Deleuze, Bergson y Whitehead Vintage affective theories. Notes on Deleuze, Bergson and Whitehead. Cinta de Moebio, (52), 17-36.
  • Lara, A. y Enciso, G. (2013). The Affective Turn. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 13(3), 101.doi: https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v13n3.1060
  • Larrañaga, J. (2008). Transferencia y transparencia de la imagen artística. Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen, (6), 119-130.
  • Latour, B. (2005). Reassembling the Social. An Introduction to the Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press.
  • Martín Hernández, R. (2015). La imagen en las prácticas artísticas colaborativas contemporáneas. Experiencia de lo común y espacio político. En Paredes, T. (dir.) Arte político (pp. 367-380). Madrid: AECA.
  • Martín Prada, J. (2008). Economías Afectivas. Recuperado de http://mapadehomemade. blogspot.com/2008/08/economas-afectivas.html
  • Martín Prada, J. (2011). ¿Capitalismo afectivo?. EXIT Book, Verano(15), 32-37.
  • Moraña, M. (2012). Postcríptum. El afecto en la caja de herramientas. En Moraña, M. y Sánchez, I. El lenguaje de las emociones: Afecto y cultura en América Latina (pp. 313- 337). Madrid: Iberoamericana Vervuert. Recuperado de https://pages.wustl.edu/files/ pages/imce/mabelmorana/sbmw3mab.pdf
  • Moraña, M., y Prado, I. M. S. (2015). Democracia, otredad, melancolía: Roger Bartra ante la crítica. Ciudad de México: Fondo de Cultura Economica.
  • Mouffe, C. (2017). Política, afectos y prácticas artísticas. Algunas reflexiones en torno al Guernica. Recuperado de http://www.museoreinasofia.es/multimedia/monica-amor-no- objetos-quasi-objetos-notas-sobre-agenda-investigacion-al-borde-modernidad
  • Negri, A. (2014). Construyendo lo común. Performance como praxis. En Pontbriand, C. Per- form. Cómo hacer cosas con(sin) palabras (pp. 34-46). Madrid: CA2M. Recuperado de https://issuu.com/ca2m/docs/catalogo_per_form_web
  • Rancière, J. (2008). Estética y política: las paradojas del arte político. Recuperado de https://webs.ucm.es/info/artepltk/texto_ranciere.html
  • Rolnik, S. (2003). El ocaso de la víctima: la creación se libra del rufián y se reencuentra con la resistencia. Zehar, (51), 28-33.
  • Rolnik, S. (2006). Geopolítica del chuleo, eipcp.net. Recuperado de http://eipcp.net/transversal/1106/rolnik/es
  • Rolnik, S. (2009). Desvío hacia lo innombrable. Qyuaderns portàtils, (17), 8. Spinoza, B. (2009). Ética. Madrid: Alianza Editorial.
  • Tirado, F., y Domènech, M. (2005). Asociaciones heterogéneas y actantes: el giro postsocial de la teoría del actor-red. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, (No Especial-Noviembre-Diciembre). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=1382237
  • Viola, B. (2003). The Passions [Audiovisual]. Recuperado de https://www.getty.edu/art/exhibitions/viola/
  • Viola, B. (2007). Las horas invisibles. Sevilla: Junta de Andalucía. Conserjería de cultura.