La gobernanza económica de la Unión Europea y sus implicaciones jurídicas e institucionalesveinticinco años de adaptaciones

  1. González Fernández, Sara 1
  2. Ferrer Martín de Vidales, Covadonga 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista de Derecho Político

ISSN: 0211-979X

Year of publication: 2020

Issue: 108

Pages: 301-334

Type: Article

DOI: 10.5944/RDP.108.2020.28008 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista de Derecho Político

Abstract

Abstract:The economic and financial crisis of 2007 has forced to adopt a whole setof measures to reform the rules and functioning of the EMU and strengthen the economic governance of the EU. Measures that imply an increasing transfer of Member State’s autonomy and that affect their sovereignty, having seen their decision-making capacity in economic, budgetary and fiscal issues seriously limited. Limitation that, in particular, is clearly reflected in the supervision and control of Member State’s policies in the aforementioned areas carried out through the European Semester. The current paper analyses the nonstop process of creation of institutions and mechanisms to strengthen the economic governance of the UE carried out during the past decade. Process that has generated a scarcely harmonized construction, which can be criticised, mainly, for the decision-making method used —with the creation of new working methods and the use of mechanisms outside the Treaties that are little transparent—, as well as the low role assigned to the European Parliament and the lack of control mechanisms.Summary:1. A preliminary contextualization. 2. EU’s economic governance since 2007 financial crisis. 2.1 EMU’s internal economic governance. 2.2 The European Council as the origin of the new rules of economic governance of the EU. 3. The European Economic governance effects on Member States sovereignty. 4. Spanish legislation before the regulations governing the economic governance of the EU. 5. EU’s representation in International Monetary Bodies. 6. Conclusions.

Bibliographic References

  • Arroyo Gil, A. (2012). «Cualidad estatal, soberanía, autonomía constitucional y competencia en la República Federal de Alemania: las Constituciones de los Länder’». REAF, núm. 16, pp. 35-36
  • Roldán Barbero, J. (2009). «La Unión Europea y la soberanía de España». ReDCE. Año 6. Núm. 12. Julio-diciembre
  • De Areilza Carvajal, J.M. (2016). «Retos institucionales en el desarrollo de una unión política». ReDCE núm. 26, Julio-diciembre,
  • López Castillo, A. (1996): Constitución e integración. Ed. CEC. Madrid
  • Muñoz Machado, S. (1993): La Unión Europea y las mutaciones del Estado. Alianza. Madrid, pp. 42-50.
  • Rocha Vázquez, M. de la (2010). «El futuro de la Unión Económica y Monetaria Europea: ¿qué ha fallado y qué reformas se requieren». Documento de trabajo 54/2010, OPEX, Fundación Alternativas, p. 5.
  • Dashwood, A. (2000). «Decision making at the Summit». The Cambridge yearbook of European legal studies, Volume 3, p. 101.
  • Fabrini, F. (2013). «The Fiscal Compact, the “Golden Rule”, and the Paradox of European Federalism». Boston College International and Comparative Law Review, Volume 36, Issue 1, Article 1, pp. 3-4.
  • García Roca, J. (2013). «El principio de estabilidad presupuestaria y la consagración constitucional del freno al endeudamiento». Crónica presupuestaria 1/2013, Instituto de Estudios Fiscales, p. 44
  • García Roca, J. y Martínez Lago, M. A. (2013). Estabilidad presupuestaria y consagración constitucional del freno al endeudamiento, Civitas, pp. 44 y 47.
  • Hernández Vigueras, J. (2014). «La troika, al margen de los Tratados Europeos», ATTAC España, www.attac.es.
  • Elías Méndez, C. (2015), «Las instituciones europeas ante la crisis económica: Análisis y propuestas para politizar y democratizar el proceso de toma de decisiones a nivel europeo», Revista de Derecho Constitucional Europeo nº 24, punto 3.
  • Elías Méndez, C. (2017), «Análisis y valoración de la actuación del Banco Central Europeo en la gobernanza económica en el contexto de la crisis» en Balaguer Callejón, F.; Azpitarte Sánchez, M.; Guillén López, E.; Sánchez Barrilao, J.F. (eds.); The reform of the economic governance in the European Union and the progress of the political integration, Aranzadi, Pamplona
  • Cabo Martín, C. de (2009), «Constitucionalismo del Estado social y Unión Europea en el contexto globalizador», Revista de Derecho Constitucional Europeo, Año 6, número 11, enero-junio, pp. 22-23 y 26
  • Martínez Sierra, J.M. (forthcoming), La (Des)constitucionalización en la Unión Europea, p. 182.
  • Fernández Arufe, J. et. al. (2006). Principios de Política Económica. Delta Publicaciones
  • Fromage, D. (2018), «The European Parliament in the post-crisis era: an institution empowered on paper only?», Journal of Euorpean Integration, volumen 40, pp. 281-294.
  • Gordillo Pérez, L.I. (2018), «Artículo 135», en Pérez Tremps, P.; Sáiz Arnaiz, A. (dirs.), Monteisnos Padilla, C., (coord.), Comentario a la Constitución Española: 40 aniversario 1978-2018: Libro-homenaje a Luis López Guerra, vol. 2, Tirant, pp. 1871-1881.
  • Balaguer Callejón, F. (2013), «Crisis económica y crisis constitucional en Europa». Revista Española de Derecho Constitucional, nº 98, pp. 100-101.
  • Aragón Reyes, M. (1994): «La Constitución española y el Tratado de la Unión Europea: la reforma de la Constitución», Revista Española de Derecho Constitucional, nº 42, p. 10.