E-innovation Platforms in Journalism TeachingCybermedia as a professional educational tool

  1. Santiago-M. Martínez-Arias 1
  2. David Parra-Valcarce 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Año de publicación: 2020

Volumen: 33

Número: 4

Páginas: 123-136

Tipo: Artículo

DOI: 10.15581/003.33.4.123-136 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Resumen

This paper analyzes changes in the training of college students within the implementation of the European Higher Education Area (EHEA) with particular emphasis on teaching of future communication professionals. I focus on two cyberjournals, launched at Universidad Complutense de Madrid. During five academic courses a total of 2.349 students have participated in this project, with retention rates above 96 percent. In the period studied, the cyberjournals have generated 1.526 multimedia in-depth reports giving rise to more than 16.756 comments from media readers. Additionally, there have been 2.828 videos, now all online on the cyberjournals YouTube channel, which have received more than 400,000 views. This analysis concludes that there has been a real increase in teaching hours above the notion of ECTS credit, and that this situation is accepted by students without problem. On the other hand, based on the descriptive method used, it is shown that students accept and participate in the formation of journalistic projects in the digital environment that comply with the general regulations of the EHEA, and in the particular guidelines that each University can develop.

Información de financiación

The first step in implementing these statements is summarized in the so-called Tuning Project, initiative, funded by the European Commission within the Socrates Programme framework. This project was the origin of the document Tuning Educational Education Structures in Europe, led by the universities from Deusto and Groningen and involving experts from universities throughout the European Union1.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y la Acreditación (2003). Programa de convergencia europea. El crédito europeo. Madrid: ANECA. Retrieved from https://goo.gl/RRjnaT
  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y la Acreditación (2005). Libro Blanco de los Títulos de Grado en Comunicación. Madrid: ANECA. Retrieved from https://goo.gl/Kt426H
  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y la Acreditación (2006). El programa de convergencia europea de ANECA (2003-2006). Madrid: ANECA. Retrieved from https://goo.gl/Tyv6KR
  • Anderson, T. & McGreal, R. (2012). Disruptive Pedagogies and Technologies in Universities. Educational Technology & Society, 15(4), 380–389. Retrieved from https://goo.gl/tVN7MV
  • Boyle, T. (2022). Towards a theoretical base for educational multimedia design. Journal of Interactive Media in Education, 2002(2), 1-16. http://www.doi.org/10.5334/2002-2
  • Buckingham, D. (2007). Digital Media Literacies: Rethinking Media Education in the Age of the Internet. Research in Comparative and International Education, 2(1), 43-55. Retrieved from https://goo.gl/WK0wDH.
  • Cebrián, M. (2010). Desarrollo del periodismo en Internet. Sevilla: Comunicación Social.
  • Clará, M. & Barberá, E. (2014). Three Problems with the Connectivist Conception of Learning. Journal of Computer Assisted Learning, 30, 197-206. https://www.doi.org/10.1111/jcal.12040
  • De-Pablos, J. (2009). Tecnología educativa: la formación del profesorado en la era de Internet. Málaga: Aljibe.
  • Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid (2013). Ficha docente de la asignatura Tecnologías de la gestión periodística de la información digital. Retrieved from https://goo.gl/ddF8Ue.
  • García-Galera, M. C. & Del-Hoyo, M. (2013). Redes sociales, un medio para la movilización juvenil. Zer Revista de Estudios de Comunicación, 34(18), 111-125. Retrieved from http://goo.gl/NtmR62
  • González, J. & Wagenaar, R. (Eds.) (2003). Tuning Educational Structures in Europe Informe Final Fase Uno. Bilbao: Universidad de Deusto. Retrieved from https://goo.gl/mKlyGb
  • Hernando, F. (2005). El uso de las nuevas tecnologías en el aula universitaria en el marco del EEES. In M. C. Chamorro & P. Sánchez (Eds.), Iniciación a la docencia universitaria (pp. 209-257). Madrid: Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad Complutense de Madrid.
  • Hunter, M. L. (2013). La investigación a partir de historias. Manual de periodismo de investigación. Montevideo: UNESCO.
  • Jung, I. (2011). The Dimensions of e-learning Quality: From the Learner’s Perspective. Educational Technology Research and Development, 59(4), 445-464. https://www.doi.org/bbp6fg
  • Marchionni, D. M. (2013). Measuring Conversational Journalism: An Experimental Test of Wiki, Twittered and “Collaborative” New Models. Studies in Media and Communication, 1(2), 119-131. https://www.doi.org/10.11114/smc.v1i2.260
  • Marta, C. & Grandío, M. (2013). Análisis de la competencia audiovisual de la ciudadanía española en la dimensión de recepción y audiencia. Communication & Society, 26(2), 114-130.
  • Ortiz, M. A. (2009). La reconversión de la formación en comunicación desde el Espacio Europeo de Educación Superior. Icono 14, 7(3), 35-49. https://www.doi.org/10.7195/ri14.v7i3.301
  • Pérez-Tornero, J. M. & Sanagustín, P. (2011). De la lectura superficial a la lectura profunda: una escala de las operaciones de lectura en un contexto TIC. Lenguajes y Textos, 34, 17-28. Retrieved from https://goo.gl/CE02en
  • Pestano, J. M., Rodríguez, C. & Del Ponti, P. (2011). Transformaciones en los modelos de formación de periodistas en España. El reto europeo. Estudios sobre el mensaje periodístico, 17(2), 401-415. https://www.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2011.v17.n2.38122
  • Sánchez, P. & Gairín, J. (2008). Planificar la formación en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad Complutense de Madrid.
  • Sánchez-García, P. (2016). Los efectos de la primera fase del EEES en la enseñanza del periodismo en España: mayor especialización y formación práctica. Communication & Society, 29(1), 125-143. https://www.doi.org/10.15581/003.29.1.sp.125-143
  • Sandoval, Y. & Aguaded, I. (2012). La competencia mediática en la era de la convergencia. Icono14, 10 (3), 08-22. https://www.doi.org/10.7195/ri14.v10i3.197
  • Yalçin, N. & Köse, U. (2010). What is search engine optimization: SEO? Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 487–493. https://www.doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.185