Use of archival images in mini-series “based on real events”Spanish drama productions between 1990 and 2010

  1. Elena de-la-Cuadra-de-Colmenares 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Année de publication: 2020

Volumen: 33

Número: 4

Pages: 137-153

Type: Article

DOI: 10.15581/003.33.4.137-153 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Résumé

Spanish series production between 1990 and 2010 (from the analogue switch-off to deregulation and the arrival of new TV channels and platforms) stands out for a large number of “based-on-real-events” dramas. These include historical events, traumatic events of little historical import and biographical accounts of eminent figures. This paper analyses the veracity of archival footage and other media resources (press, radio) included in these series and the way in which they used. A quantitative and qualitative analysis, combined with an extensive literature review, shows that some of the apparently real historical footage and images integrated into these series are in actual fact fake. The viewer’s possible confusion in decoding these images would suggest that the use of archival material in fictional drama brings it closer to genres traditionally considered non-fiction. Finally, the inclusion of real (and fake) archival footage in audio-visual accounts of past events appears to fulfil an ideological function.

Information sur le financement

This paper has been written within the framework of the project R+D+I “Historia de la programación y programas de ficción televisiva en España (cadenas de ámbito estatal): de la desregulación al apagón analógico, 1990-2010 (CSO2015-66260-C4-4-P)”, directed by Charo Lacalle Zalduendo and financed by the Ministry of Economy and Competitiveness, in the framework of the State Plan for Scientific and Technical Research and Innovation 2013-2016, as an R+D project, of the State Programme for the Promotion of Scientific and Technical Research of Excellence.

Financeurs

Références bibliographiques

  • ABC (15 Feb 2000). Lina Morgan, El Estudio 1 más rentable de Televisión Española. ABC, p. 87. Retrieved from http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/2000/02/15/087.html
  • Armstrong, D. (16 Feb 1992). Killing the messenger. (S. F. Chronicle, Ed.) Image, 14-15.
  • Barroso, J. (2005). Docudrama y otras formas en el límite de la ficción televisiva española. In M. L. Ortega (Ed.), Nada es lo que parece (pp. 171-206). Madrid: Ocho y medio.
  • Bellido Acevedo, G. (2014). Ficción y no ficción en las miniseries españolas contemporáneas. Doctoral Thesis. Madrid: UCM. Retrieved from https://eprints.ucm.es/25335/1/T35338.pdf
  • Bellido Acevedo, G. (2015). Ficción y no ficción en Adolfo Suárez, el presidente. Área abierta, 15(2), 35-48. https://www.doi.org/10.5209/rev_ARAB.2015.v15.n2.45686
  • Bellido Acevedo, G. (2018). Evolución del género de las miniseries en la televisión española contemporánea (1980-2012). Comunicación y medios, 38, 37-51. https://www.doi.org/10.5354/0719-1529.2018.48496
  • Buonanno, M. (2005). La masa y el relleno. La miniserie en la ficción italiana. DeSignis: publicación de la Federación Latinoamericana de Semiótica, 7-8, 19-30.
  • De la Cuadra de Colmenares, E. & López de Solís, I. (2012). Imágenes de archivo en cine de ficción: “cine basado en una historia real”. Trípodos, 31, 11-36. Retrieved from http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/48
  • De la Cuadra de Colmenares, E., López de Solís, I. & Nuño Moral, M. V. (2003). Uso de imágenes de archivo en publicidad audiovisual: estudio de casos. El profesional de la información, 23(1), 26-35. https://www.doi.org/10.3145/epi.2014.ene.03
  • García Reyes, I. (2003). La mujer, sujeto y objeto de la publicidad en televisión. Doctoral Thesis. Madrid: UCM. Retrieved from http://eprints.ucm.es/4777
  • Guadaño, L. (2009). Representación histórica, crónica negra y legitimación de la democracia: La huella del crimen. In F. López, E. Cueto Asín & D. R. George, Historia de la pequeña pantalla: representaciones históricas en la televisión de la España democrática (pp. 273-291). Madrid: Iberoamericana.
  • Guerra Gómez, A. (2017). El asesinato de Carrero Blanco como primera muerte del franquismo. Memoria de una transición mediática. Historia Actual Online, 42(1), 143-155.
  • Hall, S. (2004). Codificación y descodificación en el discurso televisivo. CIC (Cuadernos de Información y Comunicación), 9, 210-236. Retrieved from https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC0404110215A
  • Hampe, B. (1997). Making documentary films and reality videos. New York: Henry Holt & Company.
  • Hidalgo Goyanes, P. & López de Solís, I. (2014). Reutilización de imágenes de archivo en televisión: derechos de propiedad y uso. El profesional de la información, 23(1), 65-71. https://www.doi.org/10.3145/epi.2014.ene.08
  • Konijn, E. A., Walma van der Molen, J. A. & Van Nes, S. (2009). Emotions Bias Perceptions of Realism in Audiovisual Media: Why We May Take Fiction for Real. Discourse Processes, 49, 309-340. https://www.doi.org/10.1080/01638530902728546
  • Lamarre, H. L. & Landreville, K. D. (2009). When is Fiction as Good as Fact? Comparing the Influence of Documentary and Historical Reenactment Films on Engagement, Affect, Issue Interest, and Learning. Mass Communication and Society, 12, 537–555. https://www.doi.org/10.1080/15205430903237915
  • Lipkin, S. (2002). Real Emotional Logic. Film and Television Docudrama as a Persuasive Practice. Carbondale: Southern Illinois University Press.
  • Lipkin, S., Paget, D. & Roscoe, J. (2006). Docudrama and Mock-Documentary: Defining Terms, Proposing Canons. In G. Rhodes & J. P. Springer (Eds.), Docufictions. Essays on the intersection of Documentary and Fictional Filming (pp. 11-26). Jefferson: McFarland & Company.
  • López Ligero, M. (2015). El falso documental. Evolución, estructura y argumentos del fake. Barcelona: UOC.
  • Pastor-González, V. (2016). Spanish Docudrama: Of Heroes and Celebrities. In T. Ebbrecht-Hartmann & D. Paget (Eds.), Docudrama on European Television. A selective Survey (pp. 135-165). London: Palgrave Macmillan.
  • Raventós Mercadé, C., Torregrosa Puig, M. & Cuevas Álvarez, E. (2012). El docudrama contemporáneo: rasgos configuradores. Trípodos, 29, 117-132. Retrieved from http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/12/382
  • Rodríguez Merchán, E. (2014). Antecedentes, orígenes y evolución de un programa mítico: Estudio 1 de TVE. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20 (Especial), 267-279. https://www.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.45102
  • Rueda Laffond, J. C. & Coronado Ruiz, C. (2009). La mirada televisiva. Ficción y representación histórica en España. Madrid: Fragua.
  • Sturken, M. (1997). Fantasy, and the Paranoia of History; Oliver Stone’s Docudrama. History and Theory, 36(4), 64-79.
  • Weinrichter, A. (1998). Subjetividad, impostura, apropiación: en la zona donde el documental pierde su honesto nombre. Archivos de la Filmoteca, 30, 108-122.
  • Weinrichter, A. (2004). Desvíos del real. El cine de no ficción. Madrid: T&B.