El cine de Costa-Gavras en el siglo XXIRepresentaciones de la idea de Europa

  1. Jimeno Aranda, Ricardo 1
  2. Jiménez de las Heras , José Antonio 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Year of publication: 2020

Issue Title: El “sueño europeo”: narrativas fílmicas y fotográficas de una crisis

Issue: 21

Pages: 173-198

Type: Article

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2020.VI21.10003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Abstract

This article focuses on the last phase in the filmography of French-Greek director Costa-Gavras, one of the main references in contemporary political cinema, in which he reveals the fractures of a postmodern Europe from multiple angles. Gavras’s films trace a path that goes from the ravages of unemployment in The Ax (Le couperet, 2005) to the stark reality of illegal immigration in Eden is West (Éden à l'Ouest, 2009), the speculative mechanisms of the economy in Capital (Le capital, 2012), and into the institutional heart of the European Union in Adults in the Room (2019). The investigation shows how the narrative and discursive constructions of these film offer a vision of contemporary European drift in a dual sense between reality and utopia: they do so by adopting a tone of magical realism that becomes a metaphor for the crisis of values ​​under way in the European Union.

Bibliographic References

  • Augé, M. (1992). Non-lieux. Introduction à une anthropologie de la surmodernité. Paris: Seuil.
  • Aumont, J. & Marie, M. (2002), Análisis del filme. Barcelona: Paidós.
  • Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.
  • Bordwell, D. y Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. Barcelona: Paidós.
  • Combs, J. (1993). Movies and Politics. The Dynamic Relationship. Nueva York: Garland Publishing.
  • Gavras, C. (2018). Va où il est impossible d’aller. París: Seuil.
  • Gavras, C. (2005). Le couperet. Francia-Bélgica-España: K.G. Productions et al.
  • Gavras, C. (2012). Le capital. Francia: K.G. Productions.
  • Jimeno Aranda, R. (2014). La aproximación a la realidad desde la perspectiva del cine político europeo contemporáneo. Dos Miradas: Marco Bellocchio y Costa-Gavras. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
  • Jimeno Aranda, R. (2019). Adults in the Room (Comportarse como adultos). Miradas de cine, 17 de octubre de 2019. https://miradasdecine.es/2019/10/adults-in-the-room-comportarse-como-adultos-de-costa-gavras.html
  • Leone, L. (2009). Verso l’Eden. Cinefórum, vol. XLIX, 483, pp. 41-42
  • Martínez, L. (2020). Costa-Gavras: "¿Qué les habría pasado a los pacientes del Covid-19 si hubiesen tenido que pagar su atención hospitalaria en un sistema privado?”. El Mundo, 25 de abril. https://www.elmundo.es/cultura/cine/2020/04/25/5ea32fd021efa0cd418b4658.html
  • Morsiani, A. (2006). Serial killer per lavoro. Cacciatore di teste. Cineforum 452, pp. 32-34
  • Navarro, A.J. (2012). El baile de los vampiros. Dirigido por, 427, pp. 30-31.
  • Ravanello, O. (2009). Costa-Gavras: Seeks his Eden through filmes. Neokosmos, 18 de agosto de 2009. https://neoskosmos.com/en/1637/costa-gavras-eden-is-west/
  • Riambau, E. (2007). De traidores y héroes. El cine de Costa-Gavras. Guadalajara (México): Festival Internacional de Cine de Guadalajara y Universidad de Guadalajara.
  • Talin, M. (2014). Economic Crisis and Employment Change: The Great Recession. En Gallie, D. (Ed.). Economic Crisis, Quality of Work and Social Integration: The European Experience, Oxford: University Press Oxford, pp. 1-26.
  • Vallés, J.M. (2003). Ciencia Política. Una introducción. Barcelona: Ariel.