Las políticas emocionales de la infancia e internetel caso español

  1. Ramiro, Julia 1
  2. Alemán Bracho, Carmen 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revue:
Revista de estudios políticos

ISSN: 0048-7694

Année de publication: 2018

Número: 182

Pages: 225-249

Type: Article

DOI: 10.18042/CEPC/REP.182.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Revista de estudios políticos

Résumé

The new policies on children and the internet reflect a paradoxical construction of children as right holders and users in virtual environments. This article offers an analysis of how children’s rights are integrated into children and internet policy. It explores the collective emotions behind public narratives on children and internet, taking into account global discourses on children’s rights and the Spanish national context. In order to understand how emotions operate in public narratives and politics, it analyses discursively international and national policy documents (legal text, political debates, official reports, programmes and guides) about children and internet, produced between 2000 and 2018. It shows that although internet has been presented as space where children are able to participate in a global citizenship, there is a strong tendency to criminalize this participation and emphasizing the potential risks to which children are exposed as users. This is the results of a regulatory framework where collective emotions play an important role to portray childhood as a social group with lack of competence rather than children as subjects with rights to participate.

Information sur le financement

Financeurs

Références bibliographiques

  • Ahmed, S. (2004). The cultural politics of emotion. New York; London: Routledge.
  • Arias Maldonado, M. (2016). La digitalización de la conversación pública: redes sociales, afectividad política y democracia. Revista de Estudios Políticos, 173, 27-54. Disponible en: https://doi.org/10.18042/cepc/rep.173.01.
  • Arriola Echaniz, N. (2017). Las consecuencias de la globalización en el derecho constitucional: aportaciones de la miríada de corrientes doctrinales. Revista de Estudios Políticos, 178, 171-188. Disponible en: https://doi.org/10.18042/cepc/rep.178.06.
  • Barbalet, J. (1998). Emotions, Social theory and social structure. A macrosociological approach. Cambridge: Cambridge University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1017/ CBO9780511488740.
  • Barbalet, J. (2002). Introduction: Why emotions are crucial. En J. Barbatet (ed.). Emotions and Sociology (pp. 1-9). Oxford: Blackwell.
  • Bauman, Z. (2002). Modernidad Líquida. Buenos Aires: FCE de Argentina.
  • Berezin, M. (2002). Secure states: towards a political sociology of emotions. En J. Barbalet (ed.). Emotions and Sociology. Oxford: Blackwell.
  • Bericat, E. (2000). La sociología de la emoción y la emoción en la sociología. Papers. Revista de Sociología, 62, 145-176. Disponible en: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v62n0.1070.
  • Bericat, E. (2016). The sociology of emotions: Four decades of progress. Current Sociology, 64 (62), 491-513. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0011392115588355.
  • Besserer Alatorre, F. (2014). Regímenes de sentimientos y la subversión del orden sentimental. Hacia una economía política de los afectos. Nueva Antropología, 27 (81), 55-76.
  • Cook, D.T. (2017). Childhood as a moral project. Childhood, 24 (1), 3-6. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0010836716688752.
  • Dobson, R. (2015). Power, Agency, Relationality and Welfare Practice. Journal of Social Policy, 44 (4), 687-705. Disponible en: https://doi.org/10.1017/S0047279415000318.
  • Flores Fernández, J. (2009). Uso seguro de internet y ciudadanía digital responsable. Bilbao: Pantallas Amigas. Disponible en: PantallasAmigas [blog], octubre 2009, https://bit. ly/2OGK8EN.
  • Foucault, M. (1992). The archeology of knowledge. London: Routledge.
  • Foucault, M. (1999). La Gubermentalidad. En M. Foucault. Ética, estética y hermenéutica (pp. 175 198). Barcelona: Paidós.
  • Fraser, N. (2003). ¿De la disciplina a la flexibilización? Releyendo a Foucault bajo la sombra de la flexibilización. Revista Mexicana de Ciencias Políticas, 46 (187), 15-33.
  • García-Gutiérrez, J. (2015). El modelo europeo de protección a la infancia en internet. Del cuidado a la responsabilidad. Teoría Educativa, 27 (1), 119-136.
  • Hochschild, A. R. (1975). The sociology of feeling and emotion: Selected possibilities. En M. Millman y R. Kanter (eds.). Another Voice (pp. 280-307). New York: Anchor.
  • Hockey, J. y James, A. (2002). Social Identities across the Life Course. Basingstoke: Palgrave.
  • James, A. (2005). Life Times: Children’s Perspectives on Age, Agency and Memory across the Life Course. En J. Qvortrup (ed.). Studies in Modern Childhood: Society, Agency and Culture (pp. 249-265). New York: Palgrave Macmillan. Disponible en: https://doi. org/10.1057/9780230504929_15.
  • James, A. y Prout, A. (2001). A New Paradigm for the Sociology of Childhood? Provenance, Promise and Problems. En A. James y A. Prout (eds.). Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood (pp. 7-31). Philadelphia: The Falmer Press.
  • Kemper, T. D. (1978). A Social Interactional Theory of Emotions. Nueva York: John Willey and Sons.
  • Knezevic, Z. (2017). Amoral, im/moral and disloyal: Children’s moral status in child welfare. Childhood, 24 (4), 470-484. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0907568217711742.
  • Livingstone, S. (2003). Children’s use of the Internet: reflections on the emerging research agenda. London: LSE Research online. Disponible en http://eprints.Ise.ac.uk./archive/00000415.
  • Livingstone, S. et al. (2011). Risks and safety on the internet: The perspective of European children. Full findings. London: LSE, EU Kids. Disponible en: https://bit.ly/1okdn7W.
  • Lorente, S. y Martín, J. M. (2004). Infancia, juventud e internet: nociones básicas y principios para su buen uso. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Lupton, D. (2013). Risk and emotions: towards an alternative theoretical perspective. Health, Risk and Society, 15 (8), 634-647. Disponible en: https://doi.org/10.1080/13698575.2 013.848847.
  • Mayo, M. (1999). New Language, new labour: Exploring the politics of emotion. Soundings, 11, 144-151.
  • Meyer, A. (2007). The moral rhetoric of childhood. Childhood, 14 (1), 85-104. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0907568207072532.
  • Mindus, P. (2016). La gestión privada del gobierno de internet: la capacidad de autodeterminación en juego. Revista de Estudios Políticos, 173, 113-140. Disponible en: http://dx. doi.org/10.18042/cepc/rep.173.03.
  • Newman, J. (2016). Rationality, responsibility and rage: The contested politics of emotion governance. En E. Jupp et al. (eds.). Emotional states: Sites and spaces of affective governance (pp. 21-36). London: Routledge.
  • Parton, N. (2014). The politics of child protection. Contemporary Developments and Future Directions. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Disponible en: https://doi.org/10.1007/978-1137-26930-0.
  • Pinkney, S. (2009). Participation and Emotions: Troubling encounters between children and social welfare professionals. Children and Society, 25 (1), 37-46. Disponible en: https:// doi.org/10.1111/j.1099-0860.2009.00261.x.
  • Ramiro, J. (2013). Virtualizando infancias. Del niño competente al menor en riesgo a través de internet. En S. Pérez Álvarez et al. (dirs.) Menores e internet (pp. 31-55). Cizur Menor: Aranzadi-Thomson Reuters.
  • Richards, B. (2007). Emotional governance: Politics, media and terror. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Disponible en: https://doi.org/10.1057/9780230592346.
  • Rodríguez-Pascual, I. (2005). Revisando críticamente el discurso sobre el impacto de la sociedad de la información en la población infantil: el problema del aislamiento infantil. Papers. Revista de Sociología, 77, 157-178. Disponible en: https://doi.org/10.5565/rev/ papers/v77n0.935.
  • Rodríguez-Pascual, I. y Morales-Marente, E. (2013). ¿Cuántas veces dejamos de ser niños? Un análisis de la representación social de la autonomía infantil. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 143, 75-92.
  • Rousseau, J. J. (2005). Emilio, o de la educación. Madrid: Alianza.
  • Sánchez González, S. (2014). Balance de treinta y cinco años de Constitución. Ponencia presentada en V Jornadas de Derecho Constitucional (14-15 de marzo de 2014), Barbastro.
  • Sassen, S. (2010). Ensamblajes de una era global y digital. En S. Sassen. Territorio, autoridad y derechos (pp. 407-496). Buenos Aires: Katz.
  • Scherer, K. R. (2001). Appraisal considered as a process of multilevel sequential checking. En K. R. Scherer et al. (eds.). Appraisal Processes in Emotions: Theory, Methods, Research (pp. 92-120). Oxford: Oxford University Press.
  • Somers, M. (1994). The narrative constitution of identity: a relational and network approach. Theory and Society, 23 (6), 605-649. Disponible en: https://doi.org/10.1007/BF00992905.
  • Therborn, G. (1996). Child Politics, Dimensions and Perspectives. Childhood, 3, 29-44. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0907568296003001003.
  • Warner, J. (2015). The emotional politics of social work and child protection. Bristol: Policy Press.
  • Williams, S. J. y Bendelow, G. (1998). Introduction: Emotions in social life. En G. Bendelow y S. J. Williams (eds.). Emotions in social life: Critical themes and contemporary issues (pp. 15-30). London: Routledge.
  • Wintersberger, H. (2006). Childhood and Citizenship: The Generational Order of the Welfare State. Política y Sociedad, 1, 81-103.
  • Zagrebelsky, G. (1999). El derecho dúctil. Ley, derechos, justicia. Madrid: Trotta.
  • Zelizer, V. A. (1985). Pricing the Priceless Child. New York: Basic Books.